Interview: De Koffiebranderij, Hilversum

10 november 2014 |
Interview: De Koffiebranderij, Hilversum<

Een echt horecakoppel. Zo kun je Relinde Dijkgraaf en Daan van Linschoten van Lunchroom De Koffiebranderij in Hilversum wel noemen. Al acht jaar
zijn ze een stel en in al die jaren hebben ze vaak samengewerkt bij verschillende hotels en restaurants zoals café-restaurant Heineke en Grand Café Gooiland, het Van der Valk hotel De Bilt - Utrecht en in Londen bij het restaurant 1 Lombard Street. Na al die jaren kwam in december 2013 hun droom uit: een eigen zaak. Dat het juist deze lunchroom in Hilversum is geworden, is eigenlijk geen toeval. Vooral Relinde zag deze onderneming al jaren zitten.

Van bijbaantje naar eigenaars
Relinde, die MBO+ hotelmanagement heeft gestudeerd, kwam als geboren Hilversumse al als klein meisje in de zaak. “Via via kon ik hier een bijbaantje krijgen. Ik wist altijd al dat ik iets voor mezelf wilde beginnen en deze onderneming heb ik de afgelopen jaren steeds in mijn achterhoofd gehad. De sfeer hier vind ik het leukst en gezelligst; de vorige eigenaar wist ook dat we zijn zaak graag wilden overnemen. Toen hij ermee ophield, was het dan ook binnen zes weken geregeld. Soms moeten we er nog wel aan wennen om ‘eigen baas’ te zijn en wachten we nog tot de baas terugkomt, terwijl we dat natuurlijk zelf zijn”, lacht Relinde.

Hart voor horeca
Net als Relinde is ook Daan opgegroeid in Hilversum. “Ik woonde boven café- brasserie De Jonge Haan, want dat was van mijn ouders. Ik heb een opleiding facilitaire dienstverlening gevolgd en voornamelijk in de horeca gewerkt, bijna altijd samen met Relinde. Zij was werkzaam als leidinggevende in de bediening, ik was altijd meer in de keuken actief. Ook in De Koffiebranderij hebben we de taken zo verdeeld. Eén tot twee keer per week hebben we een extra medewerker op de werkvloer en op zaterdag springen zo’n vier tot vijf extra krachten bij”, vertelt hij.

Gezelligheid en nostalgie
Voor Relinde en Daan aan hun avontuur begonnen, kregen ze vrij vaak opmerkingen van bezorgde vrienden en familieleden. Relinde: “Mensen hebben weleens tegen ons gezegd dat we knettergek zijn om in crisistijd een lunchroom te beginnen, maar daar hebben we ons nooit door laten tegenhouden.” Het koppel wist al snel wat belangrijk moet zijn in hun zaak. Relinde: “We willen huiselijkheid en gezelligheid bieden. Daarom hechten we veel waarde aan een praatje maken met de gasten en ze welkom heten.” Aan de inrichting heeft het duo weinig veranderd. “We wilden de nostalgische, gezellige sfeer behouden en hebben enkel een nieuwe keuken geplaatst en het plafond opgesierd met frisse nieuwe jute koffiezakken.”

Koffiebranderij
Over de naam van hun lunchroom waren Relinde en Daan het snel eens. “Naast onze zaak is er een zelfstandige koffiebranderij waar we de koffiebonen van afnemen. We serveren dus ook onze eigen vers gebrande koffie. Op maandag worden altijd de bonen gebrand, wat je heel goed ruikt. Gasten kunnen dus gewoon hun neus achterna lopen”, lacht Relinde. De Koffiebranderij, die in de volksmond al jaren ‘De Branderij’ wordt genoemd, wil zich neerzetten als lunchroom waar ook warme brasseriegerechten geserveerd worden. Relinde: “Ik merk dat steeds meer gasten, vooral ouderen, het fijn vinden om ’s middags warm te eten. Ook nostalgische producten als kroket op brood en appelkanjers en appelbollen zijn bij hen populair. Zo zei een oudere dame laatst tegen me: ‘Ik heb veel appelbollen gegeten in mijn leven, maar jullie bol is de beste’.”

Kindvriendelijk
Relinde en Daan richten zich bewust op kinderen. Relinde: “Als kinderen het hier naar hun zin hebben, dan hebben de ouders het ook naar hun zin. We bieden daarom kleurplaten, rietjes, stokpaardjes, een zandbak en lego aan de kleinste gasten.” Dat kinderen hier graag komen, werkt vaak in het voordeel van de ondernemers, vertelt de jonge lunchroomeigenaresse. “Vaak rennen ze al naar binnen om te spelen, terwijl de vader of moeder helemaal niet van plan was om iets te gaan drinken. Op deze manier halen we op een vrolijke manier toch extra omzet binnen.”

Koffie- en theeassortiment te koop in eigen winkel
De grote trots van de Hilversumse onderneming is het koffie- en theeassortiment. Relinde: “We hebben 10 koffiemelanges en 41 grove theesoorten. Deze verkopen we in onze winkel die in de lunchroom gevestigd is. Naast de melanges bieden we ook attributen zoals thee-eien en cadeaupakketjes aan. In de toekomst wil ik dit misschien ook nog uitbreiden met kerstpakketten. Klanten van de winkel komen vaak gericht een aankoop doen, maar blijven soms ook in de lunchroom om nog iets te drinken. Lunchroomgasten maken op dit moment nog niet veel gebruik van de mogelijkheid om koffie of thee te kopen om mee naar huis te nemen.”

Toekomst
Toekomstplannen hebben Relinde en Daan genoeg. “We willen ons in de toekomst meer gaan richten op take-away en misschien lunchpakketten aanbieden. Daarnaast willen we kijken wat we extra kunnen doen op koopavonden.” Bij dat laatste is volgens het duo ook een rol voor de gemeente weggelegd. “Op dit moment heerst er een enorme leegstand in Hilversum. Dit komt de gezelligheid en de wil om te winkelen natuurlijk niet ten goede. Het zou goed zijn als hier actief iets aan gedaan wordt.” Genoeg plannen dus, maar het is ook belangrijk om stil te staan bij hoe goed de lunchroom draait. Relinde: “We zijn heel erg tevreden. De zaak loopt goed en jong en oud is en voelt zich hier welkom. Meer hadden we niet kunnen wensen.”

Van de goede kant begonnen
Relinde en Daan hebben goed contact met de gemeente. “We zijn gelijk begonnen met de vergunningen voordat de lunchroom open ging. Bij de gemeente waren ze hier erg enthousiast over en ze vertelden ons dat we één van de weinigen waren die van de ‘goede kant’ begonnen. Dus eerst vergunningen aanvragen en dan pas je zaak openen in plaats van andersom.”

High tea = nostalgisch
Bij de nostalgische sfeer van Lunchroom De Koffiebranderij past een high tea perfect. Relinde: “De high tea loopt echt heel erg goed. Laatst hadden we een groep van wel 60 dames voor de high tea. We passen de lekkernijen vaak aan, zodat we onze gasten kunnen blijven verrassen.”

Wie zijn Relinde en Daan?
Relinde (28) en Daan (32) houden allebei van voetbal en hebben elkaar dan ook ontmoet bij voetbalclub HC & FC Victoria in Loosdrecht. Het koppel heeft twee poezen, genaamd Poppy en Muis en woont in Bussum. Op vakantie gaan ze het liefst naar Frankrijk, want dat land biedt volgens het stel heerlijk eten, heerlijke wijn en een prachtige omgeving. Als Relinde en Daan niet aan het werk zijn, gaan ze graag uit eten of samen op stap.

De Feiten
>Omzet etenswaren 55%
> Omzet drank non-alcoholisch 37%
> Oppervlakte binnen 150m2
> Zitplaatsen binnen 75
> Zitplaatsen buiten 40 op ons terras de binnenplaats/tuin en 8 aan de voorzijde
> Terrasoppervlakte 50m2
> Prijs koffie €2,20
> Prijs thee €2,30
> Goedkoopste gerecht €2,40 (Boterham zoet, speciaal voor kinderen)
>Duurste gerecht €13,95 (Mixed Grill 225 gr kip, varkenshaas, biefstuk met gebakken champignons, paprika, ui en friet en salade)
>Meest gegeten snack Appelkanjer en de Appelbol
> Bestseller club sandwich 'De Koffiebranderij'
> Specialiteit Drank: Duivelse/Java koffie Eten: kogelbiefstuk met kruidenboter, wokgroente, friet en salade
> Aantal werknemers 5
> Openingstijden Ma 12:00-17:00, Di t/m Za 10:00-17:00 en op koopzondag van 12:00-17:00

Bestseller:
Club sandwich 'De Koffiebranderij' (€ 8,50)

Ingrediënten:
3 sneetjes geroosterd brood (bruin of wit)
6 eetlepels yoghurtdressing
Handje ijsbergsla
3 à 4 schijfjes tomaat
4 schijfjes komkommer
3 plakjes gerookte kipfilet
3 plakjes gebakken spek
1 plak jonge kaas
1 gebakken of een gekookt ei
Handje naturelchips
2 satéprikkers



Bereiding
Besmeer de 3 sneetjes toast met yoghurtdressing. Op het eerste sneetje doe je de ijsbergsla, tomaat, jonge kaas en spek, dan plaats je het 2e toastje erbovenop en daar doe je de schijfjes komkommer, gerookte kipfilet en het ei bovenop, daarna doe je het 3e sneetje met de yoghurtdressing naar beneden erbovenop. Steek in beide hoeken bovenop een satéprikker door het brood (zo blijven de 3 lagen bij elkaar zitten zonder dat het uit elkaar valt). Snijd de sandwich schuin door en serveer met de chips en bijvoorbeeld een saladegarnituur.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Events
Bezoek Gastvrij Rotterdam 2019

De zevende editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 23 t/m 25 september 2019 in Rotterdam Ahoy. Naar verwachting zullen ruim 450 exposanten meer dan 15.000 ondernemers en managers uit de horeca verwelkomen op hun stand. Het toonaangevende gastronomische platform voor ...

Achtergronden Culinair
Dit zijn de 10 meest geïnstagramde regionale gerechten

Wat zet je op de kaart als je op social media een hit wilt zijn? Het Britse bedrijf Gousto, dat maaltijdpakketten produceert, heeft 150 miljoen Instagram-posts doorzocht om te onthullen welke gerechten het vaakst werden gedeeld en in welke regio. In de regio New York zijn ze verzot op pizza, terwij...

Opening
Bekende horecaketen De Beren opent restaurant in Roermond

Vanaf dinsdag 25 juni heeft De Beren er een primeur bij: de keten opent haar eerste vestiging in de provincie Limburg. De 40e vestiging van de succesvolle horecaformule is te vinden aan het bekende horecaplein Markt middenin de stad. Limburgers uit de wijde omgeving zijn iedere dag vanaf 10.30 uur (...

Food trends
De culinaire trends van het moment 

Wat prikt Nederland de komende tijd op zijn vork? Bij welke keukens schuiven we dit keer aan? TheFork dook – in de aanloop naar TheFork Restaurants Awards - in de lekkerste materie. Het culinaire platform analyseerde de 31 favoriete restaurants van topchefs en vond vier trends om van te gaan w...

Economie Achtergronden
CBS: consumptie huishoudens bijna 2 procent hoger

Consumenten hebben in april 1,8 procent meer besteed dan in april 2018, meldt het CBS. De groei is hoger dan in de voorgaande drie maanden. Consumenten hebben in april 2019 vooral meer aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten besteed. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: