Met klassieke muziek meer omzet in horeca

20 juni 2011 |
Met klassieke muziek meer omzet in horeca<

In horeca-gelegenheden waar klassieke muziek wordt gedraaid wordt meer uitgegeven. Gasten voelen zich door de muziek welvarender en gedragen zich hier vervolgens naar. Dit blijkt uit onderzoek van de Britse Leicester University waarover het bedrijfschap Horeca en Catering melding maakt.
Totale stilte
Uit het onderzoek vond men dat de gemiddelde besteding bij het horen van klassieke muziek 24 pond was. Bij popmuziek gaf men gemiddeld 22 pond uit en bij geen muziek 21,70 pond. Het onderzoek werd over meerdere periodes uitgevoerd in één restaurant waar telkens een andere muzieksoort of totale stilte te horen was.

Langer aan tafel
Het onderzoek toonde verder aan dat gasten bij rustige muziek gemiddeld 13 minuten en 56 seconden langer blijven tafelen dan onder snelle muziekcondities.
Of het langer blijven zitten naar verhouding negatief doorwerkt op de totale omzet (minder gasten per shift) is niet doorgerekend.

Nadelen ondervangen?
Om dit mogelijk nadelige effect te ondervangen is er een onderzoek van een Franse universiteit. Hier concludeerden wetenschappers dat er een relatie is tussen het nuttigen van (alcoholische) drankjes en de snelheid plus het volume van de muziek in een horecagelegenheid. Snelle en luide muziek zorgden voor een hogere drankomzet.

Dus het devies voor een hogere omzet: klassieke muziek, maar dan wel uptempo.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Interview
Zus&Zus: eigentijdse lunchroom in Barneveld [video]

Zus&Zus is een kleine lunchroom gevestigd op het Dijkje in Barneveld. Het is opgericht door de twee zussen Dynande en Sharissa. Nadat Dynande haar opleiding tot banketbakker had afgerond en Sharissa haar baan in de zorg had opgezegd, besloten de twee hun passie voor bakken te volgen. Na een jaar...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: