Nederlanders geven veel fooi

25 februari 2014
Nederlanders geven veel fooi

Wie denkt dat Nederlanders zuiniger zijn dan Belgen heeft het mis. Volgens recent onderzoek van DirectResearch, in opdracht van Groupon, blijkt dat Nederlanders guller zijn met het geven van fooi
aan het bedienend personeel bij een restaurantbezoek. 22% van onze landgenoten legt tussen de 7,6% en 15% van het eindbedrag op tafel tegenover slechts 7% van de Belgen. Het onderzoek laat verder zien dat ‘wij’ in het algemeen meer uitgeven aan een diner. Ook gaan Nederlanders vaker uit eten door het gebruik van deal sites.

*Beste deal*
Het onderzoek toont aan dat het online zoeken naar voordeel bij Nederlanders en Belgen erg populair is. Van de Nederlanders zoekt 86% online naar de beste deals en van de Belgen doet 85% dit.

*Vaker uit eten*
Nederlanders gaan vaker uit eten dan Belgen door deal sites
Opvallend is dat Nederlanders over het algemeen meer uitgeven aan een diner dan Belgen. 64% van de Nederlanders geeft tussen de 51 en 100 euro uit aan een diner voor twee ten opzichte van 57% van onze Zuiderburen. Als het om hoge uitgaven vanaf 100 euro gaat dan komt het echte Bourgondische karakter van de Belgen naar boven. 8% van hen tast diep in de buidel tegenover 4% van de Nederlanders. Daarbij komt dat ‘we’ guller blijken te zijn dan de Belgen als het gaat om het percentage fooi dat we geven. Verder blijkt uit het onderzoek dat we niet alleen meer uitgeven, maar ook vaker uit eten gaan door de aanbiedingen op deal sites. 54% van de Nederlanders geeft aan dat het gebruik van deal sites hen aanspoort vaker uit eten te gaan, tegenover 48% van de Belgen.

*Gul met ‘extraatje’*
Wie een goede deal heeft weten te scoren, is niet zuinig met het uitgeven van wat extra’s. Zowel Belgen als Nederlanders besteden met name bij restaurants meer dan de waarde van hun deal. Nederlanders (68%) en Belgen (61%) geven gemakkelijk zo’n 10 tot 30 euro extra uit in het restaurant.

*Over het onderzoek*
Het onderzoek is eind 2013 uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van Groupon. 1.250 Nederlandse respondenten en 1.250 Belgische respondenten namen deel aan het onderzoek.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws