Terras-etiquette: sta jij terrasterreur toe?

28 juni 2019 | Thijs Jacobs

Als horecaondernemer ben je gastvrij, vriendelijk en geduldig. Maar er zijn van die momenten dat je letterlijk uit je vel kunt springen omdat gasten vervelend doen tegen jou en je personeel. Zeer zeker op het terras, waar de hitte kan zorgen voor horecagasten met een kort lontje. Inderdaad, een kort lontje, want uit onderzoek blijkt dat mensen sneller boos worden bij warm weer. Goed om te weten.

‘Knip, knip’. ‘Hallooo! We willen bestellen!’ Hoog op de lijst van ergernissen bij horecaondernemers staan de gasten die met hun vingers knippen. Uiterst vervelend, dat snap ik, dus het is belangrijk om je terraspersoneel goed op te leiden. Wanneer het terras logistiek goed ingeregeld is, dan hoeven je gasten minder lang te wachten. Een minuut of vijf wachten is echt het maximum. Op die manier ben je de knippende vingers voor en houd je de sfeer zowel onder het personeel als bij je gasten optimaal. Belangrijk onderdeel van het in toom houden van de emoties bij de gast is de mogelijkheid om een stoel of tafel te kunnen bemachtigen. Er zijn van die gasten die hun stoelen ‘monopoliseren’. Dat is natuurlijk niet handig… Je kunt er als ondernemer voor kiezen om veel tafeltjes voor twee personen te plaatsen op het terras. Daardoor heb je de lenigheid om er een ‘viertje’ van te maken of zelfs meer. Wanneer enkele gasten enkel een stoel hebben kunnen bemachtigen, dan willen ze uiteraard een tafeltje kunnen gebruiken om hun glas op te kunnen zetten. Dat vraagt om begrip bij andere terrasgebruikers. Uiteindelijk is het inschikken op het vlak van terrasetiquette altijd een onderwerp. Denk dus goed na over de terrasindeling en de instructies voor je collega’s en ook voor je gasten.

Instructies voor je gasten? Het is toch geen internaat of strafkamp? Nee, integendeel, maar wanneer je op ludieke wijze de regels communiceert met je gasten, dan heb je iets om op terug te vallen en bovendien een leuke binnenkomer.

In het Belgische Leuven hangt op de terrassen een lijst met regels (met een vleugje humor) waar de gasten zich aan moeten houden:

 Bovenal: houdt in uw kots!
 Laat tafels/stoelen op hun plaats.
 Houd uw stemvolume wat beneden.
 Obers zult gij eren.
 Uw kinderkoetsen goed parkeren.
 Houd uw hond in het gareel.
 Reken af in groep, niet individueel.
 Mijd glazen stelen en bedriegen.
 Bestel in groep, betaal gepast.
 En vertrek niet met de auto in volle gas.

Je ziet het al, in deze lijst staan de grootste terrasergernissen al beschreven, maar wordt ook aangezet tot het voorkomen van overlast. Het geschuif met meubilair door terrasgasten is veel horecaondernemers een doorn in het oog, net als het onpraktisch parkeren van kinderwagens en fietsen. En dan het afrekenen… Misschien handig om bij het opvragen van de rekening na te gaan of de groep apart of ineens wil betalen. Dat scheelt weer een hoop gedoe. Als ondernemer kun je ook zelf een steentje bijdragen om het terras tot een harmonieus geheel te maken. Wespen zijn bijvoorbeeld hinderlijk, dus veeg de vloer extra vaak schoon en neem de tafels regelmatig goed af. Ruim ook de glazen tijdig af en let erop dat er geen kauwgom in de asbakken of onder het meubilair zit. Bouw ook het terras niet vol richting de toiletten; het is niet handig voor je gasten als ze zich tussen de tafeltjes door moeten wringen. Let er ook op dat de tafeltjes niet wiebelen en maak de glazen extra goed schoon. Zeker in de hete zomers is dat laatste een struikelblok. Denk er ook aan om tijdig af te ruimen wanneer er een wind opsteekt, want voor je het weet, vliegen de glazen in het rond. Last but not least: maak een rookruimte op je terras of vraag je gasten om buiten het terras te roken. Zo voorkom je dat mensen last hebben van rokende buren. Wanneer jij op deze punten let, creëer je een zomerse oase waar geen ruimte is voor ergernissen en heethoofden. Uiteindelijk ligt de bal bij de ondernemer: ga je mee in de terrasterreur of zweer je bij de terras-etiquette? In het laatste geval instrueer je zowel je collega’s als je gasten, net zoals ze dat in Leuven doen. Ik wens je een fijne en succesvolle terraszomer toe.

Over de auteur:

Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: