Restaurantsector verdient 23 miljoen euro extra dankzij Deliveroo

20 december 2017 | Thijs Jacobs

Restaurants die samenwerken met Deliveroo halen een hogere omzet en laten meer mensen werken in hun keukens om de toegenomen vraag aan te kunnen. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Capital Economics, dat keek naar de economische impact van de bezorgdienst in Nederland.

Bijdrage aan economie

Uit het onderzoek blijkt dat Deliveroo het afgelopen jaar in totaal 21 miljoen euro bijdroeg aan de Nederlandse economie. Dit zijn de opgetelde uitgaven aan personeel, riders en leveranciers en de extra activiteiten die restaurants ondernemen om de toegenomen vraag aan te kunnen.

Omzetgroei restaurants

Restaurantpartners profiteren van hun samenwerking met Deliveroo. De eigenaren van de aangesloten restaurants in Nederland rapporteren dankzij Deliveroo een stabiele groei van het aantal bestellingen, met een omzetgroei tot wel 30%. Deliveroo werkt nu samen met bijna 1200 restaurants in Nederland, van beroemde nationale ketens zoals SLA en Salsa Shop, tot kleine, zelfstandige restaurants als Sushito en Renato’s. De samenwerking met Deliveroo leverde de aangesloten restaurants en leveranciers circa 23 miljoen euro aan extra inkomsten op. Steven Visser van restaurant Salsa Shop vertelt: “We zijn eind 2015 begonnen met een prachtige samenwerking, en hebben sindsdien de omzet uit bezorging substantieel zien stijgen. Mede daardoor hebben we onze expansie sneller kunnen bewerkstelligen.”

Werkgelegenheid

De effecten op de werkgelegenheid zijn in het onderzoek ook bekeken. De extra omzet voor de restaurantpartners vertaalde zich in 680 extra banen in de Nederlands restaurantsector.

In het afgelopen jaar werd Deliveroo actief in vier nieuwe Nederlandse steden, zodat klanten nu in 12 steden via Deliveroo een bestelling kunnen plaatsen bij hun favoriete restaurant of juist eens iets nieuws uitproberen. In totaal groeide het aantal aangesloten restaurants met 50 procent. En dat biedt perspectief voor de toekomst. Philip de Bruine (Operationeel Manager) van restaurant SLA vertelt: “Na een zeer succesvolle pilot in Amsterdam maken we nu ook in Haarlem, Den Haag en Utrecht gebruik van de diensten van Deliveroo. Bij deze steden zal het vast niet blijven.”

3,5 miljard euro

Als Deliveroo in deze mate door blijft groeien zal de bezorgdienst over twee jaar wereldwijd circa 200.000 banen creëren en bijna 3,5 miljard euro bijdragen aan de mondiale economie. 

Mathieu de Lophem, General Manager Deliveroo Benelux: “Onze unieke bezorgdienst is een win-win voor alle deelnemers. Restaurants die samenwerken met Deliveroo kunnen dankzij de uitbreiding van hun keukencapaciteit een omzetstijging van dertig procent realiseren zonder dat ze hoeven te investeren in nieuwe infrastructuur. We zijn trots dat we zo de voorwaarden scheppen om restaurants te laten groeien en nieuwe banen te creëren. Zo kunnen nog meer restaurants gasten laten genieten van hun eten en hebben onze klanten meer keuze.” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Koffie & thee
Betjeman & Barton Den Haag heropent vernieuwde theewinkel

De winkel van Theekopers Betjeman & Barton aan de Aert van der Goesstraat 1 in Den Haag heeft een metamorfose ondergaan. De volledig verbouwde winkel van het bekende Franse kwaliteitstheemerk zal op 16 november 2019 feestelijk worden heropend door de directeur van Betjeman & Barton Frankrijk...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

trends
Vijf trends op het gebied van (voedsel)verpakkingen

Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van food verpakkingen. De consument kiest steeds meer voor gemak. Zij wensen betere en meer productinformatie, willen to- go verpakkingen en minder plastic verpakkingen. De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen voor food verp...

Koffie & thee
De red cups zijn terug bij Starbucks

De dagen worden korter, de temperatuur daalt gestaag en na het lange wachten is het vanaf vandaag eindelijk zo ver: de red cup is weer verkrijgbaar bij Starbucks! Het is de perfecte tijd om lekker warm binnen te zitten en samen met je vrienden en familie te genieten van de knusse wintermaanden. De s...

Lekkerste Lunchroombroodje
Wie ontvangt vrijdag deze schaal?

Wie heeft dit jaar het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland? Vrijdag tussen 12.00 en 13.00 uur reist een delegatie van vakblad Lunchroom af naar de lunchroom die het lekkerste broodje wist te presenteren. Houd de website lunchroom.nl vrijdag goed in de gaten, want we zullen daarop 's midd...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: