A label voor koffie- en theemerken

18 april 2013
A label voor koffie- en theemerken

De duurzame certificering voor koffie en thee wordt steeds toegankelijker. Zes koffie- en theemerken hebben het A label voor duurzaamheid ontvangen. Rank a Brand deed onderzoek naar
inspanningen op klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden.

*A label*
De merken Fair Trade Original, Pickwick, Twinings, Peeze, Redbeans en Cafe de Origen hebben het A label ontvangen. Zij laten zien dat het mogelijk is koffie en thee te produceren met een actief beleid voor klimaat mens en milieu. “Het merendeel van de onderzochte merken koopt gelukkig al een deel van haar koffie of thee in van gecertificeerde plantages. Maar alleen de merken die bij ons een A label hebben gekregen, kopen voor 100% gecertificeerd in. Het is in Nederland snel ‘not done’ om koffie en thee zonder keurmerk te verkopen”, aldus Niels Oskam, Rank a Brand oprichter.

*Goed op weg*
En aantal bekende merken hebben het B label gekregen en zijn goed op weg. Dit zijn Starbucks, Nespresso en Lipton. Het duurzaamheidonderzoek onder koffie- en theemerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. “We zien deze keurmerken als een goede stap, maar dit is nog niet genoeg. Volgend jaar scherpen we de criteria verder aan. Dan kijken we bijvoorbeeld ook naar langere termijn contracten met boeren en extra geld voor training en opleiding”, aldus Oskam.

*Keurmerken*
Nederland loopt voorop met duurzame koffie de gecertificeerd is voor arbeidsomstandigheden en milieu impact. De keurmerken UTZ en Fair Trade van Max Havelaar worden het meest gebruikt.

~Maud Vissers~

Overig nieuws