Weg met afval en verspilling

11 maart 2014 |
Weg met afval en verspilling<

Een glimlach ontlokken aan de gast is voor veel ondernemers in de horeca een deel van de beloning. Het tegengaan van verspilling, afval, verpakking en kilometers van toeleveranciers is in de
horeca steeds meer aan de orde om een bijdrage te leveren aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Samenwerking
2 initiatieven die daar vol op inzetten hebben besloten om strategisch te gaan samenwerken. ECO-tap en Foodiebag zetten zich in om transportkilometers en verspilling tegen te gaan.
Proefpakket
Om de Nederlandse horeca kennis te laten maken met de Foodiebag, heeft ECO-tap gezorgd voor gratis Foodiebag proefpakketten. Sinds begin maart worden deze pakketten door heel Nederland verspreid. Ook Grand Café Buena Vista in Kinderdijk heeft een pakket ontvangen. Margaret: ''Wij vinden het belangrijk om bewust met voedsel om te gaan en we vonden het dan ook erg leuk om via dit initiatief kennis te maken met deze duurzame initiatieven.''

Foodiebag
50 miljoen kilo voedsel wordt er in Nederlandse horeca jaarlijks weggegooid. Jawel, u las het goed: vijftig miljoen kilo! Kan dat niet anders? Foodiebag is een initiatief om de 'doggy bag' ook in Nederland een sociaal geaccepteerd verschijnsel te maken. De gast durft op dit moment (nog) niet goed te vragen om het resterende eten mee te nemen. En dat is zonde, want weggooien is daarmee nog de enig overgebleven optie. Zelfs recyclen als diervoeder is niet (meer) toegestaan. Afval dus, wat de ondernemer ook nog eens geld kost om af te laten voeren!

Charmante optie
Tijd om een charmante manier te introduceren, waarmee de gast kan laten weten dat zij het resterende voedsel géén afval vindt. En tijd voor een nieuwe naam, want het was zó lekker, dat wat overblijft wil je mee naar huis nemen en is helemaal niet voor de hond bedoeld!

Foodiebag levert de oplossing
De naam doet recht aan wat het is: een stijlvol tasje om voedsel in te vervoeren en geen 'zak voor de hond'.
Het ontwerp maakt het voor de keuken mogelijk om haar werk en resultaat op een eenvoudige en toch aantrekkelijke manier aan de gast mee te geven. Het speciale Foodiebag lepel-clipje op tafel is voor de gast de discrete mogelijkheid om zonder vragen aan te geven, dat zij het op prijs stelt om de niet genuttigde heerlijkheden later thuis alsnog met smaak te verorberen. Door het lepel-clipje aan de bordrand te schuiven, maakt de gast zijn wens duidelijk.

ECO-tap
Bron- en mineraalwater (weet u overigens het verschil?) wordt uit een berg of de grond gepompt om vervolgens met tankwagens naar de bottelarij getransporteerd te worden.
Vervolgens worden de flessen of pakken naar de distributiecentra gebracht om vandaar naar de groothandel te worden gebracht die het op haar beurt dan weer transporteert om het bij u af te leveren. De lege fles is dan het resterende afval dat soms – wederom na transport – gerecycled kan worden.

Overstijgt kwaliteit bron- en mineraalwater
ECO-tap is een concept waarbij het lokale kraanwater gezuiverd wordt van alle ( eventueel) aanwezige vervuiling of verontreiniging. U serveert een eigen tafelwater dat in alle opzichten de kwaliteit van mineraal- of bronwater overstijgt. Een compliment voor uw keuken, reclame voor uw zaak en een compliment voor u als ondernemer. Ziet u de glimlach al voor u?





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: