Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

20 februari 2019 | Yonne van Geene

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. Doel van het onderzoek was om te kijken wat horecaondernemers al doen op het gebied van gezonde voeding en wat hun plannen voor de komende tijd zijn.

Meer dan 650 horecaondernemers vulden de enquête in en gaven aan welke specifieke acties zij op het gebied van gezonde voeding (willen) nemen. Hoe gaan we in de horeca om met (kleinere) porties? Welke aandacht is er voor zoutreductie en wat vinden ondernemers van het idee om de voedingswaarde van gerechten op de menukaart te vermelden? In de infographic hieronder staan alle resultaten van het onderzoek op een rij.

Gezondheid: belangrijk thema

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Wij vinden de gezondheid van onze gasten een belangrijk onderwerp, want meer dan de helft van alle Nederlanders boven de 20 jaar is te zwaar. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat ook. 55 procent van onze leden geeft dat als belangrijkste reden om zijn aanbod gezonder te maken. Daarnaast zegt 43 procent dat zij het aanbod gezonder maken omdat het een trend is. Er zijn er steeds meer mensen die op hun gezondheid letten, ook als ze uit eten gaan. En daar spelen we in de horeca op in, een goede zaak, vind ik!”

Calorieën op de kaart

Het vermelden van calorieën op de menukaart vindt 67 procent van de horecaondernemers geen goed idee. Het is administratief veel werk en omslachtig om alle calorieën bij te houden. Zeker als je werkt met een wisselend (dag)menu en de ingrediënten per gerecht niet iedere dag hetzelfde zijn.

Portiegrootte en bijgerechten

Van de horecaondernemers geeft 55 procent aan dat zij hun gasten een keuze biedt in portiegrootte. Zij doen dit onder andere door het aanbieden van hele en halve porties op de menukaart. Op dit moment geeft 27 procent van de ondernemers zijn gasten een keuze in de bijgerechten en 13 procent heeft bijgerechten los op de kaart staan. KHN stimuleert deze ontwikkeling om voedselverspilling tegen te gaan.

Bijdrage Preventieakkoord

Robèr Willemsen: “In het kader van een gezonder Nederland hebben we in het Preventieakkoord afgesproken om horecaondernemers te inspireren om (nog meer) werk te maken van een gezonder aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat 73 procent van de horecaondernemers dat de komende 2 jaar ook wil doen. Onder andere door meer groente en minder vlees te serveren, het stimuleren van het drinken van water en suikervrije dranken en kleinere porties om mensen gezonder te laten eten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Lunchroom
Op reportage: La Colline [video]

Nergens in Oss u zo thuis voelen als bij La Colline. Te vinden op d’n heuvel zoals op z’n Brabants gezegd wordt. Wat deze zaak zo bijzonder maakt: “La Colline is de woonkamer van Oss geworden waar alle inwoners uit alle woonwijken van Oss welkom zijn”, zegt verantwoordelijke ...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Interview Ondernemen
Reportage: Restaurant Bij Goes

Bij Goes is gevestigd op een bedrijventerrein in De Meern. Geen normale lunchroom in de stad dus, maar vooral zakelijk gericht. De werknemers van deze bedrijven kunnen tijdens de lunchpauze, tussen 12 en 1, komen lunchen bij Bij Goes. Michelle Tang is twee jaar geleden samen met haar zus dit avontuu...

Columns Blog
Kan het uit?

Vandaag werd ik benaderd door een landelijke nieuwswebsite. De dame in kwestie had een vraag gerelateerd aan horeca-advies. Of ik in een video mijn mening wilde geven over ‘All you can eat’ restaurants. Hoe ze financieel uitkomen met zo’n concept waar mensen ongelimiteerd eten en d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: