Horecaondernemers doen aangifte inkomstenbelasting

28 februari 2019 | Yonne van Geene

Vanaf vrijdag 1 maart kunnen ongeveer 1,3 miljoen ondernemers, waaronder zeer veel ZZP’ers, hun aangifte inkomstenbelasting over 2018 doen. Zo ook ondernemers werkzaam in de horeca. Ongeveer een derde van hen dient de aangifte zelf in. Het merendeel (92,2 procent) doet dit met het vertrouwen dat zij de aangifte correct hebben ingevuld. Dit blijkt uit een recente peiling in opdracht van de Belastingdienst onder zelfaangevers. Hoewel iets minder dan de helft van deze ondernemers aangeeft weleens uitstel aangevraagd te hebben, neemt 72,2 procent zich voor de belastingaangifte dit jaar voor 1 april in te dienen. Wie dit doet, ontvangt voor 1 juli bericht van de Belastingdienst.

Om de aangifte inkomstenbelasting voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens ingevuld. Als ondernemer moet je het zakelijke deel van de aangifte echter zelf invullen. Hierbij horen ook de ondernemersaftrek en de aftrek van zakelijke kosten. 86 procent van de ondernemers heeft weleens aftrekposten of aftrekbare kosten opgevoerd. Daarvan zijn de onderstaande het vaakst genoemd.

Top 5 aftrekposten en aftrekbare kosten

1.   Zelfstandigenaftrek (64,5%)

2.   Kantoorkosten of werkplaatskosten zoals huur, onderhoud en inrichting (50,6%)

3.   Startersaftrek (46%)

4.   Autokosten (44,4%)

5.   Reiskosten zoals openbaar vervoer en fiets (38,3%)

Voor veel van deze aftrekposten geldt dat je ondernemer moet zijn voor de inkomstenbelasting. Bijna de helft van de ondernemers (45,2 procent) geeft aan de OndernemersCheck weleens te hebben gebruikt om dit te checken. Opvallend is dat 12 procent van de ZZP’ers zegt nog nooit aftrekposten of aftrekbare kosten te hebben opgevoerd. Onder ondernemers met personeel is dit slechts 3 procent. Vul je je aangifte als ondernemer goed in dan berekent de aangifte zelf of je recht heb op aftrekposten.

Zelf doen of uitbesteden?

Het indienen van de belastingaangifte vergt een goede voorbereiding en nauwkeurigheid. De meeste ondernemers die hun aangifte zelf doen, weten exact welke gegevens zij nodig hebben (71,7 procent). Bijna 8 op de 10 ondernemers (78,8 procent) zoeken deze bij elkaar voor zij aan de aangifte beginnen. Ondernemers vinden belastingaangifte doen overigens niet vervelend. Slechts 15,3 procent geeft aan het echt niet leuk te vinden. Bijna de helft van de ondernemers heeft nog nooit overwogen om de belastingaangifte uit te besteden (48,2 procent). Bij ondernemers die hier weleens over nadachten zijn de belangrijkste redenen hiervoor: onzekerheid over de aftrekposten waarop zij recht hebben (21,5 procent) en onzekerheid over welke zakelijke kosten zij mogen aftrekken (20,8 procent).

Om ondernemers uit de horeca te helpen bij het doen van aangifte heeft de Belastingdienst de aangiftechecklist ontwikkeld. De zes checks helpen bij een soepele, goede en volledige aangifte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: