Trends 2013: Japonisme in de koffie

8 januari 2013 |
Trends 2013: Japonisme in de koffie<

Authentieke koffie, dat wil de gast. Op de Horecava vertelt Jeroen Veldkamp over wat er hedendaags van koffie wordt verwacht. Een teruggreep naar nostalgische methodes van koffiezetten blijkt cruciaal.

Japanse koffiekunsten
Tijdens de presentatie laat Veldkamp een aantal klassieke constructies zien die steeds meer in trek raken. Een daarvan is de sifon, een natuurkundige opstelling waarbij twee glazen bollen boven een gasbrander hangen. Door middel van een fysisch proces verplaatst water uit de onderste bol met behulp van warmte zich naar de bovenste bol, alwaar het zich vermengt met koffie. Vervolgens wordt de gasbrander uitgezet, waardoor de koffie door een filter wordt terug gezogen in de onderste bol. De koffie die Veldkamp laat proeven is krachtig, bitter en heeft een rokerige geur. Ook laat hij het publiek kennismaken met de chemex, een glazen kan waarin een speciale filter wordt geplaatst. Het doel van deze methode is dat de maker zelf in de hand heeft hoe de koffie wordt bereid.

Beide methoden zijn van origine Japans, en dat laat volgens Veldkamp zien waar we mee te maken gaan krijgen. Japanners besteden meer aandacht aan het proces van de productie, waardoor de kwaliteit beter naar voren komt. Deze authenticiteit vervult een behoefte waar de gast op zoek naar is. Thuis koffie maken wordt namelijk steeds interessanter, dus de horecaondernemer moet een alternatief aanbieden dat net wat anders is.

Alternatieve wijzes
En daar zit het verschil in, in dat woord: alternatief. Volgens Veldkamp draait het in deze context om een vertrouwde manier via een ander pad te bewandelen. En dat kan op verschillende manieren. Delen versus nemen, oud versus nieuw, slow versus fast, goedkoop versus duur, tafel versus bar. Gasten zijn op zoek naar een nieuwe ervaring op koffiegebied, een aanpak die verrast. Veldkamp somt een aantal koffiecafés op die zich concentreren op een alternatieve manier van koffie drinken. Daar springen vooral KOKO in Amsterdam, Village in Utrecht en Normo in Antwerpen naar voren. De uitbaters van deze gelegenheden proberen de ervaring van het koffiedrinken net dat beetje extra te geven.

Marijn Brok

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: