Vijf oplossingen tegen voedselproblematiek

16 februari 2012 |
Vijf oplossingen tegen voedselproblematiek<

Is 'no waste' op het gebied van voedsel een fabeltje? Welnee! De oplossingen en initiatieven liggen voor het oprapen. Zo wordt op 1 maart in Amsterdam de finale gehouden van
de wedstrijd Battle of the Cheetas Vijf teams van young professionals bedenken creatieve oplossingen voor wereldvoedselproblemen.
De teams zijn ieder toegewezen aan een probleem dat de wereldvoedselvoorziening bedreigt. De teams zijn: 'Gezonde voedselketens', 'Voedselverspilling', 'City farming', 'Voedselveiligheid', en 'Nieuwe financieringsmodellen'.

Team Gezonde voedselketens
Een derde van de wereldbevolking krijgt onvoldoende goed eten binnen. Door de manier waarop ontwikkelde landen hun voedselproductie en -consumptie hebben georganiseerd (10 kilo Braziliaans veevoer voor 1 kilo Hollands rundvlees) is er nu en in te toekomst voedseldeficiëntie.



__Oplossing: eet meer insecten__
In samenwerking met verschillende producenten en afzetkanalen worden nieuwe en duurzame mogelijkheden voor op de keukentafel en in het restaurant ontwikkeld. Het team stelt insecten eten voor. "We gaan meer insecten eten: Made in Holland. Daar stop je 10 kilo eiwitten in en er komt 9 kilo aan voedsel uit."

Team Voedselverspilling
Jaarlijks gooien Nederlandse supermarkten 150 miljoen euro aan bruikbare grondstoffen weg. Dit is 150 miljoen euro die niet wordt verdiend! In de huidige situatie rijden vrachtwagens van producenten richting de supermarkt. Van de supermarkt gaan de producten of richting consument of - als de verkoopdatum is verstreken - naar de afvalbak.



__Oplossing: maak een nieuwe kringloop__
De verkoopdatum van een tomaat is minder lang dan van tomatensoep. Hierin ligt volgens Team Voedselverspilling de oplossing. De avond voor het verstrijken van een de THT-datum worden de tomaten uit het schap gehaald en teruggestuurd naar de verwerker. Daar maken ze nieuwe producten van: soep, sap, ijs en pizza, wat vervolgens weer naar de supermarkt gaat voor menselijke consumptie.

City farming
De vraag naar voedsel stijgt, er komt steeds minder ruimte beschikbaar om voedsel te produceren en mensen zien niet meer in wat de waarde is van voedsel.



__Oplossing: slimme teelt in lege kantoren__
In een gesloten systeem wordt groente snel, veilig en efficiënt groeit. Er wordt extreem zorgvuldig gebruik van ruimte, water en schaarse grondstoffen. Groente wordt geteeld daar waar zij gebruikt wordt. Food Miles worden Food Steps. Het team wil een toepasbare versie van PlantLab ontwikkelen die wordt geïntegreerd in de stedelijke omgeving.

Team Voedselveiligheid
Wat is veilig voedsel? En is veilig hetzelfde als gezond? De regels zijn in de ogen van dit team zo streng, dat het voor nieuwe en kleinschalige producenten vrijwel onmogelijk is innovatieve of ambachtelijke producten op de markt te brengen.



__Oplossing: transparante verkoop, consumenten kiezen zelf__
Consumenten beslissen zelf over wat veilig is en wat niet. Er komt een merklabel, Riszky Foodz, voor innovatieve, ambachtelijke en ook zelfgemaakte producten, zoals kazen, zuivelproducten en bijvoorbeeld jams. Op de producten komt het telefoonnummer van de producent en de verkoop geschied via een internetwinkel. Transparantie voorop.

Team Nieuwe financieringsmodellen
In de winkel wordt niet de 'echte prijs' voor producten betaald. In de prijs bij de kassa in het westen zitten niet de schade aan milieu en maatschappij verrekend. Toch zijn er al wel manieren ontwikkeld door wetenschappers om de schade in kaart te brengen en uit te drukken in geld.



__Oplossing: naar een nieuwe prijsbewustheid__
Het team wil deze aanwezige kennis vertalen naar een Echte Prijs standaard. Stap voor stap willen ze met producenten, consumenten en andere belanghebbende werken aan een duurzame economie in 2035. Consumenten kunnen zo producten kiezen met de echte prijs.

Er kan gestemd worden op het beste idee via de site van OneWorld.nl
De wedstrijd wordt georganiseerd door de jubilerende Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO).

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: