Lunchroompanel: Door de stijgende inkoopprijzen heb ik de prijzen verhoogd

Auteur: José Mast
Ondernemen Lunchroompanel 13 april 2022
Lunchroompanel: Door de stijgende inkoopprijzen heb ik de prijzen verhoogd

In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken door het hele land. Volgens de Rabobank kwam het inflatiecijfer van maart 2022 uit op 6,2%. Wij legden ons oor te luisteren bij de ondernemers en vroegen hen of ze door de inflatie hun eigen prijzen hebben verhoogd.

 

Anielka Menner van Smaak Lokaal in Rijen:

Jazeker!

“In januari hebben we een prijsverhoging doorgevoerd en nu weer. Het is tussen de 10 en 20 procent.”

 

Jan de Roeck van all-day cafe-brasserie Vascobelo

Juist prijzen verlaagd

“De inkoopprijs is niet de enige bepalende factor in de horeca. De prijs van arbeid, de productiviteit, het aantal klanten in de winkel en het aantal uren dat de zaak vol zit, zijn ook heel belangrijk. Wij hebben heel recent daarom een aantal prijzen naar beneden gebracht. Klanten vonden de espresso te duur, die hebben we nu verlaagd van €2,95 naar €2,20. Ook de cappuccino is goedkoper geworden. Klanten worden al met zoveel prijsverhogingen geconfronteerd, we willen het niet nog moeilijker maken om bij ons binnen te komen.”

 

Kees Elhorst van Lunchroom Elhorst Eten & Drinken in Alkmaar

Meer zelf maken

“Onze gasten vragen weleens of we de prijzen gaan verhogen, maar tot nu toe hoeft dat gelukkig niet. We kunnen de prijzen gelijk houden of zelfs verlagen, doordat we niet afhankelijk zijn van leveranciers. Door slim in te kopen, kunnen we voor minder geld dezelfde kwaliteit bieden. We produceren nu ook meer zelf. Gebak bijvoorbeeld. Het is wel eens lastig om op tijd aan de grondstoffen te komen, dus ik moet het goed plannen. Er gaat veel tijd en energie naartoe, maar dat heb ik er graag voor over om veel geld te besparen en mijn marges overeind te houden.”

 

Jurgen de Ruijter van het Stiefkwartierke in Breda

Klanten verwachten hogere prijzen

“De groothandel voert prijsverhogingen door, dus daar moeten we wel in mee. Sommige verhogingen van onze inkoopsprijzen zijn schrikbarend. Ik weet nog dat de zongedroogde tomaat €5,95 kostte, nu is die al tegen de €10. Overstappen naar een andere leverancier is volgens mij geen blijvende oplossing. Ik verwacht dat die ook niet ontkomen aan het verhogen van de prijzen. Ik ben wel blij dat ik in het wat duurdere segment zit. Van onze klanten heb ik nog geen opmerkingen gehad over de hogere prijzen. Het zijn ook geen dramatische verschillen, hoor. Op de meeste producten zo’n 5 of 10 cent.”

 

Maxime Peters van Eighty Two in Amsterdam

We houden de prijzen gelijk

“We merken zelf niet heel veel van de inflatie. Onze vaste lasten stijgen niet en aan de inkoopprijzen hebben we ook nog niets gemerkt. We gebruiken veel verse producten van lokale leveranciers, dus we hebben geen last van een groothandel die de prijzen verhoogt. We hebben in januari onze prijzen verhoogd omdat we merkten dat we iets te lage prijzen hadden in vergelijking met de concurrentie om ons heen. Ik denk dat we het daar voorlopig bij houden.”

Wil je meer reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.

Alle leden van het lunchroompanel van de foto zijn niet altijd in de gelegenheid om te reageren. 

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws