Terrasonderzoek: Amsterdam de duurste, Zwolle het goedkoopst

20 juli 2018 | Thijs Jacobs

Amsterdam is wederom de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in onze hoofdstad is € 25,10, dit is 3,5% hoger dan vorig jaar. Landelijk steeg de terrasprijs gemiddeld met 2,5% dit jaar naar € 22,64. Zwolle is, net als vorig jaar, de goedkoopste stad om een terrasje te pakken. Deze resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje op het terras (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Amsterdam voor het vierde jaar op rij de duurste terrasstad is. Een rondje kost daar € 25,10. Dit is niet verrassend gezien het feit dat hier de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land. Den Haag staat op plek twee, gevolgd door ’s-Hertogenbosch en Haarlem. Rotterdam steeg drie plekken en completeert de top vijf.  

Inkoop- & verkoopprijzen bier

De prijs van een fluitje is dit jaar harder gestegen dan de inkoopprijs van bier, zo blijkt uit het onderzoek. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren, toen de stijging van de inkoopprijs niet volledig werd doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier met circa 2,5%. De horecaondernemers daarentegen verhoogde de prijs voor een fluitje met 3,5%. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier met 20,9% terwijl de prijs in de horeca gemiddeld met slechts 12,7% werd verhoogd.

Stijgers & dalers

De grootste stijgers dit jaar zijn Leiden en Utrecht, beide steden stegen vijf plekken. In Leiden is men 4,2% duurder uit dan vorig jaar, in Utrecht 4,7%. Ook ’s-Hertogenbosch (+4,5%) en Rotterdam (+4,4%) zaten ruim boven het landelijke gemiddelde van 2,4%. In Nijmegen, Arnhem en Enschede bleven de onderzochte prijzen nagenoeg gelijk.

De voordeligste steden

In Zwolle is een rondje terras het meest voordelig. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt € 3,75. Met name liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle, waar de gemiddelde prijs € 3,50 bedraagt. Het traditionele fluitje is het meest goedkoop in Almere (€ 2,40) en in Enschede kan er voor € 2,18 relatief goedkoop koffie gedronken worden. In Maastricht zijn de frisdranken het meest betaalbaar, voor een glaasje cola ben je daar € 2,33 kwijt.

Terraskoopkracht wederom het laagst in Groningen

Net als voorgaande jaren is de ‘terraskoopkracht’ het laagst in Groningen. Dit wordt bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Inwoners in Groningen hebben een ‘terraskoopkracht’ van gemiddeld 18,7 rondjes per week. Breda heeft de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 23,5 rondjes per week bestellen. De gemiddelde ‘terraskoopkracht’ over alle gemeten steden ligt op 21 rondjes per week.

Trends op het terras

De verkoop van speciaalbieren blijft in de lift zitten. Hierbij zijn met name weizen-, wit- en blond bier populair. Ook radlers en rosé bieren doen het goed op het terras, evenals lokaal gebrouwen bieren. De sterkste groei in het biersegment komt echter vanuit een andere hoek: het alcoholvrijbier. De consumptie hiervan steeg afgelopen jaar met 24,7 procent (bron: Nederlandse Brouwers).

Aperol Spritz en Gin & Tonic zijn inmiddels gemeengoed geworden op veel Nederlandse terrassen. Overige non-alcoholische dranken die het goed doen zijn zelfgemaakte limonades, ijskoffie’s, ijsthee’s en smoothies.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: