Online het meest besteld: shoarma

25 augustus 2009 |
Online het meest besteld: shoarma<

Wanneer Nederlanders eten bestellen via internet gaat hun voorkeur uit naar een broodje of schotel met shoarmavlees. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van online maaltijdbezorger Just-Eat.nl. Ruim een kwart van de Nederlanders bestelt het liefst shoarma, gevolgd door spareribs en de pizza Margherita. Hoewel Zuid-Holland als provincie de meeste bestellingen plaatst, is Amsterdam de hoofdstad van online eten bestellen. In Nederland verwerkt de maaltijdbezorger dagelijks ruim 3.000 bestellingen.
Niet geheel tegen de verwachting in, worden de meeste bestellingen gedaan in de Randstad. Zes van de tien meest bestellende steden bevinden zich in de Randstad. Van alle bestellingen wordt er zo’n 17 procent in Amsterdam gedaan, gevolgd door Groningen (9%), Rotterdam (7,5%), Den Haag (7,4%) en Utrecht (5,6%).

De tien meest bestelde gerechten bestaan voornamelijk uit pizza’s en shoarma. De Pizza Margherita, Peperoni en Hawaï komen allemaal terug in de top tien. Opvallend is het enorme succes van shoarmaschotel ‘De kapsalon’, bestaande uit patat bedekt met kebab, Goudse kaas, knoflooksaus en salade. De naam ontstond nadat de eigenaar van een Rotterdamse kapsalon bij een naburige shoarmazaak een eigen favoriete schotel had laten samenstellen. Van alle ‘kapsalon’-bestellingen in Nederland wordt ruim 30 procent in Rotterdam gedaan.

Uit de verkoopcijfers blijkt verder dat Nederlanders op zondag veruit het minste zin hebben om te koken. “Op zondagen wordt er over het algemeen tweemaal zoveel eten besteld dan op andere dagen. Niet verwonderlijk vinden deze bestellingen rond 19.00 uur plaats, dan begint immers Studio Sport,” verklaart Laurens Groenendijk, managing director van Just-Eat Benelux. Met name onder twintigers is het bestellen van maaltijden via internet populair. Ruim 40 procent van de bestellingen wordt gedaan door Nederlanders tussen de 22 en 30 jaar.

Volgens Groenendijk bestellen mensen steeds vaker goedkopere fastfood-gerechten. “Mensen bestellen liever twee keer per week een goedkoper gerecht, zoals een kroket of een pizza, dan één keer een iets duurdere maaltijd, zoals sushi.” De Managing Director van Just-Eat Benelux stelt dat dit onlosmakelijk verband houdt met het huidige economische klimaat. Veel zorgen baart dit hem echter niet, het aantal bestellingen van Just-Eat.nl neemt maandelijks namelijk met zo’n 15 procent toe.

Lunchroom, Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: