Online het meest besteld: shoarma

25 augustus 2009
Online het meest besteld: shoarma

Wanneer Nederlanders eten bestellen via internet gaat hun voorkeur uit naar een broodje of schotel met shoarmavlees. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van online maaltijdbezorger Just-Eat.nl. Ruim een kwart van de Nederlanders bestelt het liefst shoarma, gevolgd door spareribs en de pizza Margherita. Hoewel Zuid-Holland als provincie de meeste bestellingen plaatst, is Amsterdam de hoofdstad van online eten bestellen. In Nederland verwerkt de maaltijdbezorger dagelijks ruim 3.000 bestellingen.
Niet geheel tegen de verwachting in, worden de meeste bestellingen gedaan in de Randstad. Zes van de tien meest bestellende steden bevinden zich in de Randstad. Van alle bestellingen wordt er zo’n 17 procent in Amsterdam gedaan, gevolgd door Groningen (9%), Rotterdam (7,5%), Den Haag (7,4%) en Utrecht (5,6%).

De tien meest bestelde gerechten bestaan voornamelijk uit pizza’s en shoarma. De Pizza Margherita, Peperoni en Hawaï komen allemaal terug in de top tien. Opvallend is het enorme succes van shoarmaschotel ‘De kapsalon’, bestaande uit patat bedekt met kebab, Goudse kaas, knoflooksaus en salade. De naam ontstond nadat de eigenaar van een Rotterdamse kapsalon bij een naburige shoarmazaak een eigen favoriete schotel had laten samenstellen. Van alle ‘kapsalon’-bestellingen in Nederland wordt ruim 30 procent in Rotterdam gedaan.

Uit de verkoopcijfers blijkt verder dat Nederlanders op zondag veruit het minste zin hebben om te koken. “Op zondagen wordt er over het algemeen tweemaal zoveel eten besteld dan op andere dagen. Niet verwonderlijk vinden deze bestellingen rond 19.00 uur plaats, dan begint immers Studio Sport,” verklaart Laurens Groenendijk, managing director van Just-Eat Benelux. Met name onder twintigers is het bestellen van maaltijden via internet populair. Ruim 40 procent van de bestellingen wordt gedaan door Nederlanders tussen de 22 en 30 jaar.

Volgens Groenendijk bestellen mensen steeds vaker goedkopere fastfood-gerechten. “Mensen bestellen liever twee keer per week een goedkoper gerecht, zoals een kroket of een pizza, dan één keer een iets duurdere maaltijd, zoals sushi.” De Managing Director van Just-Eat Benelux stelt dat dit onlosmakelijk verband houdt met het huidige economische klimaat. Veel zorgen baart dit hem echter niet, het aantal bestellingen van Just-Eat.nl neemt maandelijks namelijk met zo’n 15 procent toe.

~Lunchroom, Frank Lindner~

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20Lunchroom.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Lunchroom.nl%0A%0Ahttp://www.lunchroom.nl/nieuws/online-het-meest-besteld-shoarma/

Overig nieuws