Snackbar populairste eetgelegenheid tijdens carnaval

7 februari 2018 | Thijs Jacobs

Tijdens carnaval is de snelle hap van de snackbar dé onbetwiste carnavalsnack. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding365.nl, waarbij aan ruim 2.000 respondenten werd gevraagd naar hun voorkeuren rondom carnaval. 41,9 procent van de carnavalsgangers gaat voor een frietje of iets van de snackbar tijdens carnaval.

Brabanders houden van frituur

Ook de Limburgers en Brabanders kiezen het liefst voor de snackbar om hun honger te stillen. 32,2% van de Limburgers en 39,1% van de Brabanders geeft aan het liefst een vette hap van de snackbar te eten tijdens carnaval. 

Limburg versus Brabant

Ondanks dat een snelle hap in beide provincies populair is, proberen Brabanders (43%) vaker een snelle hap voor onderweg te vinden dan Limburgers (39,4%).

Ook lokale snacks doen het goed tijdens carnaval. Zuurvlees (‘zoervleisj’) is een populaire snack onder Limburgers (24,4%). In Brabant geeft 18,8% van de ondervraagden de voorkeur aan Brabantse worstenbroodjes. 

Kebab

Een andere eetgelegenheid die steeds populairder wordt is de döner kebab. Vooral de Brabanders (13,9%) gaan graag voor een broodje döner of kapsalon; De Limburgers zijn hier minder fan van (6,3%).

Belgen grootste snackbarbezoekers

Belgen zijn de grootste snackbarbezoekers tijdens carnaval. Liefst 64,2% geeft aan een frietkot te bezoeken tijdens het feesten. Belgen zijn overigens niet al te kritisch wanneer het op een snelle hap aankomt; 20% geeft aan dat het niet uitmaakt waar zij eten, zolang het maar vult. 

Van snackbar naar restaurant

Naarmate carnavalgangers ouder worden, lijkt de snackbar plaats te maken voor het restaurant. In de leeftijdscategorie 31 tot 40 jaar is 36,2% nog geïnteresseerd in een snelle hap, terwijl dit voor Limburgers en Brabanders ouder dan 50 jaar nog maar 16.5% is.

Vooral ouderen kiezen ervoor om vaker thuis te eten. Van de carnavalgangers vanaf 50 jaar eet 31% thuis een hapje, terwijl 52,3% van deze groep aangeeft liever uit eten te gaan. Van de jongeren tot 20 jaar eet slechts 15,6% thuis een maaltijd en gaat 26,6% regelmatig uit eten. In Limburg gaat 19,7% van de mensen vaak uit eten, terwijl dit in Brabant 11,6% is. 

Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op: https://www.feestkleding365.nl/carnaval-2018#eten

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Onderwijs
Heb jij het Beste Leerbedrijf Horeca?

Het is weer zover. De volgende editie van Beste Leerbedrijf Horeca gaat weer van start! Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) organiseert namens de branche de wedstrijd voor de 4e keer. Leerlingen en docenten kunnen vanaf 18 juni de leerbedrijven, waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel, no...

Koffie & thee Advertorial
Profiteer nu van een gratis Lonka Professional proefpakket

Om je kennis te laten maken met de overheerlijke en per stuk verpakte Lonka Professional Fudge en Soft Nougat, en om zelf te ervaren hoe heerlijk deze lekkernijen smaken bij koffie en thee, heeft Lonka een proefpakket samengesteld. Vul het aanvraagformulier in en ontvang geheel vrijblijvend een ...

Achtergronden Culinair Fastfood
Lekker of smerig? Domino’s komt met chocolade pizza

Op zaterdag 16 juni onthulde Domino’s haar nieuwste pizza. De choco-lotta pizza gemaakt met echte Belgische chocolade van het merk Callebaut. Het is de eerste zoete pizza op het menu van Domino’s. De pizza is vanaf 9 juli in alle vestigingen verkrijgbaar. Feestelijke pizza De choco...

Amsterdam Opening Culinair
Chef Sidney Schutte opent brasserie

Een plek waar je altijd aan kunt schuiven, meteen vanuit kantoor of rechtstreeks vanuit huis. Geen dresscode, wel goed eten. Geen poespas, wel kwaliteit. Café Cliché is een nieuw initiatief van chef Sidney Schutte dat eind augustus haar deuren opent aan de Middenweg 35 in Amsterdam. He...

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: heb jij het Lekkerste Lunchroombroodje van 2018?

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Dat broodje staat misschien al ergens op de kaart, maar waar? Tot 5 oktober 2018 kunnen medewerkers en eigenaren van dagzaken en lunchrooms in Nederland hun creatie inzenden via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. De voorwaarden vind je hier: https://www.lunch...

Fonte Frappés: veganistisch, minder suikers en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: