Starbucks start met bekerrecycling in Nederlandse winkels

3 mei 2018 | David Bakker

Starbucks is begonnen met een nieuw recyclinginitiatief voor papieren bekers in elf eigen winkels in Amsterdam, Utrecht en Den Haag.

Na een succesvol vergelijkbaar verzamelproces voor recycling in deelnemende Britse winkels, kunnen klanten in Nederland nu elke gebruikte papieren beker bij elf Nederlandse locaties inleveren. Deze bekers worden door het personeel verzameld en in samenwerking met lokale leveranciers Essity enSUEZ gesorteerd voor verdere recycling. Afvalbeheerbedrijf SUEZ verzamelt het materiaal en breekt het af, wat Essity vervolgens recycled tot nieuwe papierproducten.

"Het terugdringen van afval is onderdeel van de wereldwijde milieudoelstellingen van Starbucks en dit nieuwe bekerrecycling-initiatief in Nederland benadrukt onze toewijding", zegt Susanne Folkerts, supply chain projectmanager, Starbucks EMEA. "Door het voortouw te nemen met het inzamelen en recyclen van papieren bekers, zijn we optimistisch over het beïnvloeden van het gedrag van partners (werknemers) en klanten, en hopen hiermee anderen in de branche te inspireren om deel te nemen", voegt ze eraan toe.

Het plan voor recycling geeft invulling aan Starbucks commitment om de impact op het milieu te verminderen door mogelijkheden te bieden om meer papieren bekers te recyclen. Dit is in aanvulling op de korting van dertig cent die Starbucks al een langere tijd biedt aan klanten die een herbruikbare beker meenemen, het aanbieden van de herbruikbare bekers die voor €2 in de winkels worden verkocht, en het aanbieden van keramische mokken voor klanten die ervoor kiezen om de bestelling in de Nederlandse winkels te nuttigen.

Keramische mokken

"We weten dat onze klanten en winkelteams het afval van papieren bekers willen verminderen. Daarom zijn we verheugd dat we een recyclesysteem voor papieren bekers lanceren in onze winkels. We zijn ervan overtuigd dat we een verschil kunnen maken, bovenop onze herbruikbare bekerkorting en een verhoogd gebruik van keramische mokken", zegt Babette van den Berge, District Manager, Nederland.

Het recyclinginitiatief wordt getest in elf door het bedrijf geleide Starbucks-winkels in Nederland, met plannen om uit te breiden naar meer Starbucks locaties door het hele land, die worden beheerd door gelicentieerde zakelijke partners.

Deelnemende Starbucks winkels:

  1. De Pijp (Ferdinand Bolstraat)
  2. Het Damrak
  3. De Leidsestraat
  4. De Overtoom
  5. De Singel (Bloemenmarkt)
  6. De Bank (Utrechtsestraat)
  7. De Beethovenstraat
  8. Hoog Catharijne (Utrecht)
  9. Hollandse Toren (Utrecht)
  10. Hof van Bern (Utrecht)
  11. Grote Marktstraat (Den Haag)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: