Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

16 augustus 2018 | David Bakker

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants.

Café Cliché is anders. Hier wordt gekookt zoals de chef dat thuis doet: goed en lekker, maar niet duur of exclusief. Met een driegangenmenu voor €39,50 een goede stek voor een doordeweekse hap, met het arty huiskamerinterieur een fijne plek voor een vrijdagmiddag-borrel, weekendbrunch of uitgebreid diner. Het menu staat vol klassiekers met een twist en typisch Amsterdamse namen. Zo heet de allesbehalve cliché carpaccio een dijenkletser en bestel je met een bordeelsluiper een voorgerechtje met pittige tonijn.

Groot en klein

Met 120 couverts is Café Cliché geen kleine zaak. Toch doet het door de opzet en het gebruik van tussenmuren, nisjes en zitjes knus, gezellig en vooral huiselijk aan. De basiskleuren zijn donker, met veel hout en leer, een druk behangetje hier en een stoere muurschildering daar. Via de trap naar beneden kom je bij nog een restaurant gedeelte waar ook een speelkamer voor kinderen is, ideaal voor ouders. David Baxter en Berber Vergeest hebben de dagelijkse leiding en zijn ontzettend goed op elkaar in gespeeld. Chef Baxter houdt wel van een praatje, dus de open keuken is voor hem ideaal. Vergeest verzorgt de ontvangst en de correcte, maar altijd persoonlijke bediening. Kortom: een buurtbrasserie waar iedereen zich op z’n gemak voelt.   

Thuis voelen

David Baxter heeft enorm naar de opening van zijn zaak toegeleefd: “We zijn natuurlijk al een tijdje bezig met proefkoken, maar dit is het echte werk. Café Cliché is open en dat vind ik geweldig! Op het menu staan brasseriegerechten, de een wat meer klassiek dan de ander. We serveren ribeye met bearnaise en steak tartaar, maar ook groene curry ceviche en ravioli. Bij ons draait het om eten en je thuis voelen. Geen gedoe, gewoon goed. Reserveren hoeft niet, dat doen we alleen voor grote groepen, dus kom lekker langs!”.

Wordt het een gleuvenglijder of toch de Loerijzer

De namen van de gerechten op de kaart verwijzen naar typisch Amsterdamse woorden: gleuvenglijder (warme hazelnoot chocolade taart), lapswans (gelakte ribbetjes) of Loerijzer (steak tartaar). Het Amsterdams heeft zoveel grappige termen, daar wilde Sidney Schutte en zijn team iets mee doen. Het resultaat: een menukaart die op de lachspieren werkt. En ook hier is er aan de kleintjes gedacht, geen kroket of patat op het menu maar de helft van de porties van volwassenen. Gezond, lekker en cliché, precies zoals het hoort.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: