Nederland waterland

18 maart 2016 |
Nederland waterland<

Hoewel ik me realiseer dat deze column me een ijskoude douche oplevert, wil ik mij toch nog een keer mengen in de waterdiscussie. Wat
is er toch aan de hand in de Nederlandse horeca? Als gast krijg ik zonder blikken of blozen een fles water op tafel voor de prijs van een goede fles wijn, maar als ik gewoon vraag om een karaf kraanwater blijkt dit vaak onmogelijk. De Nederlandse horeca werkt blijkbaar met zulke kleine marges dat het afwassen van de glazen de dagwinst volledig doet verdampen. Wat dat betreft gaf Johannes van Dam het goede voorbeeld: neem gewoon je eigen bestek mee, dat scheelt de ondernemer een afwasser.

Toen ik jaren geleden voor het eerst in de Verenigde Staten was, zag ik met verbazing dat de gasten in iedere eetgelegenheid een bijna gedwongen waterkuur kregen. Zodra je het waterglas weer op tafel zette, was er een mijnheer of mevrouw met een kan ijswater die het weer tot de rand toe vulde. Voor zover ik weet, heeft dit in de VS nog nooit geleid tot faillissementen. Er schijnt echter geen wet te zijn die horecagelegenheden dwingt gratis water aan te bieden. Het is zelfs omgekeerd, in de VS kan het in hele hete zomers worden verboden om gratis water aan te bieden.
Waarom zou een restaurant gratis water moeten aanbieden? Het is een aardig gebaar, het laat zien dat je de gast wil verwennen en het kweekt heel veel goodwill. De gewoonte in Zuid Spanje om bij ieder glas wijn een klein hapje te geven, is vergelijkbaar en helaas nog niet op grote schaal doorgedrongen in Nederland. Kleine attenties genereren loyaliteit en ‘herhaalbezoeken’. Ik ga liever terug naar een restaurant waar ik zonder vragen een karaf water krijg. Restaurants die er een punt van maken, komen nadrukkelijk lager op mijn ranglijst te staan, ongeacht de kwaliteit van het eten.

Mag het wat kosten? Een fles wijn van 3 euro staat meestal voor 15 of 18 euro op de kaart, een fles kraanwater zou dan gratis moeten zijn. Natuurlijk is het niet nodig om iemand op een terras alleen een gratis glas water te geven, het gratis water is altijd een ‘bijgerecht’. En wat betreft de kostendiscussie: ik begrijp niet dat de horeca zonder blikken of blozen zijn producten via allerlei actiesites zoals Groupon.nl, Heerlijk.nl en Diner-cadeau.nl voor een habbekrats kan aanbieden en zich vervolgens druk maakt over gratis kraanwater. Zie dat ook gewoon als een investering.

Pieter Punter

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Download nu de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: