Starbucks start met bekerrecycling in Nederlandse winkels

3 mei 2018 | David Bakker

Starbucks is begonnen met een nieuw recyclinginitiatief voor papieren bekers in elf eigen winkels in Amsterdam, Utrecht en Den Haag.

Na een succesvol vergelijkbaar verzamelproces voor recycling in deelnemende Britse winkels, kunnen klanten in Nederland nu elke gebruikte papieren beker bij elf Nederlandse locaties inleveren. Deze bekers worden door het personeel verzameld en in samenwerking met lokale leveranciers Essity enSUEZ gesorteerd voor verdere recycling. Afvalbeheerbedrijf SUEZ verzamelt het materiaal en breekt het af, wat Essity vervolgens recycled tot nieuwe papierproducten.

"Het terugdringen van afval is onderdeel van de wereldwijde milieudoelstellingen van Starbucks en dit nieuwe bekerrecycling-initiatief in Nederland benadrukt onze toewijding", zegt Susanne Folkerts, supply chain projectmanager, Starbucks EMEA. "Door het voortouw te nemen met het inzamelen en recyclen van papieren bekers, zijn we optimistisch over het beïnvloeden van het gedrag van partners (werknemers) en klanten, en hopen hiermee anderen in de branche te inspireren om deel te nemen", voegt ze eraan toe.

Het plan voor recycling geeft invulling aan Starbucks commitment om de impact op het milieu te verminderen door mogelijkheden te bieden om meer papieren bekers te recyclen. Dit is in aanvulling op de korting van dertig cent die Starbucks al een langere tijd biedt aan klanten die een herbruikbare beker meenemen, het aanbieden van de herbruikbare bekers die voor €2 in de winkels worden verkocht, en het aanbieden van keramische mokken voor klanten die ervoor kiezen om de bestelling in de Nederlandse winkels te nuttigen.

Keramische mokken

"We weten dat onze klanten en winkelteams het afval van papieren bekers willen verminderen. Daarom zijn we verheugd dat we een recyclesysteem voor papieren bekers lanceren in onze winkels. We zijn ervan overtuigd dat we een verschil kunnen maken, bovenop onze herbruikbare bekerkorting en een verhoogd gebruik van keramische mokken", zegt Babette van den Berge, District Manager, Nederland.

Het recyclinginitiatief wordt getest in elf door het bedrijf geleide Starbucks-winkels in Nederland, met plannen om uit te breiden naar meer Starbucks locaties door het hele land, die worden beheerd door gelicentieerde zakelijke partners.

Deelnemende Starbucks winkels:

  1. De Pijp (Ferdinand Bolstraat)
  2. Het Damrak
  3. De Leidsestraat
  4. De Overtoom
  5. De Singel (Bloemenmarkt)
  6. De Bank (Utrechtsestraat)
  7. De Beethovenstraat
  8. Hoog Catharijne (Utrecht)
  9. Hollandse Toren (Utrecht)
  10. Hof van Bern (Utrecht)
  11. Grote Marktstraat (Den Haag)

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje 2018

Leuk dat je je lekkerste broodje in wilt zenden voor deelname. Lukt het niet met onderstaand formulier, dan kun je de foto van het gerecht, de receptuur, bereidingswijze, prijs op de kaart en overige gegevens mailen naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. ...

Achtergronden Culinair
Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen. Heikel punt is de menukaart, bi...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Culinair Rotterdam
François Geurds verkoopt zaak aan Herman den Blijker

Topkok François Geurds heeft zijn restaurant, FG Bistro, in het Rotterdamse Lloydkwartier verkocht aan horecaondernemer Herman den Blijker. Zijn andere zaken in Rotterdam behoudt hij. Op Facebook meldt Geurds het volgende: "We hebben met deze beslissing gekozen ons volledig te focussen o...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: