Startende horecaondernemers onbekend met aftrekposten

10 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Veel startende ondernemers zijn niet op de hoogte van de aftrekposten waarvan zij gebruik kunnen maken. Zo weet 1 op de 3 startende ondernemers niet welke autokosten zij zakelijk kunnen aftrekken. Ook heeft 4 op de 10 ondernemers niet gecheckt op welke aftrekposten zij recht hebben. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst onder startende ondernemers die zelf hun belastingaangifte doen. 

In de campagne die de Belastingdienst voert, is er speciale aandacht voor startende ondernemers in de horeca. Via de website belastingdienst.nl/starters biedt de Belastingdienst concrete tips en hulpmiddelen voor starters, zoals de OndernemersCheck en een overzicht van autokosten die ondernemers kunnen aftrekken.

Bonnetjes zoeken

Het blijkt dat 1 op de 3 ondernemers elk kwartaal weer alle bonnetjes en facturen bij elkaar moet zoeken om hun belastingaangifte te doen. Slechts de helft gebruikt een softwareprogramma voor hun administratie. De rest houdt de inkomsten en uitgaven handmatig bij. Voor starters is de administratie bijhouden niet in alle gevallen de eerste prioriteit. Een kwart zegt het invullen van de btw-aangifte moeilijk te vinden. “Het is daarom belangrijk dat je je als starter bij je eerste aangifte goed voorbereidt,” zegt Driek Kamps, landelijk directeur MKB bij de Belastingdienst.
“Hierdoor kun je vanaf het begin af aan de juiste aftrekposten gebruiken, kom je niet voor verrassingen te staan en ben je minder tijd kwijt aan de volgende aangiftes. Door te kiezen voor online administreren kan het nog makkelijker: je kunt bijvoorbeeld je tankbonnetjes direct inscannen en je hebt je administratie – via je smartphone – altijd bij de hand.” Specifiek voor startende ondernemers in de horeca kan een goed kassasysteem al uitkomst bieden voor de administratie. De Belastingdienst moet namelijk na kunnen gaan hoe de omzet tot stand is gekomen.

Ondersteuning voor startende ondernemers

Om de btw-aangifte makkelijker te maken, biedt de Belastingdienst speciaal voor startende ondernemers een aantal gerichte hulpmiddelen en tips. Op belastingdienst.nl/starters staan onder andere de OndernemersCheck, administratie- en aangiftetips, webinars en een rekenhulp, net als informatie over ondernemersregelingen voor starters waaronder de kleineondernemersregeling.

Ook zet de Belastingdienst speciale Startersvoorlichters in die startende ondernemers informeren over belastingzaken. Dit helpt de starters hun zaken goed en tijdig te regelen. Zo houden zij meer tijd over om zich vol passie te richten op de ontwikkeling van hun bedrijf. De Startersvoorlichters zijn op 3 november live te ontmoeten op de KvK Startersdagen in Groningen, Eindhoven en Utrecht.

Vijf tips voor startende ondernemers in de horeca:

Stel je kassasysteem juist in zodat de (detail)gegevens lang genoeg bewaard blijven en niet worden overschreven. Verder hoor je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren.

In de horeca worden verschillende soorten dranken geschonken waaronder gemixte dranken met alcohol. Hiervoor gelden verschillende btw-tarieven btw-tarieven die je apart dient bij te houden in de administratie.

Check via de OndernemersCheck of je voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien en krijg direct inzicht in welke aftrekposten voor jou gelden.

Gebruik een boekhoudprogramma om je boekhouding, de btw-aangifte en betaling makkelijk te kunnen doen. Ondernemers kunnen zich op de site van de Belastingdienst aanmelden voor een proef met een boekhoudprogramma in samenwerking met Keurmerk Zeker OnLine.

Ga na welke autokosten je zakelijk kunt aftrekken.

Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters

Over het onderzoek


De flitspeiling is van 19 september tot en met 1 oktober 2018 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Belastingdienst. Aan het onderzoek namen 1.227 ondernemers deel, van wie 322 de afgelopen drie jaar een bedrijf gestart zijn. De helft van de startende ondernemers doet zélf zijn btw-aangifte, zonder hulp van een professional

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: