Steeds meer franchiseformules

26 mei 2014
Steeds meer franchiseformules

Als horecaondernemer speelt u in op trends en signaleringen. ING deed onderzoek naar franchise in het winkellandschap. Is er een parallel met de horeca? Vestigingen van franchiseformules zijn
een vaste waarde in winkelgebieden. Door daling van de consumentenbestedingen en de opkomst van e-commerce daalt het aantal vestigingen in de detailhandel. Mede daardoor is nog maar 50% van de vestigingen in winkelgebieden een winkel. Tegelijkertijd zijn *franchisevestigingen van horeca*, dienstverlening en zorg in opkomst en groeit de diversiteit van functies. Franchisegevers en –nemers zijn gebaat bij aantrekkelijke winkelgebieden en kunnen hier ieder vanuit hun eigen rol richting 2025 een bijdrage aan leveren.

*Gezichtsbepalende rol van franchise*
De invloed van ketens op het winkellandschap is de afgelopen jaren toegenomen evenals het aantal vestigingen van franchiseformules. In totaal kent Nederland 30.000 franchisevestigingen waarvan 75 procent in winkelgebieden is gevestigd. Om de gezichtsbepalende rol in winkelgebieden te blijven vervullen, zijn er een aantal zaken die extra aandacht vragen waaronder de rolverdeling tussen franchisegever en –nemer. Voor franchisenemers zijn lokale profilering, belangenbehartiging en het aanjagen van samenwerking tussen partijen in het eigen winkelgebied de grootste aandachtspunten. Vanuit franchisegevers is aandacht vereist voor het leggen van verbindingen met andere formules en vastgoedpartijen en de aansturing van de franchisenemer op zijn lokale profilering.

*Toekomstbestendige vestigingenmix behoeft keuzes*
De opkomst van winkelgebieden op high-traffic locaties en de druk op het aantal passanten in veel winkelcentra zorgt dat franchiseformules hun locatiestrategie tegen het licht houden en hun winkelformat aanpassen. De afweging voor de franchisegever is daarbij in welke plaatsen, met welke formats en in welk type winkelgebieden hij aanwezig wil zijn. Voor franchisenemers draait het om het type locatie in een gebied, het assortiments- of dienstenaanbod en de profilering in de vestigingsomgeving.

*Nieuwe realiteit noodzaakt tot nadere afspraken binnen formules*
De fundamentele veranderingen in winkelgebieden jagen de interne discussie bij franchiseformules aan. Heldere keuzes over de rol van e-commerce en de verdeling van kosten en opbrengsten, de locatiestrategie en de rol van franchise binnen de formule als geheel zijn essentieel voor interne stabiliteit. Om fysieke vestigingen in winkelgebieden meerwaarde te geven voor de klant is een gezamenlijke inspanning van formule en ondernemer vereist. “De evolutie van het vestigingenbestand en het bedieningsmodel van franchiseformules, gekoppeld aan lokaal ondernemerschap zorgt dat formules relevant blijven voor winkelgebieden”. aldus Dirk Visser, ING Zakelijke arrangementen. “Het faciliteren van shop-in-shop concepten en gebruik van nieuwe technologie op de winkelvloer draagt bij aan de vernieuwing die binnen franchisevestigingen nodig is”.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws