“Wij zijn het Tosticoncept”

4 februari 2020 | Kim Bernard

Aan de mooie grachten van Utrecht zit een gezellige, unieke tostibar. Uiteraard gaan zij voor de tosti’s en daardoor is het een groot succes. Waarom Toastable zo goed loopt legt Bartjan Hendriksen, de eigenaar van Toastable, allemaal uit.

The Legend, is een lekkerste tosti op de kaart en doet het tot de dag van vandaag nog uitstekend. Tosti met gegrilde kip, quacamole, jalapenos crème fraîche, rode ui en cheddar gaat als een bom sinds 7 jaar geleden toen ze voor het eerst begonnen. “Na een jaar gingen we namen geven aan tosti’s, dan moest dit wel The Legend zijn” zegt Bartjan. Studentes, heel veel studentes komen naar Toastable. Die hebben flexibele school,- en studie-uren. Dan komen ze in de ochtend een koffietje halen, in de middag een tosti en later in de middag nog een stukje taart.

Trends

“Wat je nu ziet is dat mensen steeds meer vega en vegan willen eten. Maarja een tosti zonder kaas.... We hebben 2 vega tosti’s met vegan kaas en eentje met groentes, die verkopen we goed”. Tegenwoordig is het een must have om iets te doen met vega en vegan. Mensen zijn zich steeds meer bewust en je ziet steeds meer mensen die kiezen voor vega of vegan. Een andere trend is, dat steeds meer bedrijven zich focussen op één ding. “Wij zijn dan echt het tosticoncept. Wij verkopen over het algemeen alleen maar tosti’s en zijn daar gespecialiseerd in. Dat is een trend die al langer gaande is, en die ook wel verder doorgaat”.  

Personeelstekort?

“Goed personeel vinden is lastig, er zijn minder goede mensen dan vroeger, of gewoon meer bedrijven. Maar er is wel altijd genoeg personeel te vinden. Als je echt goede mensen wilt hebben moet je wel goed zoeken. Aan de andere kant wordt het ook wel opgelost door heel veel mensen die uit het buitenland komen, uit heel Europa,” legt Bartjan uit. Mensen in Europa en die naar Nederland komen, mogen automatisch werken. Probleem is echter wel dat ze slecht Nederlands spreken. “Wij proberen wel echt met ze af te spreken dat als gasten in het Nederlands bestellen, dat ze dat wel in het Nederlands proberen terug te praten."

Een aantal dingen koopt Toastable lokaal in, dat zijn vooral de verse producten zoals groentes, brood en vlees. De non-food producten komen via een groothandel. De regelgeving is wel streng maar dat is ook wel goed, vindt Bartjan. “Het moet een beetje gereguleerd worden, dus ja streng maar prima werkbaar”.

Naast dat hebben de Toastable vestigingen altijd rond de 35/40 zitplaatsen en een klein terrasje voor de deur wat de aandacht trekt van de gasten. Dus een terrasje is wel echt belangrijk, volgens Bartjan. “Tussen de 35 en 40 is net ideaal, dat is nog te overzien."

Om de gasten aan zich te binden maken ze ook gebruik van sociale media. Vooral de doelgroep, de studentes, kijken alleen maar op sociale media. ”We laten om de zoveel tijd een fotograaf komen, waar we veel mee samenwerken. Allemaal in dezelfde stijl en we krijgen er veel positieve reacties op", legt Bartjan uit. Tegenwoordig zijn er steeds meer rookvrije zones, maar gaat Toastable mee met deze trend? “Je mag hier gewoon nergens roken,” zegt Bartjan. “Wij hebben ook haast geen rokers, dat wordt ook vaak gedaan in de avond met een biertje erbij en dat past niet echt bij ons lunchroom. Wij focussen echt op de lunch, koffietje, sapje en natuurlijk tosti’s. Dus geen alcohol, ook geen borrelhapjes. Onze gasten willen meer een gezellig koffietentje."

Deze crossmediale productie is gemaakt door Kim Bernard, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: