Takeaway.com: Nederland bestelt op mobile en gemiddeld 11,4 keer per jaar

13 maart 2019 | Thijs Jacobs

In het jaarverslag van 2018 van Takeaway.com spreekt CEO Jitse Groen over een 'memorabel jaar' voor zijn bedrijf. Hij typeert het jaar 2017 als het 'jaar van de beursgang', terwijl 2018 in het teken stond van het nemen van enkele zeer belangrijke beslissingen.

Deze beslissingen zullen volgens Groen een belangrijke rol spelen in de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. Er zijn maar liefst vier bedrijven overgenomen om de voetafdruk te vergroten en op het vlak van technologie krachtiger voor de dag te komen.

Kanaalverschuiving vraagt om technologische ontwikkelingen

Kanaalverschuiving staat aan de basis van de technologische ontwikkelingen; men bestelt niet langer meer via de ouderwetse telefoon, maar er wordt heden meer via internet, mobiel en spraak besteld. Het grootste aantal bestellingen wordt bij Takeaway.com geplaatst via de smartphone. 

De uitbreiding naar logistiek, via het Scoober-aanbod, heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Er werden bijna drie miljoen orders geleverd en er is uitgebreid van 24 naar 38 steden. Scoober is nu al de grootste restaurant bezorgservice in veel steden, en de wens is om de grootste bezorgdienst te worden in alle 'Scoobere steden'. Scoober
blijft een klein deel van het bedrijf, maar voor de consument en de professionele gebruiker is het een welkome aanvulling. 

Enorm potentieel in Duitsland

Naast de overname van 10bis heeft takeaway.com ook bedrijven in Bulgarije, Roemenië, Zwitserland en natuurlijk ook in Duitsland overgenomen. De toevoeging van Pizza.de, Lieferheld en Foodora aan Lieferando.de zorgt voor extra schaalgrootte in Duitsland, en dit is belangrijk omdat Takeaway.com gelooft dat alleen marktplaatsen van significante omvang op de lange termijn duurzaam kunnen zijn. Bovendien heeft Duitsland qua schaalgrootte een enorm potentieel. 

Mobile first, vooral in Nederland

Inmiddels heeft Takeaway ongeveer 44.000 aangesloten restaurants, zijn er 4200 koeriers onderweg om bestellingen te bezorgen en werd er voor een waarde van 1,8 miljard euro bezorgd voor de restaurantpartners. Het bedrijf telt 14,1 miljoen actieve klanten, die per terugkerende klant gemiddeld 11,4 bestellingen plaatsen per jaar. In totaal werden er 93,3 miljoen bestellingen geplaatst. Het aantal bestellingen per actieve klant is toegenomen in 2018. Nederland blijft (nog) de grootste afzetmarkt, met een bestelwaarde van 673,7 miljoen euro, gevolgd door Duitsland (665,5 miljoen euro). Daarna volgen België, Oostenrijk, Polen en Istraël.Het enige niet-Europese land in de lijst is Israël. In totaal levert Takeaway.com in tien Europese landen en in Israël. 

Cijfers Nederland

Nederland is de grootste afzetmarkt, met 8.084 restaurants die aangesloten zijn bij het bestelplatform. Er werden 4 miljoen actieve klanten genoteerd in 2018, die samen goed waren voor 32,7 miljoen bestellingen met een volume van 674 miljoen euro, waarvan 98,3 miljoen euro overbleef voor Thuisbezorgd.nl. Niet minder dan 84 procent van de bestellingen werd via mobile geplaatst. In Duitsland is men minder 'tech savvy', want daar werd 'slechts' 76 procent van de bestellingen via mobile gedaan, terwijl in de andere afzetmarkten gecombineerd 68 procent van de bestellingen werd geplaatst via mobile. Nederland lijkt dus in de voorhoede te lopen met betrekking tot het gebruik van technologie. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: