NVWA maakt resultaten inspecties openbaar

29 december 2017 | Roy Spijker

De Nederlandse Voedsel- En Warenautoriteit gaat de resultaten van inspecties in de horeca openbaar maken. De NVWA hoopt op deze manier om de transparantie binnen de voedselproductieketen te bevorderen, om het vertrouwen van de consument in het handelen van de overheid te vergroten en om de mate van naleving van de regelgeving omtrent voedselveiligheid binnen de horeca te vergroten. 

Met de openbaarmaking wordt tegemoet gekomen aan een toezegging die de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in november 2011 in de Tweede Kamer heeft gedaan. De NVWA deelt de geïnspecteerde horecondernemingen in categorieën in. Deze zijn: 'voldoet', 'verbeterpunten',  'vastgesteld', 'verscherpt toezicht' of 'stilgelegd'. De categorieën geven aan in welke mate de onderneming tijdens de laatste controle voorafgaand aan de vaststelling van de lijst aan de voorschriften voldeed.

Kleurcodes
Aan de categorieën zijn kleuraanduidingen gegeven. Deze zijn 'groen' 'oranje' een 'rood'. Daarnaast is er 'wit' voor horecaondernemingen die buiten de categorieën vallen, omdat ze in een periode van drie jaar voorafgaand aan de datum van vaststelling van de lijst niet zijn gecontroleerd. Horecaondernemingen die nog niet door de NVWA in de gelegenheid zijn gesteld om een commentaar te plaatsen bij de te publiceren gegevens zijn in de lijst aangeduid met de kleur 'grijs'.

De lijst is via deze link te bekijken.  

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: