TRECK: de nieuwe foodformule op de Nederlandse stations

Auteur: Yonne van Geene
9 mei 2019
TRECK: de nieuwe foodformule op de Nederlandse stations

De 29 vestigingen van Broodzaak op de NS Stations worden vervangen door het nieuw ontwikkelde merk TRECK. Dat maakt horecaexploitant HMSHost International vandaag bekend.

In de nieuwe horecagelegenheid is het assortiment gevarieerder dan in de Broodzaak. Ook kunnen gasten nog sneller weer op weg zijn dankzij de zelfscankassa’s. De vestigingen op de stations van Haarlem, Amersfoort en Leiden worden eind mei als eerste omgebouwd. Over ongeveer anderhalf jaar zullen alle Broodzaak-winkels vervangen zijn door TRECK. De huidige medewerkers blijven werken voor de nieuwe formule en worden intensief getraind. 

De wereldmarktleider in eten en drinken op high traffic locaties voor reizigers won vorig jaar in juli de door NS uitgeschreven aanbesteding voor Broodzaak en exploiteert sinds 1 december 2018 alle 29 vestigingen van de keten. Onderdeel van de NS-aanbesteding was om een nieuwe toekomst voor de Broodzaak te schetsen en HMSHost ging deze uitdaging aan door een compleet nieuwe broodformule voor treinstations te ontwikkelen.  

Vijf minuten

Marlijn van Straaten, Vice President Marketing & Communicatie bij HMSHost International, is samen met een team van gedreven food marketeers verantwoordelijk voor de totale merkontwikkeling van de nieuwe formule: “TRECK kenmerkt zich door echt lekker eten, vers bereid en direct beschikbaar. Onderzoek met GfK onder 2700 personen wees uit dat reizigers gemiddeld vijf minuten op het station hebben. Die willen dus snel iets kopen en weer door. Daarom liggen de broodjes en kleine warme snacks versbereid klaar en werken we bij TRECK met zelfscankassa’s, waar reizigers met hun betaalkaart zelf af kunnen rekenen.”

Samen met onze businesspartner Jacobs Douwe Egberts is gekeken naar een koffiemachine waarbij snelheid, bedieningsgemak en kwaliteit in balans zijn. Van Straaten: “Om ons te onderscheiden van het ander koffieaanbod op het station kiezen we samen voor de twee unieke melanges ‘Jan’ en ‘Theo’, welke beide speciaal ontwikkeld zijn voor de horeca.” 

Kaas met appelstroop

Bij TRECK is naast een groot aanbod aan dranken ook een breed assortiment aan broodjes en snacks te koop. Omdat uit eigen onderzoek is gebleken dat reizigers rond 16.00 uur behoefte hebben aan iets warms en hartigs, maar ook aan iets wat relatief gezond is, zijn soep, kleine warme snacks en de speciaal voor het merk ontwikkelde pizza-twisters in het assortiment opgenomen.

Het menu is ontwikkeld door het eigen food development team van HMSHost International. Van Straaten: “De opdracht was: zorg voor lekker brood én voor beleg dat net even anders is met net even iets extra’s, zoals krentenbrood met oude kaas en appelstroop of een broodje humus met granaatappelpitten. Daardoor bieden we nu, naast het assortiment dat al goed loopt, een aantal producten aan die uniek en eigenzinnig zijn en die je zeker niet op een andere locatie kunt krijgen.”

Meer medewerkers

HMSHost heeft alle 415 medewerkers van de Broodzaak overgenomen en HMSHost is blij met deze aanwinst. CEO Walter Seib van HMSHost International: “Voor TRECK hebben we gemotiveerde medewerkers nodig die gastvrijheid in hun genen hebben. We verwachten dat het aantal gasten gaat groeien en daarmee ook het aantal medewerkers die we in de toekomst nodig hebben.”

Voor HMSHost is TRECK het grootste eigen merk binnen Nederland. Walter: “Binnen HMSHost International hebben we een uitgebreid portfolio van merken, zowel franchise als eigen merken. Maar TRECK is voor ons wel echt uniek.” Er zijn geen plannen om de formule naar het buitenland te brengen. “TRECK is speciaal voor de NS ontwikkeld, ter vervanging van de Broodzaak”, aldus Seib. “We kijken altijd naar mogelijkheden om als bedrijf te groeien en dit was een enorme kans.”

Samenwerking NS

Voor TRECK werkte HMSHost International ook samen met de NS. “Wij hebben business partnership hoog in het vaandel staan”, zegt Seib. “We werken bij al onze locaties goed samen met onze businesspartners. We proberen samen de business te laten groeien, daar hebben we tenslotte allemaal voordeel van. In het geval van TRECK konden we ook gebruikmaken van de inzichten, kennis en ervaring die de NS heeft opgedaan met de Broodzaak.”

Femke Woudstra, directeur Stationsmanagement en Exploitatie NS Stations: “Stations zijn voor onze reizigers een cruciale schakel in hun reis van deur tot deur. Onze inspanningen zijn erop gericht om het verblijf op en de reis van en naar het station zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken. Wij onderzoeken regelmatig wat de wensen van onze reizigers zijn, zodat we hierop in kunnen spelen met onder andere een passend en divers aanbod aan winkels en voorzieningen voor reizigers en bezoekers op de stations. We stellen de dienstverlening aan onze reizigers in alles voorop en willen inspelen op de behoefte van de reiziger. HMSHost anticipeert goed op deze behoeften met hun nieuwe foodformule TRECK. Wij zijn dan ook benieuwd naar de reacties van de reizigers op het gevarieerde aanbod.”

Sinds 2015

HMSHost International werkt al sinds 2015 samen met de NS en exploiteert, naast de Broodzaak, 17 vestigingen van Burger King en 4 La Place-vestigingen op Nederlandse stations. Daarnaast heeft HMSHost International vestigingen van LEON, ’t Koffiehuis en Bar Centraal op verschillende stations. In maart 2018 opende het ook de eerste Nederlandse vestiging van Pret A Manger op station Utrecht Centraal.

Het contract voor de 29 Broodzaak-vestigingen met NS heeft een looptijd van tien jaar en is per direct goed voor een omzet van 30 miljoen euro per jaar. Op de treinstations worden de komende jaren fors meer reizigers verwacht, waardoor een sterke omzetgroei van de vestigingen wordt voorzien. TRECK opent op 27 mei in Haarlem. Vier dagen later, op 31 mei, volgt Amersfoort en op 5 juni krijgt ook Leiden zijn eigen TRECK-vestiging.

Over HMSHost

HMSHost exploiteert internationale en eigen merken en concepten op meer dan 120 vliegvelden over de hele wereld. Via de HMSHost International divisie (11.541 werknemers, van wie 3702 in Nederland) bedient het bedrijf horecalocaties op 43 vliegvelden en 22 treinstations in Europa, het Midden-Oosten, Azië en de Stille Oceaan (Pacific). HMSHost is onderdeel van Autogrill Group, ’s werelds leidende leverancier van voedsel-, drank- en winkeldiensten voor mensen die onderweg zijn.

 

Overig nieuws