La Place presenteert nieuwe gerechten

10 november 2015 |
La Place presenteert nieuwe gerechten<

La Place breidt het aankomende jaar haar assortiment uit met producten die gebaseerd zijn op de allernieuwste foodtrends. Tijdens een
ontbijtsessie in de vestiging aan de Kalverstraat proefden culinair journalisten en foodbloggers suikervrije smoothies, een all-day breakfast, springrolls en yacon-quinoa. De receptuur van deze gerechten is een vertaling van de algemene foodtrends die tijdens dezelfde sessie gepresenteerd werden door foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food.

Vijf foodtrends
"Food is fashion. Afgelopen maand werden er foodmusea geopend in onder meer Londen en Chicago. In Parijs presenteerde niemand minder dan Karl Lagerfeld vorig jaar zijn wintercollectie voor 2015-2016 in een zelfgemaakte brasserie-omgeving", aldus foodtrendwatcher Marjan Ippel. Tijdens een uitgebreid ontbijt in La Place Amsterdam Kalverstraat presenteerde zij vijf tendenzen die voeding in 2016 kenmerken. Verbondenheid en ontmoeting vormden daarbij de centrale, onderliggende factoren.

1. Lokale en globale markten reiken elkaar de hand
Lokaal wordt verbonden met globaal. We willen zoveel mogelijk lokaal eten, maar de wereld lokt. Dit is de oplossing: verse exotische pepers die verbouwd worden in Almere; neder-quinoa, neder-vanille; er zijn uitheemse zoete bio-aardappelen uit Limburg en Japanse shiitakes uit Italië; flatbreads uit het Midden-Oosten zijn aan een opmars bezig en worden overal gebakken.

2. Artisinaal (ambachtelijk) gaat samen met high-tech
High-tech omarmt ambacht. Nu Silicon Valley de voedselindustrie heeft ontdekt, gaat de ontwikkeling in food razendsnel. Van foodgadgets als een allergenentester tot de nieuwste hi-tech ‘boerderij’ middenin de stad. Voor zorginstellingen zijn er voedselprinters en de eerste soja-biefstukken zijn geserveerd. Recent verscheen ook een 3D geprinte bio-afbreekbare verpakking van eetafval.

3. Ik – Wij – De wereld
Terwijl de bewustwording over voeding en de kwetsbaarheid van de aarde groeit, wordt het individu verbonden met de wereld. Geen gezond lichaam zonder een gezonde aarde. Er zijn detoxsoepen voor een gezondere versie van jezelf. Maar er zijn ook restaurants waar gezamenlijk van voedselresten wordt genoten die smaakvol geserveerd worden. Designers verwerken afval (vissenhuiden) duurzaam in bekleding voor meubels; fastfood krijgt wereldwijd gezondere vega-varianten en in de slagerij van de toekomst vind je van alles, maar geen vlees.



4. East street ontmoet West suite
Aziatisch streetfood gaat naar binnen en verovert westerse (top)restaurants en keukens. 2015 was al het jaar van de condiment: om smaak toe te voegen of te versterken gebruiken we sausjes, oliën en dressings. Met deze uit Azië overgewaaide trend geven we ook in 2016 een persoonlijke touch aan onze gerechten. Aziatisch blijft groeien in populariteit: van Vietnamees tot Japans, maar ook (Nederlands-)Indisch komt op.

5. Dag – Nacht
De 24-uurs economie zet onze eetgewoonten op z’n kop. De dag ontmoet de nacht waardoor 24/7 alles kan op eetgebied. Cereals als starter? Nee, de hele dag door! De klassieker huevos rancheros transformeert van ontbijt naar avondeten. Er zijn ontbijtwafels, ochtend-cocktails, er is een late night breakfast, een all day breakfast, een brunch met burgers en groente-ijs. Er zijn hummus bars en vanuit New York is de breakfast rave overgewaaid.

Suikervrije smoothies en all day breakfast
"La Place is het op één na grootste foodservicebedrijf van Nederland. Dat verplicht ons om klanten te verrassen met innovaties. Met de vertaling van een aantal van deze foodtrends in nieuwe recepturen tonen we aan dat La Place on-trend is", zegt junior inkoper Naushad Aliradja. "Door bijvoorbeeld rijper fruit te gebruiken voor smoothies, hoeven er geen suikers meer aan toegevoegd te worden. Ons all day breakfast van lactosevrije yoghurt en havermout kun je elk moment van de dag gebruiken en personaliseren door verschillende toppings als vers fruit en noten. Voor een extra bite is er limoen, basilicum of gember."

Streetfood trend
Met huisgemaakte springrolls, geserveerd met condimenten als pinda- en sojasaus, speelt La Place naar eigen zeggen in op de streetfood trend, waarbij verse en licht verteerbare ingrediënten centraal staan. Deze kunnen zowel voor de lunch als voor het avondeten genuttigd worden. In het streven om minder foodmiles te maken, past volgens Aliradja het gerecht met nieuwkomer yacon, een exoot die zijn oorsprong in de Andes vindt en het goed doet in ons klimaat, en ‘Neder-quinoa’ die eveneens in ons land wordt geteeld.

Nieuw product: yacon alias appelwortel
Het voor Nederland nieuwe knolgewas yacon, ook wel appelwortel genoemd, is vers en verwerkt eetbaar van fruitsalades tot warme schotel. Van de bladeren kan thee getrokken worden die geschikt is voor diabetici. Yacon bevat weinig calorieën en suikers. Door La Place wordt yacon in samenwerking met Het Leger des Heils in Nederland geteeld. De smaak is als een appel/meloen combinatie, friszoet en sappig. Het yacon-quinoa gerecht is bij alle Nederlandse vestigingen van La Place verkrijgbaar.

Christel Tuin


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: