McDonalds lanceert glutenvrije hamburger

7 april 2017 | Roy Spijker

McDonald’s biedt op dit moment haar gecertificeerde glutenvrije Hamburgers aan in meer dan 100 van haar restaurants, verspreid over heel Nederland. Bovendien heeft het bedrijf de ambitie om deze Hamburgers in nog meer restaurants aan te gaan bieden. De voornaamste reden van deze uitrol van verkooppunten is dat McDonald’s ‘Always Open for Good Times’ wil zijn, ook voor haar gasten met een glutenintolerantie. Na de succesvolle pilot van deze Hamburgers volgde in juni 2015 de verkoop in 50 restaurants. Nu kunnen gasten inmiddels bij meer dan 100 restaurants terecht voor een glutenvrije Hamburger, Cheeseburger of Quarter Pounder.

Het aanbieden van de glutenvrije Hamburgers in steeds meer restaurants van McDonald’s beantwoordt aan de wens van gasten met coeliakie om erbij te kunnen horen als ze eens buiten de deur willen eten. Andrea Wesselius van de Landelijke Coeliakie Vereniging (NCV) is blij met deze ontwikkeling bij McDonald’s. ‘Coeliakie is een chronische ziekte waarbij het lichaam geen gluten verdraagt. Veel mensen met coeliakie durven niet buiten de deur de eten. Het lukt McDonald’s om een veilig proces voor de bereiding van Hamburgers te organiseren. Ook als het spitsuur is in de keuken. Dat is heel knap! McDonald’s zorgt ervoor dat mensen met coeliakie uit eten kunnen. We zijn blij dat de Hamburgers nu op zoveel locaties verspreid in Nederland beschikbaar zijn’. Ook miss-glutenvrij Harmke Schippers is zeer te spreken over de kwaliteit én de beschikbaarheid van de glutenvrije Hamburgers. ‘Als ik op social media een foto van mijn menu met glutenvrije burger plaatste, kreeg ik standaard de reactie: 'ik hoop dat de McDonald's bij ons ook snel de glutenvrije burgers aanbiedt'. Dit hoor ik nu vrijwel niet meer, want mijn volgers kunnen nu al bij meer dan 100 restaurants terecht!'

De glutenvrije Hamburgers zijn in nauwe samenwerking met de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) tot stand gekomen. De NCV stelt zeer strenge eisen aan het gebruik van het officiële logo voor horeca in Nederland ‘Lekker glutenvrij’. Ook McDonald’s stelt hoge eisen aan de kwaliteit en voedselveiligheid van de ingrediënten. Het broodje zelf beschikt over de juiste certificaten om het internationale Euro Crossed Grain keurmerk te dragen.

‘De bereiding van deze Hamburgers gebeurt met de hoogste aandacht van onze medewerkers’, aldus Eunice Koekkoek, manager Corporate Communicatie van McDonald’s Nederland. ‘De broodjes worden in een speciaal broodzakje getoast om contact en kruisbesmetting tot een minimum te beperken. Medewerkers van restaurants die starten met de verkoop van de glutenvrije Hamburgers krijgen een aanvullende instructie zodat zij precies weten hoe deze Hamburgers te bereiden. Bovendien wordt ieder restaurant van McDonald’s dat de glutenvrije burgers verkoopt jaarlijks gecontroleerd. Alle restaurants blijven ieder jaar ver onder de minimale norm van 20 ppm (parts per million).’

McDonald’s is van plan om de glutenvrije Hamburgers in meer restaurants aan te gaan bieden. ‘We willen graag dat alle gasten kunnen genieten van onze producten en om dit waar te maken willen we de wensen van onze gasten met Coeliakie beantwoorden en bekijken hoe wij deze glutenvrije burgers naar nog meer restaurants kunnen uitrollen, aldus Eunice Koekkoek.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Achtergronden Coronacrisis
Zo kwam Anne&Max door de afgelopen periode heen

Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van de bekende lunch- en koffieketen Anne&Max, vertelt over de afgelopen periode, die voor de horeca onwerkelijk was: "Door simpelweg te kijken naar wat we wél konden leveren in de Covid-19 periode waren we in staat om ons businessmodel deels ...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: