Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 2

21 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het tweede artikel uit de reeks.

In het vorige artikel beloofden we je om inhoudelijk dieper in te gaan op het inrichten van een Adwords-advertentie. Dit keer behandelen we de basics voor het juist implementeren van je Adwords-campagne door middel van een aantal tips & tricks.

Blijven testen

De belangrijkste tip is om te blijven testen. Altijd. Veel ondernemers worden opgeschrikt door advertenties die teveel kosten en een te lage conversie hebben. Dat is voor een  groot deel te wijten aan de instellingen, waardoor niet alleen het aantal vertoningen tegenvalt, maar ook het aantal conversies tegenover het aantal vertoningen niet aan de verwachtingen voldoet.

Voor het optimaliseren van je campagne moet je doelwaarden toekennen. Daarover later meer.

Welke positie wil je in Google?

Wat veel adverteerders niet weten, is dat de bovenste positie in Google vaak onrendabel is. Je kunt beter kijken naar wat past bij het rendement. Daarvoor moet je de campagne doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten blijven bijstellen. Met andere woorden: uit historische gegevens blijkt de toppositie niet de toppositie te zijn, wanneer er naar rendement moet worden gekeken.

Gratis: Google Maps!

Voor horeca is Google Maps een van de beste gratis manieren om je bedrijf goed op de kaart te zetten. Zeker restaurants en hotels zijn gebaat bij een goede Google Maps vermelding. Het is immers het eerste organische resultaat dat de Google-gebruikers zien van je business. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘restaurant Nijmegen’, dan zie je restaurant MANNA als eerste resultaat zichtbaar is. Wat dan opvalt, is dat ze de term ‘restaurant’ niet in de naam hebben verwerkt, hetgeen wel aan te bevelen is. Daarentegen hebben ze wel (heel goed van ze!) een aantal USP’s toegevoegd. Vergeet ook niet de openingstijden, foto’s reviews, et cetera. Het is gratis, maar niet voor niks. Je haalt er immers gasten mee naar je zaak. In Google Business is het daarom raadzaam om aanvullende informatie zoveel mogelijk in te vullen.

Kies voor display- of search-advertenties

Display is moeilijker rendabeler te krijgen dan search. Je moet de doelwaarde van display-advertenties dan ook altijd lager zetten dan bij search-advertenties; je trekt er een lager budget voor uit. Eigenlijk is display advertising een vorm van ‘push marketing’, zoals je vaak ziet voorafgaand aan een filmpje op Youtube. De kijker ziet jou opeens ongevraagd, wat de kans op conversie kleiner maakt dan bij search advertising.

Wat kun je in Adwords toevoegen aan de advertentie?

Zoals beloofd geven we je een aantal tips die je advertentie beter maken. Hier komen er een aantal die je gemakkelijk kunt implementeren:

We raden je aan om een aantal USP’s toe te voegen aan de advertentie. Denk hierbij aan het adres en de openingstijden van je zaak.

Schrijf voor specifieke zoekwoorden specifieke teksten. Het is zelfs nog beter om twee teksten te schrijven, waarbij je via een A/B-test uitzoekt welke tekst beter presteert. De tekst die beter presteert, wordt dan door Google getoond.

Extensies worden vaak overgeslagen. We raden je aan ze allemaal te gebruiken. Denk hierbij aan een oproep om te bellen of te mailen of om de app te gebruiken. Een andere extensie is het toevoegen van USP’s. Je advertentie wordt ook fysiek groter naarmate je meer extensies toevoegt, en dat zonder extra kosten.

Je kunt een aangepast bod instellen op plaats- of regioniveau. Voor een restaurant kan dit zeer goed werken, aangezien er veel locals zijn die je zaak bezoeken.

Ga mensen die al op je website zijn geweest specifiek targeten. Heb je zowel een hotel als een restaurant? Target dan de mensen die je restaurant hebben bezocht met een advertentie voor het hotel. Okee, het bod per click is hoger, maar de kans op conversie is dat ook.

Stel ‘snachts altijd een lager bod in! Echt waar; tussen 00.00 uur ‘s nachts en 07.00 uur in de ochtend is het rendement 50 procent lager. Mensen zijn tussen die tijdstippen vaak te dronken of te ongeïnteresseerd

Het bod op mobile moet je lager instellen. Op een desktop blijken advertenties toch een veel hogere conversie te behalen.

Stel een aangepast bod ALTIJD in. Op zoekwoord, plaats, doelgroep, tijdstip, apparaat, et cetera…

Op display moet je altijd alle beschikbare advertentieformaten inrichten. Doe je dat niet, dan mis je goede kansen op conversie en business.

De volgende keer (volgende week) leren we je meer over doelgerichte en effectieve online advertising in deel drie van deze reeks.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: