"Vegetarisch is in, Vegan is hot"

8 maart 2018 | David Bakker

Minder vlees eten zit al een aantal jaar in de lift. Dat bewijst ook de populariteit van de Nationale Week Zonder Vlees. Steeds meer Nederlanders gaan een stapje verder en kiezen zelfs voor vegan. Hoe ziet de vegan trend eruit in Nederland? En wat mogen we nog verwachten? Pablo Moleman, vegan consultant, en Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland, leggen dit weekend tijdens de vega beurs VeggieWorld Utrecht 2018 de vegan trends bloot en doen, samen met een bekend merk, een bijzondere onthulling.

Vegetarisch is in, maar vegan is hot,” vertelt Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland. ”Dat zien we ook in onze VeggieChallenge e-course waarbij maandelijks 2000 mensen zichzelf uitdagen om minder of geen vlees te eten. Deelnemers kiezen zelf hun eigen doel: van 1 dag per week vegetarisch tot een hele maand cold turkey vegan. De afgelopen 2 jaar was de maand vegan veruit de populairste keuze. De meeste deelnemers gaan ook na de challenge door met minder vlees eten en kiezen vaak voor een soepele variant: ‘flexitarier’ of ‘flexanist’.” Het aantal echte veganisten wordt geschat op tussen de 50.000 en 70.000.”
 

Plantaardig mainstream

Uit onderzoek van ProVeg blijkt dat zowel gezondheid als respect voor dieren een belangrijke motivatie blijkt om te minderen of helemaal te stoppen met dieren eten. Maar wat dan als je cravings krijgt naar kaas en vette worst?

"Bij ProVeg vinden we smaak heel belangrijk,” licht Pablo Moleman, vegan consultant bij ProVeg Nederland toe. “Daarom werken we er samen met grote spelers in de voedselmarkt aan dat er ook voor veganisten producten te krijgen zijn van uitstekende smaak, en die deel worden van het mainstream aanbod. We adviseren de horeca en producenten hoe ze kunnen inspelen op de vegan trend en organiseren publieksevenementen, zoals VeggieWorld, die een podium biedt aan de groeiende markt. Wij willen de food sector uitdagen om creatiever en innovatiever te denken dan een saai broodje gegrilde groenten.”  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vlees Marketing
Nationale Week Zonder Vlees is een feit

Halverwege maart is het weer zo ver: de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland gaat dan weer van start. Dit evenement is van 9 tot en met 15 maart aan de gang. Veel mensen proberen tijdens deze week geen vlees te eten of in plaats van vlees, vegetarisch te koken. Het doel van dit evenement is om m...

Interieur
"Wij hebben vier barista's in dienst"

Niets is belangrijker dan de goede koffie bij lunchroom Proeverz in Gorinchem. Wim van Willigen, eigenaar van Proeverz: ‘’De mensen gaan vaak naar de vakman of de vakvrouw voor een goed product. Wij van Proeverz staan bekend om onze echte koffie. We hebben dan ook niet voor niks vier bar...

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Lunchroom
Op reportage: La Colline [video]

Nergens in Oss u zo thuis voelen als bij La Colline. Te vinden op d’n heuvel zoals op z’n Brabants gezegd wordt. Wat deze zaak zo bijzonder maakt: “La Colline is de woonkamer van Oss geworden waar alle inwoners uit alle woonwijken van Oss welkom zijn”, zegt verantwoordelijke ...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: