"Vegetarisch is in, Vegan is hot"

8 maart 2018 | David Bakker

Minder vlees eten zit al een aantal jaar in de lift. Dat bewijst ook de populariteit van de Nationale Week Zonder Vlees. Steeds meer Nederlanders gaan een stapje verder en kiezen zelfs voor vegan. Hoe ziet de vegan trend eruit in Nederland? En wat mogen we nog verwachten? Pablo Moleman, vegan consultant, en Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland, leggen dit weekend tijdens de vega beurs VeggieWorld Utrecht 2018 de vegan trends bloot en doen, samen met een bekend merk, een bijzondere onthulling.

Vegetarisch is in, maar vegan is hot,” vertelt Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland. ”Dat zien we ook in onze VeggieChallenge e-course waarbij maandelijks 2000 mensen zichzelf uitdagen om minder of geen vlees te eten. Deelnemers kiezen zelf hun eigen doel: van 1 dag per week vegetarisch tot een hele maand cold turkey vegan. De afgelopen 2 jaar was de maand vegan veruit de populairste keuze. De meeste deelnemers gaan ook na de challenge door met minder vlees eten en kiezen vaak voor een soepele variant: ‘flexitarier’ of ‘flexanist’.” Het aantal echte veganisten wordt geschat op tussen de 50.000 en 70.000.”
 

Plantaardig mainstream

Uit onderzoek van ProVeg blijkt dat zowel gezondheid als respect voor dieren een belangrijke motivatie blijkt om te minderen of helemaal te stoppen met dieren eten. Maar wat dan als je cravings krijgt naar kaas en vette worst?

"Bij ProVeg vinden we smaak heel belangrijk,” licht Pablo Moleman, vegan consultant bij ProVeg Nederland toe. “Daarom werken we er samen met grote spelers in de voedselmarkt aan dat er ook voor veganisten producten te krijgen zijn van uitstekende smaak, en die deel worden van het mainstream aanbod. We adviseren de horeca en producenten hoe ze kunnen inspelen op de vegan trend en organiseren publieksevenementen, zoals VeggieWorld, die een podium biedt aan de groeiende markt. Wij willen de food sector uitdagen om creatiever en innovatiever te denken dan een saai broodje gegrilde groenten.”  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: