Voedseltop: Nederland koploper gezonde en duurzame voeding

27 januari 2017 | Roy Spijker

Over vijf tot tien jaar moet Nederland wereldwijd koploper zijn in gezonde en duurzame voeding. Dat is de uitkomst van de eerste Nationale Voedseltop in Den Haag waar ruim honderdvijftig invloedrijjke beslissers uit de Nederlandse voedselwereld bijeen kamen om samen met het kabinet invulling te geven aan het voedselbeleid van de toekomst.

Tijdens de voedseltop presenteerder vertegenwoordigers van onder meer de landbouw, levensmiddelenindustrie, zorginstellingen, horeca, supermarkten, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen ruim dertig concrete acties en ambities om de overgang naar veiliger, gezonder en duurzaam voedsel te versnellen. De betrokkenheid en het commitment vanuit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties is groot. De aanwezige partijen spraken de noodzaak uit voor veranderingen in het huidige voedselsysteem om ook voor toekomstige generaties voldoende, veilig, gezond en duurzaam voedsel te kunnen garanderen.

Consument

Inzet is dat het voor consumenten overal makkelijk is om lekker en gezond te eten en dat we bestaande en nieuwe producten gezonder maken. Zo moeten consumenten binnen vijf jaar op alle mogelijke plekken, zoals supermarkten, horeca, scholen, catering, pretparken, zorginstellingen en onderweg, meer gezond en duurzaam voedsel tegen komen. Ook zetten verschillende partijen zich in om de consument te laten zien dat gezond eten makkelijk, snel en smaakvol is en geven ze informatie over de keuzes die veilig, gezond en duurzaam zijn. Via heldere informatie op het etiket, voorlichting en toepassing van nieuwe technieken, zoals een app.
 
Er komen nieuwe innovatieve producten op de markt met bijvoorbeeld meer groente en plantaardige eiwitten, andere vissoorten en varkensvlees met een ‘antibioticavrij leven garantie’; als ook producten met minder verzadigd vet, zout en suikers.
 
Nederland moet als wereldwijde koploper voedsel produceren met een zo laag mogelijke uitstoot van broeikasgassen en met het laagste gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en antibiotica. We willen internationaal bekend staan om ons hoge niveau van dierenwelzijn en maken werk van een gezonde bodem. Zo worden landbouw en natuur opnieuw in harmonie gebracht. Door slim gebruik van kennis en technologische ontwikkelingen die daarvoor nodig is, kan Nederlands haar exportpositie versterken en andere landen ondersteunen. Nederland zal haar kennis en kunde internationaal delen en inzetten, zodat honger en overvoeding de wereld uit is in 2030.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: