Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Auteur: Nikkie Agterberg
Video 20 februari 2020
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal.

‘’We zijn verhuisd naar de meest centrale plek van Bilthoven, het Emmaplein, waardoor we nog beter bereikbaar zijn", vertelt eigenaresse Myrna. De veranderingen zijn voornamelijk te zien in het interieur. "We hebben gekozen voor een combinatie tussen klassiek en industrieel", vertelt Myrna. "Ook hebben we het interieur nog een extra persoonlijke touch gegeven door te kiezen voor een aantal schilderijen, klokken en Perzische tapijten, waardoor de moderne sfeer toch net iets warmer wordt.’’  

Ook de openingstijden zijn ook veranderd. Brasserie Olivier is nu langer open dan voorheen. En zo aantrekkelijker geworden om later op de dag nog een drankje te doen. Naast een fijne lunch en early-dineren plek, is Olivier nu ook een ideale flexwerkplek geworden. ‘’Door de nieuwe locatie hebben we ook het terras royaler kunnen creëren. We hebben meer plekken en ook de nieuwe tafels en stoelen geven een mooiere uitstraling", zegt Myrna.

Het fijne van deze nieuwe zaak is dat ze van het begin af aan en tijdens de opbouw alles naar eigen wensen konden aanpassen. Nu, bijna een jaar na de opening, is eigenaresse Myrna en het personeel dan ook heel tevreden met hoe Olivier is geworden en dat ze er (weer) kunnen zijn voor zowel de vele nieuwe gasten, als al hun trouwe, vaste gasten.

Olivier’s geheime recept

"Sinds Olivier is verhuisd naar een nieuwe locatie zijn er een aantal restaurants bijgekomen in Bilthoven waar je net als bij ons ook kunt lunchen en/of dineren. Dit heeft er vooral voor gezorgd dat er meer mensen naar Bilthoven komen, dus dat het drukker is geworden. De horeca hier is zeer divers dus bijvoorbeeld gespecialiseerd in alleen de Italiaanse keuken. Wij hebben een gevarieerde menukaart waarop iedereen wel iets kan vinden dat hij lekker vindt, zoals onze huisgemaakte soepen, broodjes en burgers", vertelt Myrna. "Tot op de dag van vandaag zijn onze poffertjes volgens authentiek, geheim recept het populairste gerecht.’’ Veel mensen die dan ook komen lunchen bij Olivier bestellen deze overheerlijke poffertjes. "Ons recept is erg geheim, we moeten wel de beste in het dorp blijven met onze poffertjes.’’ 

Voor jong en oud 

In de 37 jaar dat Brasserie Olivier bestaat is er inmiddels een enorme vaste klantenkring opgebouwd. Er komen mensen voor een zakenlunch, maar ook ouderen en tieners. "Het blijft altijd bijzonder om te zien dat iemand die 30 jaar geleden nog als kind met zijn of haar ouders bij ons kwam, dan nu inmiddels met een heel eigen gezin langskomt,’’ Vertelt Myrna enthousiast. ‘’Het meest ontroerende wat ik ook heb gehoord in de zaak, is dat zowel meerdere oud-personeelsleden als vaste gasten zulke warme herinningen hebben aan onze brasserie dat ze hun kind Olivier hebben genoemd.’’  

Food trends time! 

Men eet tegenwoordig steeds bewuster. Daarmee doelen we vooral op het feit dat men wil weten waar voedsel vandaan komt en hoe het bereid wordt. Is het een streekproduct, wordt het op een duurzame wijze verbouwd? Brasserie Olivier probeert dan ook om met zoveel mogelijk natuurlijke en biologische ingrediënten te werken en maken alles zelf, van de sauzen en dressings tot aan de tiramisu. Een ander aspect van het bewuster eten, en met voedsel omgaan is de toename van het aantal mensen dat de voorkeur geeft aan vegetarische of vegan maaltijden. ‘’Wij zijn daar ook groot voorstander van dus hebben we hier met onze nieuwe kaart wederom rekening mee gehouden’’, vertelt Myrna. Op de kaart is meer vegetarisch eten te vinden. En met allergieen of andere bijzonderheden houdt Brasserie Olivier goed rekening mee. ‘’ Een van de lievelingsgerechten is ‘The Super Bowl’. Dit is een poké bowl die bestaat uit rijst, verschillende gegrilde groentes, avocado en een shoyudressing.’’ 

Deze crossmediale productie is gemaakt door Nikkie Agterberg, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Overig nieuws