Interview: Yoghurt Barn wil fors uitbreiden

4 juli 2018 | Thijs Jacobs

Wouter Staal, de eigenaar van de succesvolle Yoghurt Barn-keten, heeft zijn bedrijf vorig jaar van zes naar twaalf vestigingen zien groeien. Toch is het einde nog niet in zicht. Om nog verder te kunnen groeien gaat hij nu in zee met franschisenemers en ook werken met licenties.

Dat gaat niet zomaar, vertelt Wouter: 'We zijn er druk mee geweest om een vuistdik handboek te schrijven voor onze managers, wat dat betreft hebben we echt een kwaliteitsslag gemaakt. Daarnaast hebben we contact gezocht met franchiseondernemers en een advocaat, zodat we niet voor verrassingen komen te staan."

Huurprijzen

De manier van werken is nu behoorlijk kapitaalintensief. "We zitten liefst in mooie panden in aansprekende steden. Niet in de hoofdstraten, mede vanwege de huurprijzen, maar meer eromheen. Dat zijn ook juist de mooie plekken om rustig te genieten van ons product."

Niet alleen franchisenemers kunnen het bedrijf verder laten groeien, ook licenties bieden uitkomst. "In winkelcentra, ziekenhuizen in hogescholen... Daar kom je niet zomaar tussen, want die markt is in handen van enkele zeer grote spelers. Met het wegzetten van licenties bij grote cateraars kunnen we ons merk wel uitstekend positioneren op die high traffic locaties."

Buitenland

Goed, ervaringen uit het verleden heeft Wouter niet op franchisevlak, maar dat weerhoudt hem er niet van om geschikte kandidaten en panden te zoeken. "In de meeste grotere steden zijn er wel twee of drie locaties die wij graag zouden willen betrekken. Samen met de juiste ondernemers kunnen we daar een groot succes van maken. In het franchiselandschap hebben zij keuze uit meerdere mooie merken, maar zo'n uniek en succesvol merk als het onze is lastig te vinden. De focus op feelgood en gezondheid is van groot belang en past helemaal in de trend. Ik hoop zelfs buiten Nederland voet aan de grond te kunnen krijgen."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Opening Koffie & thee Utrecht
Opent 30ml Coffee Roasters straks vierde vestiging in Utrecht?

Vrijdag 22 februari om 14:00 uur start een crowdfunding-actie, waarmee 30ml haar 4e vestiging in Utrecht wil openen. Het is de bedoeling dat de specialty coffee bar medio april haar deuren opent aan de Nachtegaalstraat 61. Al langere tijd loopt barista Michel Tijdgat rond met het idee om een eige...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Achtergronden Culinair
IENS verdwijnt en verliest 5000 restaurants

De Nederlandse reserveringswebsite IENS gaat verder onder de internationale merknaam TheFork. Ongeveer de helft van de restaurants verdwijnt daarmee van de website, maar met het oog op de internationale bekendheid van TheFork hoeft dat geen probleem te zijn. IENS was immers een (te) lokaal product. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: