Alcohol in lunchrooms in opkomst

28 oktober 2015
Alcohol in lunchrooms in opkomst

Al jaren houden wij zelf cijfers bij over de omzet per gast, de omzetverdeling en andere cijfers binnen de lunchroombranche. We
zien dat binnen onze branche de omzet uit dranken flink toeneemt.

*Alcoholvrij*
Tot 2009 merkten we dat bijna iedere bezochte lunchroom alcoholvrij was, of dat in ieder geval de omzet uit de verkoop van alcoholische dranken nihil bleek. Tussen 2010 en 2014 bedroeg de omzet uit alcohol inmiddels ruim acht procent in de door ons bezochte zaken. In 2015 noteren we bijna negentien (!) procent.

*Omzet neemt toe*
De omslag vindt op dit moment plaats: steeds meer lunchrooms noemen zich ‘brasserie’ en je ziet de omzet per gast enorm stijgen. De lunchroombranche is met een inhaalslag bezig. De toegenomen omzet per gast komt deels door het serveren van alcoholische dranken, maar ook het aanbieden van diner leidt tot een hogere omzet.

*Ook meer alcohol in de Verenigde Staten*
‘Fast casual’ horecazaken in de Verenigde Staten doen er alles aan om alcoholische dranken in het menu opgenomen te krijgen, maar dat mag vaak niet door de geldende regelgeving. Het Californische Blaze Pizza berekende, dat zo’n vijf tot zeven procent van de omzet uit alcoholische dranken komt. Noodles & Company kwam met een wijnmenu en de Smashburger keten biedt een ‘beer pairing’ aan. Er is meer kans dat bepaalde gasten je zaak wél bezoeken wanneer je alcohol schenkt, dat is ook een toegevoegde waarde. Zij laten jouw gelegenheid anders links liggen, en dat is natuurlijk zonde. Serveer daarom ook alcohol en verhoog je omzet. Proost!

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws