Vier gratis tips voor omzetverhoging

31 augustus 2012 |
Vier gratis tips voor omzetverhoging

Wenda Kielstra van Consumatics beschrijft vier verkooptips om de omzet in uw zaak te verhogen. Zij geeft advies in het inspelen op (onbewust) gedrag van uw gast.

Stimuleer combinatieverkopen
In de retail is een riem naast een broek presenteren de normaalste zaak van de wereld. Het setje koffie-appeltaart is een gebruikelijke combinatie in de horeca. Heeft u hier een gezamenlijke prijs voor en staat deze op meerdere prominente plekken gepresenteerd? Is uw locatie meer een borrelplek? Staat er ergens een borrelmenu gepresenteerd? Wat dacht u van twee wijntjes en een borrelplateau voor één prijs?

Laat zien dat de gast de juiste keuze maakt
Gasten zijn gevoelig. De gast wil zeker weten hij een goede keuze heeft gemaakt. Dit is een van de redenen waarom een nieuwe Hema het zo goed doet. De gast ziet de naam en weet dat het daar goed is. Als er een rij staat, of het terras vol zit, is dit voor gasten ook voldoende bewijs.

Bekendheid generen
• Laat zien dat u mee heeft gedaan aan een wedstrijd zoals het Lekkerste Lunchroombroodje 2012 of de Beste Barhap van 2013?
• Laat zien dat u met biologische of regionale producten werkt
• Laat zien dat u (bijvoorbeeld) al meer dan duizend broodjes carpaccio heeft verkocht.
• Nodig de winkel naast u uit om op terrasdagen het ‘terras te openen’ voor ze aan het werk gaan. Zij vormen de eerste gasten wat vervolgens betalende gasten aantrekt. Als ruil sponsoren zij bijvoorbeeld nieuwe bedrijfskleding.

Bewijs
De gast heeft ‘bewijs’ nodig. Dit bevestigt dat hij of zij goed zit bij u. U kunt ook samen met horecaondernemers een wedstrijd uitschrijven. Zo kunt u de gast bijvoorbeeld het lekkerste gerecht van de stad laten kiezen.

Verkoop emotie in plaats van product
Bij H&M staan naast de prijs vrolijke kinderen op het prijskaartje vermeld. Onze hersenen denken dan: ‘Dus als mijn dochter deze kleren aantrekt, wordt ze ook vrolijk’. Dit gebeurt onbewust, maar door de foto van vrolijke kinderen is de klant sneller geneigd om dit product te pakken. Welke beeld trekt uw gasten naar binnen? Wat trekt uw gast over de streep om een paar uur te tafelen? Maakt u daarbij weleens gebruik van foto’s die een vrolijke tafel laten zien, van gasten die samen spare ribs eten? Nieuwe gasten willen zich met deze vrolijke tafel kunnen identificeren en zijn sneller geneigd dit te bestellen. De beleving er omheen verkoopt beter dan de tekst (of het plaatje) van het product zelf.

Bedenk wat de gast mee naar buiten kan nemen
In de retail worden hele studies gedaan wat voor tas de klant meekrijgt als hij naar buiten loopt. De tas is zichtbaar in de straat, het is de plek waar het cadeau voor de klant in zit en het is eigenlijk een mini-reclamebord. Wat is de ‘tas’ van uw zaak? Kunt u iets meegeven wat de volgende dag nonchalant op de keukentafel bij de gast thuis kan liggen als er visite komt?
Is het een idee om aan het einde een tasje mee te geven met een folder en een paar chocolaatjes voor thuis? Het is verrassend, de gast voelt zich verwend en neemt daarnaast gratis uw reclamebord onder de arm!

Tipgever
Wenda Kielstra is een jonge en bevlogen onderneemster uit Haarlem en eigenaar van Consumatics. Ze adviseert organisaties binnen en buiten de hospitality in het commerciëler maken van de omgeving. Ze doet daarnaast onderzoek naar shoppergedrag binnen de retail, neuromarketing, en psychologie en heeft dit vertaald naar hospitality. Ze studeert binnenkort af in onbewust consumentengedrag in de gastvrijheidsbranche voor haar parttime MBA-studie op Nyenrode Business Universiteit.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: