Terras-etiquette: sta jij terrasterreur toe?

28 juni 2019 | Thijs Jacobs

Als horecaondernemer ben je gastvrij, vriendelijk en geduldig. Maar er zijn van die momenten dat je letterlijk uit je vel kunt springen omdat gasten vervelend doen tegen jou en je personeel. Zeer zeker op het terras, waar de hitte kan zorgen voor horecagasten met een kort lontje. Inderdaad, een kort lontje, want uit onderzoek blijkt dat mensen sneller boos worden bij warm weer. Goed om te weten.

‘Knip, knip’. ‘Hallooo! We willen bestellen!’ Hoog op de lijst van ergernissen bij horecaondernemers staan de gasten die met hun vingers knippen. Uiterst vervelend, dat snap ik, dus het is belangrijk om je terraspersoneel goed op te leiden. Wanneer het terras logistiek goed ingeregeld is, dan hoeven je gasten minder lang te wachten. Een minuut of vijf wachten is echt het maximum. Op die manier ben je de knippende vingers voor en houd je de sfeer zowel onder het personeel als bij je gasten optimaal. Belangrijk onderdeel van het in toom houden van de emoties bij de gast is de mogelijkheid om een stoel of tafel te kunnen bemachtigen. Er zijn van die gasten die hun stoelen ‘monopoliseren’. Dat is natuurlijk niet handig… Je kunt er als ondernemer voor kiezen om veel tafeltjes voor twee personen te plaatsen op het terras. Daardoor heb je de lenigheid om er een ‘viertje’ van te maken of zelfs meer. Wanneer enkele gasten enkel een stoel hebben kunnen bemachtigen, dan willen ze uiteraard een tafeltje kunnen gebruiken om hun glas op te kunnen zetten. Dat vraagt om begrip bij andere terrasgebruikers. Uiteindelijk is het inschikken op het vlak van terrasetiquette altijd een onderwerp. Denk dus goed na over de terrasindeling en de instructies voor je collega’s en ook voor je gasten.

Instructies voor je gasten? Het is toch geen internaat of strafkamp? Nee, integendeel, maar wanneer je op ludieke wijze de regels communiceert met je gasten, dan heb je iets om op terug te vallen en bovendien een leuke binnenkomer.

In het Belgische Leuven hangt op de terrassen een lijst met regels (met een vleugje humor) waar de gasten zich aan moeten houden:

 Bovenal: houdt in uw kots!
 Laat tafels/stoelen op hun plaats.
 Houd uw stemvolume wat beneden.
 Obers zult gij eren.
 Uw kinderkoetsen goed parkeren.
 Houd uw hond in het gareel.
 Reken af in groep, niet individueel.
 Mijd glazen stelen en bedriegen.
 Bestel in groep, betaal gepast.
 En vertrek niet met de auto in volle gas.

Je ziet het al, in deze lijst staan de grootste terrasergernissen al beschreven, maar wordt ook aangezet tot het voorkomen van overlast. Het geschuif met meubilair door terrasgasten is veel horecaondernemers een doorn in het oog, net als het onpraktisch parkeren van kinderwagens en fietsen. En dan het afrekenen… Misschien handig om bij het opvragen van de rekening na te gaan of de groep apart of ineens wil betalen. Dat scheelt weer een hoop gedoe. Als ondernemer kun je ook zelf een steentje bijdragen om het terras tot een harmonieus geheel te maken. Wespen zijn bijvoorbeeld hinderlijk, dus veeg de vloer extra vaak schoon en neem de tafels regelmatig goed af. Ruim ook de glazen tijdig af en let erop dat er geen kauwgom in de asbakken of onder het meubilair zit. Bouw ook het terras niet vol richting de toiletten; het is niet handig voor je gasten als ze zich tussen de tafeltjes door moeten wringen. Let er ook op dat de tafeltjes niet wiebelen en maak de glazen extra goed schoon. Zeker in de hete zomers is dat laatste een struikelblok. Denk er ook aan om tijdig af te ruimen wanneer er een wind opsteekt, want voor je het weet, vliegen de glazen in het rond. Last but not least: maak een rookruimte op je terras of vraag je gasten om buiten het terras te roken. Zo voorkom je dat mensen last hebben van rokende buren. Wanneer jij op deze punten let, creëer je een zomerse oase waar geen ruimte is voor ergernissen en heethoofden. Uiteindelijk ligt de bal bij de ondernemer: ga je mee in de terrasterreur of zweer je bij de terras-etiquette? In het laatste geval instrueer je zowel je collega’s als je gasten, net zoals ze dat in Leuven doen. Ik wens je een fijne en succesvolle terraszomer toe.

Over de auteur:

Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: