TRECK: de nieuwe foodformule op de Nederlandse stations

9 mei 2019 | Yonne van Geene

De 29 vestigingen van Broodzaak op de NS Stations worden vervangen door het nieuw ontwikkelde merk TRECK. Dat maakt horecaexploitant HMSHost International vandaag bekend.

In de nieuwe horecagelegenheid is het assortiment gevarieerder dan in de Broodzaak. Ook kunnen gasten nog sneller weer op weg zijn dankzij de zelfscankassa’s. De vestigingen op de stations van Haarlem, Amersfoort en Leiden worden eind mei als eerste omgebouwd. Over ongeveer anderhalf jaar zullen alle Broodzaak-winkels vervangen zijn door TRECK. De huidige medewerkers blijven werken voor de nieuwe formule en worden intensief getraind. 

De wereldmarktleider in eten en drinken op high traffic locaties voor reizigers won vorig jaar in juli de door NS uitgeschreven aanbesteding voor Broodzaak en exploiteert sinds 1 december 2018 alle 29 vestigingen van de keten. Onderdeel van de NS-aanbesteding was om een nieuwe toekomst voor de Broodzaak te schetsen en HMSHost ging deze uitdaging aan door een compleet nieuwe broodformule voor treinstations te ontwikkelen.  

Vijf minuten

Marlijn van Straaten, Vice President Marketing & Communicatie bij HMSHost International, is samen met een team van gedreven food marketeers verantwoordelijk voor de totale merkontwikkeling van de nieuwe formule: “TRECK kenmerkt zich door echt lekker eten, vers bereid en direct beschikbaar. Onderzoek met GfK onder 2700 personen wees uit dat reizigers gemiddeld vijf minuten op het station hebben. Die willen dus snel iets kopen en weer door. Daarom liggen de broodjes en kleine warme snacks versbereid klaar en werken we bij TRECK met zelfscankassa’s, waar reizigers met hun betaalkaart zelf af kunnen rekenen.”

Samen met onze businesspartner Jacobs Douwe Egberts is gekeken naar een koffiemachine waarbij snelheid, bedieningsgemak en kwaliteit in balans zijn. Van Straaten: “Om ons te onderscheiden van het ander koffieaanbod op het station kiezen we samen voor de twee unieke melanges ‘Jan’ en ‘Theo’, welke beide speciaal ontwikkeld zijn voor de horeca.” 

Kaas met appelstroop

Bij TRECK is naast een groot aanbod aan dranken ook een breed assortiment aan broodjes en snacks te koop. Omdat uit eigen onderzoek is gebleken dat reizigers rond 16.00 uur behoefte hebben aan iets warms en hartigs, maar ook aan iets wat relatief gezond is, zijn soep, kleine warme snacks en de speciaal voor het merk ontwikkelde pizza-twisters in het assortiment opgenomen.

Het menu is ontwikkeld door het eigen food development team van HMSHost International. Van Straaten: “De opdracht was: zorg voor lekker brood én voor beleg dat net even anders is met net even iets extra’s, zoals krentenbrood met oude kaas en appelstroop of een broodje humus met granaatappelpitten. Daardoor bieden we nu, naast het assortiment dat al goed loopt, een aantal producten aan die uniek en eigenzinnig zijn en die je zeker niet op een andere locatie kunt krijgen.”

Meer medewerkers

HMSHost heeft alle 415 medewerkers van de Broodzaak overgenomen en HMSHost is blij met deze aanwinst. CEO Walter Seib van HMSHost International: “Voor TRECK hebben we gemotiveerde medewerkers nodig die gastvrijheid in hun genen hebben. We verwachten dat het aantal gasten gaat groeien en daarmee ook het aantal medewerkers die we in de toekomst nodig hebben.”

Voor HMSHost is TRECK het grootste eigen merk binnen Nederland. Walter: “Binnen HMSHost International hebben we een uitgebreid portfolio van merken, zowel franchise als eigen merken. Maar TRECK is voor ons wel echt uniek.” Er zijn geen plannen om de formule naar het buitenland te brengen. “TRECK is speciaal voor de NS ontwikkeld, ter vervanging van de Broodzaak”, aldus Seib. “We kijken altijd naar mogelijkheden om als bedrijf te groeien en dit was een enorme kans.”

Samenwerking NS

Voor TRECK werkte HMSHost International ook samen met de NS. “Wij hebben business partnership hoog in het vaandel staan”, zegt Seib. “We werken bij al onze locaties goed samen met onze businesspartners. We proberen samen de business te laten groeien, daar hebben we tenslotte allemaal voordeel van. In het geval van TRECK konden we ook gebruikmaken van de inzichten, kennis en ervaring die de NS heeft opgedaan met de Broodzaak.”

Femke Woudstra, directeur Stationsmanagement en Exploitatie NS Stations: “Stations zijn voor onze reizigers een cruciale schakel in hun reis van deur tot deur. Onze inspanningen zijn erop gericht om het verblijf op en de reis van en naar het station zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken. Wij onderzoeken regelmatig wat de wensen van onze reizigers zijn, zodat we hierop in kunnen spelen met onder andere een passend en divers aanbod aan winkels en voorzieningen voor reizigers en bezoekers op de stations. We stellen de dienstverlening aan onze reizigers in alles voorop en willen inspelen op de behoefte van de reiziger. HMSHost anticipeert goed op deze behoeften met hun nieuwe foodformule TRECK. Wij zijn dan ook benieuwd naar de reacties van de reizigers op het gevarieerde aanbod.”

Sinds 2015

HMSHost International werkt al sinds 2015 samen met de NS en exploiteert, naast de Broodzaak, 17 vestigingen van Burger King en 4 La Place-vestigingen op Nederlandse stations. Daarnaast heeft HMSHost International vestigingen van LEON, ’t Koffiehuis en Bar Centraal op verschillende stations. In maart 2018 opende het ook de eerste Nederlandse vestiging van Pret A Manger op station Utrecht Centraal.

Het contract voor de 29 Broodzaak-vestigingen met NS heeft een looptijd van tien jaar en is per direct goed voor een omzet van 30 miljoen euro per jaar. Op de treinstations worden de komende jaren fors meer reizigers verwacht, waardoor een sterke omzetgroei van de vestigingen wordt voorzien. TRECK opent op 27 mei in Haarlem. Vier dagen later, op 31 mei, volgt Amersfoort en op 5 juni krijgt ook Leiden zijn eigen TRECK-vestiging.

Over HMSHost

HMSHost exploiteert internationale en eigen merken en concepten op meer dan 120 vliegvelden over de hele wereld. Via de HMSHost International divisie (11.541 werknemers, van wie 3702 in Nederland) bedient het bedrijf horecalocaties op 43 vliegvelden en 22 treinstations in Europa, het Midden-Oosten, Azië en de Stille Oceaan (Pacific). HMSHost is onderdeel van Autogrill Group, ’s werelds leidende leverancier van voedsel-, drank- en winkeldiensten voor mensen die onderweg zijn.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Hutten beste cateraar in MT1000

Hutten staat op nummer 1 in de categorie catering van de MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. “Vorig jaar stonden we nummer 1 in het lijstje met runner-ups en nu meteen op nummer 1 in de overall ...

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: