Snackbar populairste eetgelegenheid tijdens carnaval

7 februari 2018 | Thijs Jacobs

Tijdens carnaval is de snelle hap van de snackbar dé onbetwiste carnavalsnack. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding365.nl, waarbij aan ruim 2.000 respondenten werd gevraagd naar hun voorkeuren rondom carnaval. 41,9 procent van de carnavalsgangers gaat voor een frietje of iets van de snackbar tijdens carnaval.

Brabanders houden van frituur

Ook de Limburgers en Brabanders kiezen het liefst voor de snackbar om hun honger te stillen. 32,2% van de Limburgers en 39,1% van de Brabanders geeft aan het liefst een vette hap van de snackbar te eten tijdens carnaval. 

Limburg versus Brabant

Ondanks dat een snelle hap in beide provincies populair is, proberen Brabanders (43%) vaker een snelle hap voor onderweg te vinden dan Limburgers (39,4%).

Ook lokale snacks doen het goed tijdens carnaval. Zuurvlees (‘zoervleisj’) is een populaire snack onder Limburgers (24,4%). In Brabant geeft 18,8% van de ondervraagden de voorkeur aan Brabantse worstenbroodjes. 

Kebab

Een andere eetgelegenheid die steeds populairder wordt is de döner kebab. Vooral de Brabanders (13,9%) gaan graag voor een broodje döner of kapsalon; De Limburgers zijn hier minder fan van (6,3%).

Belgen grootste snackbarbezoekers

Belgen zijn de grootste snackbarbezoekers tijdens carnaval. Liefst 64,2% geeft aan een frietkot te bezoeken tijdens het feesten. Belgen zijn overigens niet al te kritisch wanneer het op een snelle hap aankomt; 20% geeft aan dat het niet uitmaakt waar zij eten, zolang het maar vult. 

Van snackbar naar restaurant

Naarmate carnavalgangers ouder worden, lijkt de snackbar plaats te maken voor het restaurant. In de leeftijdscategorie 31 tot 40 jaar is 36,2% nog geïnteresseerd in een snelle hap, terwijl dit voor Limburgers en Brabanders ouder dan 50 jaar nog maar 16.5% is.

Vooral ouderen kiezen ervoor om vaker thuis te eten. Van de carnavalgangers vanaf 50 jaar eet 31% thuis een hapje, terwijl 52,3% van deze groep aangeeft liever uit eten te gaan. Van de jongeren tot 20 jaar eet slechts 15,6% thuis een maaltijd en gaat 26,6% regelmatig uit eten. In Limburg gaat 19,7% van de mensen vaak uit eten, terwijl dit in Brabant 11,6% is. 

Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op: https://www.feestkleding365.nl/carnaval-2018#eten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Schiphol continueert samenwerking met HMSHost International

Amsterdam Airport Schiphol zet haar samenwerking met HMSHost International, de wereldleider op het gebied van eten & drinken, de komende jaren voort. Speerpunt in de samenwerking is de vernieuwde food & beverage strategie van Schiphol. In de nieuwe strategie staan flexibiliteit, kwaliteit, d...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Personalia Restaurant
Nieuwe restaurantmanager voor Wayback Burgers Breda

Sinds 7 september staat er een nieuwe kapitein in het vlaggenschip van Wayback Burgers in Breda; Roxanne Willemse. Met haar achtergrond in de keuken en het succesvol runnen van haar eigen bedrijf heeft ze alle tools in handen om het restaurant volledig eigen te maken en de groei van het restaurant i...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Nice 'n Easy
De verschillen tussen TGT en THT

De NVWA controleert of bedrijven die zich met eten bezig houden zich aan de wetten en regels houden. Op de website van dit overheidsorgaan legt de NVWA de verschillen uit tussen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot.’ In de meeste gevallen stelt de fabrikant van h...

Achtergronden Fastservice
5000 gratis patatjes voor jonge aardappelkenners

Medio september vindt de jaarlijkse aardappeloogst plaats, aldus het perfecte moment om stil te staan bij het verse product van Bram Ladage. Ter ere van de aardappeloogst, deelt de Rotterdamse patatkoning vanaf vandaag maar liefst 5000 patatjes uit aan jonge patatliefhebbers. Dit gebeurt echter niet...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: