Wat moet de horeca in 2014 doen?

16 december 2013 |
Wat moet de horeca in 2014 doen?<

Na twee jaren van krimp ziet het er naar uit dat de Nederlandse economie in 2014 weer licht groeit. Daar gaat het Economisch Bureau van de ING van uit. De horeca laat in 2014 een gematigde
groei zien van het volume. De bank geeft in het rapport Vise op sectoren 2014 ook nog een aantal adviezen aan horecaondernemers.

Verklaring
Maar eerst de omzetverwachting. Voor een deel komt de volumegroei voort uit een toename van het aantal toeristen. Ook het verbeterde consumentenvertrouwen kan de horeca een zetje in de rug geven. Het aantal Nederlanders dat aangeeft wekelijks een restaurant of café te bezoeken is stabiel, maar horecaondernemers zien dat het gemiddelde bedrag dat mensen besteden daalt. Zo lag dit bedrag in cafés in 2013 in de periode tot en met augustus op €8,80 tegenover €11,50 in 2011, bij restaurants was dit €16,40 (2013) tegenover €19,40 (2011).

Adviezen
Sectormanger Jan van der Doelen geeft horecabedrijven advies over wat ze kunnen doen tegen de veranderende buitenwereld. Voor hotels* geldt dat *een en de zelfde gast niet altijd meer dezelfde behoefte zal hebben*. Het hebben van voldoende informatie over de wisselende behoeften van de gast en het effectief in verbinding zijn met diezelfde gast zal steeds belangrijker worden. Voor de *restaurantbranche* geldt dat gasten zijn uit op een telkens unieke beleving. Naast een *juist aanbod zouden ambassadeur-gasten* kunnen worden gebruikt om andere gasten deze beleving te bezorgen. En ook de medewerkers zouden de rol van ambassadeur moeten vervullen. Voor *cafés, cafetaria’s en lunchrooms* geldt dat er steeds meer concurrentie uit een wisselende hoek komt. Het aanbod neemt toe, de vraag stabiliseert en de uitgaven per bezoek zijn stabiel tot licht dalend. Een uiterst competitieve omgeving vraagt een *regelmatige strategieaanpassing om te zorgen dat de gast verrast blijft en daardoor voor uw concept blijft kiezen.

Door Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: