Op Reportage: Reeg, De Bilt [video]

3 februari 2020 | Joey de Ridder

Lunchroom Reeg is een kleine lunchroom in het centrum van De Bilt. Ze zitten aan een goed bereikbare weg, namelijk de Hessenweg. Vragend naar de specialiteiten van Reeg bleek het zo dat ze eigenlijk niet echt één specifieke knaller hebben. "Eigenlijk hebben we niet echt één specifiek populair gerecht, alle broodjes en taartjes doen het hier goed. We zorgen er alleen wel voor dat alles huisgemaakt is en vers", aldus eigenaar Diederik 
Regenboog.

De doelgroep is enorm breed. Reeg heeft dagelijks klanten van jong en oud: volwassenen rond de dertig die hun werk doen onder het genot van een lekkere koffie, maar ook opa’s en oma’s die hun kleinkind(eren) meenemen om daar gezellig wat tijd door te brengen met hun familie.

Het is nooit helemaal duidelijk wat nou echt in is maar is het is wel altijd belangrijk om de trends van korte tijden mee te krijgen en je daar lichtelijk op aan te passen, een paar voorbeelden zijn glutenvrije taartjes of lactosevrije taartjes. Mensen denken bij voorbaat aan hun gezondheid en zijn daardoor ook enorm geïnteresseerd wat er allemaal in hun lunch zit. Maar voor Reeg zelf is het allerbelangrijkste dat hun broodjes en taartjes kwalitatief goed zijn en dat alles zelfgemaakt is.

Reeg is ook nog een vrij jonge lunchroom. De deuren werden geopend op 11 juli 2017, inmiddels dus 2,5 jaar terug. De impact dar het bedrijf had op de buurt, was groot. "Ik had er vrij snel voor gekozen om de tafels langs de muur te zetten zodat je daar extra ruimte kweekt per tafel en aan de andere kant een hoge tafel met hoge krukken maar al vrij snel bleek dat mensen een normale stamtafel ook vrij prettig vonden." Inmiddels heeft Reeg rond de 30 zitplaatsen binnen en 15 buiten.

Diederik wist al vrij snel wat hij wilde in het leven, vanaf zijn dertiende stond al vast dat hij een eigen zaak wilde. Alleen de daadwerkelijke stap zetten liet iets langer op zich wachten, ruim 4 jaar geleden werd de stap gezet. Diederik had ook helemaal niet het idee om met een lunchroom te beginnen, hij wilde namelijk een eetwinkel met regionale producten beginnen, maar dat is niet doorgegaan. "De naam Reeg is ontstaan omdat ik regionale producten wilde gebruiken en mijn achternaam is natuurlijk regenboog en daar zie je nu de uitkomst van."

De gekste dingen beleef je op spontane momenten, zoals in het park of op een kinderboerderij, het zal dan ook niet raar overkomen dat er vrijwel niks geks of aparts is voorgekomen in de lunchroom Reeg. "Wat ik wel gek vind is dat soms mensen hun eigen lunch meenemen naar mijn lunchroom.

Reeg maakt gebruik van een aantal regionale leveranciers, de kaas en worst komt bijvoorbeeld van ‘de Bildse boerin.’ Alles komt uit de regio en alle overige producten komen vanuit de groothandel.

Qua concurrentie is Reeg de enige koffiezaak/lunchroom in de buurt, er zijn wel een aantal restaurants in de buurt die rond 11:00 opengaan en ook lunch serveren, maar als je onder de specifieke benaming van een lunchroom kijkt is Reeg de enige in de buurt. De deuren van Reeg gaan in tegenstelling tot de rest al om 08:30 open.

Diederik is nu onlangs vader geworden van een zoontje en zou het erg leuk vinden als zijn zoon later iets met horeca zou doen. Hij biedt zijn zoon natuurlijk de mogelijkheid om zijn eerste paar euro’s te verdienen in papa’s lunchroom als deze nog van Diederik is natuurlijk. "Ik zou het hem niet aanraden want het is heel hard werken en niet zo veel verdienen", aldus de Diederik met een knipoog.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: