Themamaand Rendement: Verhoog het rendement van thuisbezorgen

Auteur: Juan Kort
Themamaand Rendement Ondernemen 14 december 2023
Themamaand Rendement: Verhoog het rendement van thuisbezorgen

Horecaondernemers ervaren de marges die zij moeten afstaan aan de bezorgplatforms als een uitdaging. Daarom zocht de redactie van deze vaksite uit hoe je het rendement bij thuisbezorgen verhoogt.

Efficiënt gebruik van data

Efficiënte bezorgsoftware ondersteunt horecaondernemers bij het aantrekken van meer gasten, het verwerken van grotere bestellingen en het optimaliseren van bezorgprocessen. Door gebruik te maken van data biedt de software inzicht in de gang van zaken binnen een horecabedrijf, dit is vaak effectiever dan te vertrouwen op het gevoel van de ondernemer. Slimme bezorgsoftware bundelt online bestellingen van diverse bezorgplatforms, waardoor het een waardevol instrument wordt voor een gestroomlijnde bedrijfsvoering.

Door de tijdens het bestelproces verzamelde data wordt duidelijk waar de meeste en minste bestellingen plaatsvinden binnen verschillende postcodegebieden. Bovendien biedt data-analyse inzicht in welke gerechten goed lopen in specifieke perioden. Op deze manier benut je de data om een helder beeld te krijgen van je optimale bezorggebied én om je menukaart aan te scherpen. Het stelt je ook in staat om te ontdekken of er mogelijkheden zijn voor extra winst door aanvullende producten aan te bieden tijdens het afrekenproces.

Met geavanceerde software bouw je geautomatiseerde databestanden op, waarna deze data overzichtelijk wordt weergegeven in rapportages. Door vanaf het begin data te verzamelen en te analyseren, kun je de gevestigde orde in de bezorgbranche aan.

Verplichte antwoorden

In bezorgsoftware bestaat de mogelijkheid om bijgerechten toe te voegen aan menuopties.  Wanneer een gerecht wordt geselecteerd, leidt een vraag-en-antwoordoptie de gast door de beschikbare bijgerechten. Bij het plaatsen van een bestelling met een dergelijke optie wordt de gast verplicht om altijd een antwoord te geven, waarbij ‘zonder bijgerecht’ ook een keuzemogelijkheid is. Dit dwingt de gast om een keuze te maken, waardoor de kans groter is dat de gast daadwerkelijk een bijgerecht selecteert. Het instellen van deze functie zorgt voor een hogere besteding per bestelling, dat kan oplopen tot 36 procent volgens Van Geloven.

Gebruik e-mailmarketing

Het is van belang om regelmatig contact te houden met je gasten. Het opbouwen van een e-maildatabase vereenvoudigt dit. Het koppelen van bezorgsoftware aan een e-mailmarketingsysteem zorgt ervoor dat je database automatisch wordt bijgewerkt. Na het aanmaken en vullen van de database voorzie je je gasten eenvoudig van aanbiedingen en acties. Door regelmatig aanbiedingen te delen blijf je top-of-mind bij je gasten, bevorder je herhaalde betrokkenheid en vergroot je zowel de loyaliteit als de omzet. Een e-mailmarketingsysteem ondersteunt daarnaast bij het opstellen van aanbiedingen en door segmentatie kun je specifieke doelgroepen targeten, bijvoorbeeld gasten die eerder bepaalde gerechten hebben besteld. Dankzij automatisering kun je aanbiedingen strategisch inplannen, zoals tijdens speciale gelegenheden. Het toepassen van personalisatie resulteert in relevante aanbiedingen gebaseerd op eerdere bestellingen van je gasten, wat de kans op positieve respons en herhaalbestellingen aanzienlijk vergroot.

Keuzes vooraf maken

In een horecazaak speelt de sfeer een cruciale rol bij de besteding van de gasten. Bij thuisbezorging heeft de gast niet de mogelijkheid om iets bij te bestellen, alle keuzes moeten  vooraf gemaakt worden. Het aanbieden van samengestelde opties, zoals een driegangenmenu, een (kerst)brunch of een borrelbox is een goede strategische keuze. Met behulp van geavanceerde software bereken je moeiteloos de winstmarges, zowel per afzonderlijk gerecht als voor de combinatie.

Verreken de bezorg- en extra kosten

Bij het aanbieden van gratis bezorging is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze kosten worden geïntegreerd in de prijzen van de gerechten. Verhoog de procentuele marge van alle gerechten voor bezorgbestellingen of bereken bezorgkosten. Bovendien brengt verpakkingsmateriaal dat zowel het eten op temperatuur houdt als visueel aantrekkelijk is, extra uitgaven met zich mee. Neem daarom deze kosten op in de kostprijsberekening van elk gerecht.

Tot slot

De keuze voor thuisbezorgen en het gebruikmaken van bezorgplatforms levert niet alleen gemak op voor bestaande gasten, maar opent ook de deuren naar een grotere doelgroep. Door je aan te sluiten bij bezorgplatforms vergroot je de zichtbaarheid van je horecazaak, waardoor potentiële gasten uit verschillende delen van de stad en zelfs uit de regio toegang krijgen tot jouw aanbod. Deze uitgebreidere publiciteit, ondersteund door aantrekkelijke marketingcampagnes van de bezorgplatforms, draagt bij aan het behoud van bestaande gasten en stimuleert potentiële gasten om voor jouw zaak te kiezen.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrief van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws