Online het meest besteld: shoarma

25 augustus 2009 |
Online het meest besteld: shoarma<

Wanneer Nederlanders eten bestellen via internet gaat hun voorkeur uit naar een broodje of schotel met shoarmavlees. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van online maaltijdbezorger Just-Eat.nl. Ruim een kwart van de Nederlanders bestelt het liefst shoarma, gevolgd door spareribs en de pizza Margherita. Hoewel Zuid-Holland als provincie de meeste bestellingen plaatst, is Amsterdam de hoofdstad van online eten bestellen. In Nederland verwerkt de maaltijdbezorger dagelijks ruim 3.000 bestellingen.
Niet geheel tegen de verwachting in, worden de meeste bestellingen gedaan in de Randstad. Zes van de tien meest bestellende steden bevinden zich in de Randstad. Van alle bestellingen wordt er zo’n 17 procent in Amsterdam gedaan, gevolgd door Groningen (9%), Rotterdam (7,5%), Den Haag (7,4%) en Utrecht (5,6%).

De tien meest bestelde gerechten bestaan voornamelijk uit pizza’s en shoarma. De Pizza Margherita, Peperoni en Hawaï komen allemaal terug in de top tien. Opvallend is het enorme succes van shoarmaschotel ‘De kapsalon’, bestaande uit patat bedekt met kebab, Goudse kaas, knoflooksaus en salade. De naam ontstond nadat de eigenaar van een Rotterdamse kapsalon bij een naburige shoarmazaak een eigen favoriete schotel had laten samenstellen. Van alle ‘kapsalon’-bestellingen in Nederland wordt ruim 30 procent in Rotterdam gedaan.

Uit de verkoopcijfers blijkt verder dat Nederlanders op zondag veruit het minste zin hebben om te koken. “Op zondagen wordt er over het algemeen tweemaal zoveel eten besteld dan op andere dagen. Niet verwonderlijk vinden deze bestellingen rond 19.00 uur plaats, dan begint immers Studio Sport,” verklaart Laurens Groenendijk, managing director van Just-Eat Benelux. Met name onder twintigers is het bestellen van maaltijden via internet populair. Ruim 40 procent van de bestellingen wordt gedaan door Nederlanders tussen de 22 en 30 jaar.

Volgens Groenendijk bestellen mensen steeds vaker goedkopere fastfood-gerechten. “Mensen bestellen liever twee keer per week een goedkoper gerecht, zoals een kroket of een pizza, dan één keer een iets duurdere maaltijd, zoals sushi.” De Managing Director van Just-Eat Benelux stelt dat dit onlosmakelijk verband houdt met het huidige economische klimaat. Veel zorgen baart dit hem echter niet, het aantal bestellingen van Just-Eat.nl neemt maandelijks namelijk met zo’n 15 procent toe.

Lunchroom, Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Opening Culinair
Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is h...

Internationaal Michelin
De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. Michelin en TripAdvisor, met docht...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: