Online het meest besteld: shoarma

25 augustus 2009 |
Online het meest besteld: shoarma<

Wanneer Nederlanders eten bestellen via internet gaat hun voorkeur uit naar een broodje of schotel met shoarmavlees. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van online maaltijdbezorger Just-Eat.nl. Ruim een kwart van de Nederlanders bestelt het liefst shoarma, gevolgd door spareribs en de pizza Margherita. Hoewel Zuid-Holland als provincie de meeste bestellingen plaatst, is Amsterdam de hoofdstad van online eten bestellen. In Nederland verwerkt de maaltijdbezorger dagelijks ruim 3.000 bestellingen.
Niet geheel tegen de verwachting in, worden de meeste bestellingen gedaan in de Randstad. Zes van de tien meest bestellende steden bevinden zich in de Randstad. Van alle bestellingen wordt er zo’n 17 procent in Amsterdam gedaan, gevolgd door Groningen (9%), Rotterdam (7,5%), Den Haag (7,4%) en Utrecht (5,6%).

De tien meest bestelde gerechten bestaan voornamelijk uit pizza’s en shoarma. De Pizza Margherita, Peperoni en Hawaï komen allemaal terug in de top tien. Opvallend is het enorme succes van shoarmaschotel ‘De kapsalon’, bestaande uit patat bedekt met kebab, Goudse kaas, knoflooksaus en salade. De naam ontstond nadat de eigenaar van een Rotterdamse kapsalon bij een naburige shoarmazaak een eigen favoriete schotel had laten samenstellen. Van alle ‘kapsalon’-bestellingen in Nederland wordt ruim 30 procent in Rotterdam gedaan.

Uit de verkoopcijfers blijkt verder dat Nederlanders op zondag veruit het minste zin hebben om te koken. “Op zondagen wordt er over het algemeen tweemaal zoveel eten besteld dan op andere dagen. Niet verwonderlijk vinden deze bestellingen rond 19.00 uur plaats, dan begint immers Studio Sport,” verklaart Laurens Groenendijk, managing director van Just-Eat Benelux. Met name onder twintigers is het bestellen van maaltijden via internet populair. Ruim 40 procent van de bestellingen wordt gedaan door Nederlanders tussen de 22 en 30 jaar.

Volgens Groenendijk bestellen mensen steeds vaker goedkopere fastfood-gerechten. “Mensen bestellen liever twee keer per week een goedkoper gerecht, zoals een kroket of een pizza, dan één keer een iets duurdere maaltijd, zoals sushi.” De Managing Director van Just-Eat Benelux stelt dat dit onlosmakelijk verband houdt met het huidige economische klimaat. Veel zorgen baart dit hem echter niet, het aantal bestellingen van Just-Eat.nl neemt maandelijks namelijk met zo’n 15 procent toe.

Lunchroom, Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: