Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

16 augustus 2018 | David Bakker

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants.

Café Cliché is anders. Hier wordt gekookt zoals de chef dat thuis doet: goed en lekker, maar niet duur of exclusief. Met een driegangenmenu voor €39,50 een goede stek voor een doordeweekse hap, met het arty huiskamerinterieur een fijne plek voor een vrijdagmiddag-borrel, weekendbrunch of uitgebreid diner. Het menu staat vol klassiekers met een twist en typisch Amsterdamse namen. Zo heet de allesbehalve cliché carpaccio een dijenkletser en bestel je met een bordeelsluiper een voorgerechtje met pittige tonijn.

Groot en klein

Met 120 couverts is Café Cliché geen kleine zaak. Toch doet het door de opzet en het gebruik van tussenmuren, nisjes en zitjes knus, gezellig en vooral huiselijk aan. De basiskleuren zijn donker, met veel hout en leer, een druk behangetje hier en een stoere muurschildering daar. Via de trap naar beneden kom je bij nog een restaurant gedeelte waar ook een speelkamer voor kinderen is, ideaal voor ouders. David Baxter en Berber Vergeest hebben de dagelijkse leiding en zijn ontzettend goed op elkaar in gespeeld. Chef Baxter houdt wel van een praatje, dus de open keuken is voor hem ideaal. Vergeest verzorgt de ontvangst en de correcte, maar altijd persoonlijke bediening. Kortom: een buurtbrasserie waar iedereen zich op z’n gemak voelt.   

Thuis voelen

David Baxter heeft enorm naar de opening van zijn zaak toegeleefd: “We zijn natuurlijk al een tijdje bezig met proefkoken, maar dit is het echte werk. Café Cliché is open en dat vind ik geweldig! Op het menu staan brasseriegerechten, de een wat meer klassiek dan de ander. We serveren ribeye met bearnaise en steak tartaar, maar ook groene curry ceviche en ravioli. Bij ons draait het om eten en je thuis voelen. Geen gedoe, gewoon goed. Reserveren hoeft niet, dat doen we alleen voor grote groepen, dus kom lekker langs!”.

Wordt het een gleuvenglijder of toch de Loerijzer

De namen van de gerechten op de kaart verwijzen naar typisch Amsterdamse woorden: gleuvenglijder (warme hazelnoot chocolade taart), lapswans (gelakte ribbetjes) of Loerijzer (steak tartaar). Het Amsterdams heeft zoveel grappige termen, daar wilde Sidney Schutte en zijn team iets mee doen. Het resultaat: een menukaart die op de lachspieren werkt. En ook hier is er aan de kleintjes gedacht, geen kroket of patat op het menu maar de helft van de porties van volwassenen. Gezond, lekker en cliché, precies zoals het hoort.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: