Snackbar populairste eetgelegenheid tijdens carnaval

7 februari 2018 | Thijs Jacobs

Tijdens carnaval is de snelle hap van de snackbar dé onbetwiste carnavalsnack. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding365.nl, waarbij aan ruim 2.000 respondenten werd gevraagd naar hun voorkeuren rondom carnaval. 41,9 procent van de carnavalsgangers gaat voor een frietje of iets van de snackbar tijdens carnaval.

Brabanders houden van frituur

Ook de Limburgers en Brabanders kiezen het liefst voor de snackbar om hun honger te stillen. 32,2% van de Limburgers en 39,1% van de Brabanders geeft aan het liefst een vette hap van de snackbar te eten tijdens carnaval. 

Limburg versus Brabant

Ondanks dat een snelle hap in beide provincies populair is, proberen Brabanders (43%) vaker een snelle hap voor onderweg te vinden dan Limburgers (39,4%).

Ook lokale snacks doen het goed tijdens carnaval. Zuurvlees (‘zoervleisj’) is een populaire snack onder Limburgers (24,4%). In Brabant geeft 18,8% van de ondervraagden de voorkeur aan Brabantse worstenbroodjes. 

Kebab

Een andere eetgelegenheid die steeds populairder wordt is de döner kebab. Vooral de Brabanders (13,9%) gaan graag voor een broodje döner of kapsalon; De Limburgers zijn hier minder fan van (6,3%).

Belgen grootste snackbarbezoekers

Belgen zijn de grootste snackbarbezoekers tijdens carnaval. Liefst 64,2% geeft aan een frietkot te bezoeken tijdens het feesten. Belgen zijn overigens niet al te kritisch wanneer het op een snelle hap aankomt; 20% geeft aan dat het niet uitmaakt waar zij eten, zolang het maar vult. 

Van snackbar naar restaurant

Naarmate carnavalgangers ouder worden, lijkt de snackbar plaats te maken voor het restaurant. In de leeftijdscategorie 31 tot 40 jaar is 36,2% nog geïnteresseerd in een snelle hap, terwijl dit voor Limburgers en Brabanders ouder dan 50 jaar nog maar 16.5% is.

Vooral ouderen kiezen ervoor om vaker thuis te eten. Van de carnavalgangers vanaf 50 jaar eet 31% thuis een hapje, terwijl 52,3% van deze groep aangeeft liever uit eten te gaan. Van de jongeren tot 20 jaar eet slechts 15,6% thuis een maaltijd en gaat 26,6% regelmatig uit eten. In Limburg gaat 19,7% van de mensen vaak uit eten, terwijl dit in Brabant 11,6% is. 

Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op: https://www.feestkleding365.nl/carnaval-2018#eten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel zes; de ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. ...

Interview Longread Themamaand energie
Lunchroomondernemers besparen op energie en maken zich op voor een tijdperk na corona

Besparen op vaste lasten is onvermijdelijk in deze uitdagende tijden. Een van de terugkerende posten is energie. Wanneer je het energieverbruik kunt laten dalen in de lunchroom, dan is er een goede besparing mogelijk. Zeker nu, want je mag immers geen gasten ontvangen in je lunchroom, waardoor de ve ...

Achtergronden Gastronomie
Tijdelijk vegan burgerrestaurant tijdens Nationale Week Zonder Vlees 

Speciaal ter gelegenheid van De Nationale Week Zonder Vlees openen De Vegetarische Slager en Deliveroo De Vleesch Lobby - een tijdelijk burgerrestaurant met vegan burgers van De Vegetarische Slager om te laten proeven dat vegetarisch vleesch minstens net zo lekker is als dierlijk vlees. Zélfs ...

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Wet- en regelgeving
Alcohol straks lastiger te verkrijgen door jongeren

‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’, ‘Geen 16? Geen druppel’, ‘Geen 18? Geen druppel’ en ‘NIX18’, deze slogans zullen bijna iedereen bekend in de oren klinken. Het verkopen van alcohol aan iemand die hier nog te jong voor is, is verboden. Ondanks de ...

Food
Deze restaurants worden gerund door vrouwen

Op maandag 8 maart is het International Women’s Day. Over de hele wereld wordt er op deze dag aandacht gevraagd voor thema’s als economische zelfstandigheid en empowerment van vrouwen. Voor foodies het perfecte moment om, na een turbulent jaar voor de horeca, extra liefde en support te g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: