NVWA maakt resultaten inspecties openbaar

29 december 2017 | Roy Spijker

De Nederlandse Voedsel- En Warenautoriteit gaat de resultaten van inspecties in de horeca openbaar maken. De NVWA hoopt op deze manier om de transparantie binnen de voedselproductieketen te bevorderen, om het vertrouwen van de consument in het handelen van de overheid te vergroten en om de mate van naleving van de regelgeving omtrent voedselveiligheid binnen de horeca te vergroten. 

Met de openbaarmaking wordt tegemoet gekomen aan een toezegging die de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in november 2011 in de Tweede Kamer heeft gedaan. De NVWA deelt de geïnspecteerde horecondernemingen in categorieën in. Deze zijn: 'voldoet', 'verbeterpunten',  'vastgesteld', 'verscherpt toezicht' of 'stilgelegd'. De categorieën geven aan in welke mate de onderneming tijdens de laatste controle voorafgaand aan de vaststelling van de lijst aan de voorschriften voldeed.

Kleurcodes
Aan de categorieën zijn kleuraanduidingen gegeven. Deze zijn 'groen' 'oranje' een 'rood'. Daarnaast is er 'wit' voor horecaondernemingen die buiten de categorieën vallen, omdat ze in een periode van drie jaar voorafgaand aan de datum van vaststelling van de lijst niet zijn gecontroleerd. Horecaondernemingen die nog niet door de NVWA in de gelegenheid zijn gesteld om een commentaar te plaatsen bij de te publiceren gegevens zijn in de lijst aangeduid met de kleur 'grijs'.

De lijst is via deze link te bekijken.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Coronamaatregelen verlengd, terrassen misschien open op 31 maart

Alle coronamaatregelen worden verlengd tot dinsdag 30 maart. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend op de persconferentie. Als het R-getal onder de 1 blijft, ziet minister De Jonge kans om de terrassen per 31 maart te openen. Maar hij gaf ook aan dat de vooruitzichten voor een derde golf er niet go ...

Fastservice
Bram Ladage breidt vegetarisch assortiment uit

Flexitariër, vegetariër of veganist? Dan ben je ook bij Bram Ladage aan het juiste adres. De Rotterdamse patatkoning voegt deze week een duurzame oesterzwamkroket en veganistische NoChicken Nuggets toe aan het assortiment. Hiermee trapt Bram Ladage zijn Maand Zonder Vlees af: een maand waa ...

Interview Longread
Coronacrisis: van hotdogkeizer naar koekjeskoning

De onbetwiste hotdog- en cocktailkoning van Zwolle werd noodgedwongen een heuse koekjeskoning tijdens de coronacrisis. Rolf Dingerink vertelt over ondernemen in een turbulente tijd. Ten tijde van corona verantwoordelijkheid dragen voor een bedrijf in een branche die het zwaar heeft; dat brengt vele ...

Drinks Achtergronden
Zo verkoop je straks fors meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Achtergronden
13 jaar geleden in Lunchroom: Lunch & Zo, Maastricht

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Ondernemen Themamaand energie
Meer energie voor horecaondernemers

De horeca heeft het bijzonder zwaar. Noodlijdende ondernemers zijn naarstig op zoek naar perspectief, besparingen en nieuwe omzetstromen. Interne energie is volgens Sebastiaan Hooft - auteur van het boek ‘APK voor ondernemers’ en zelf een ondernemende duizendpoot - daarin ‘key&rsqu ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: