Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

16 juli 2019 | Monique van Gevelt

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit op zaterdagavond. Je weet uit ervaring wat je piek- en stiltemomenten zijn. En toch word je soms verrast door plotselinge drukte. Dat alles maakt roosteren verrekte lastig.

Het té druk of té stil hebben is niet bevorderlijk voor de kwaliteit en prestaties. Overbelasting maakt mensen slordig, gehaast en onvriendelijk. Ziekteverzuim ligt op de loer. Zodra de druk van de ketel is, zakt de productiviteit meestal in. Medewerkers gaan dralen, kletsen en zien de gast letterlijk en figuurlijk niet meer zitten. Je moet ze wat om handen geven waardoor ze bezig blijven.

Dit soort fluctuaties vergt veel van ondernemers en leidinggevenden en het is een opgave om dit in goede banen te leiden. Het liefst wil je een continue flow aan business waardoor je de werklast uitsmeert, je omzet en kosten spreidt en zo de cashflow op peil houdt. Maar dat is niet voor veel horecabedrijven weggelegd. Dit alles maakt ons vak misschien spannend, maar ook behoorlijk stressvol.

Verlamming

Wellicht kan jij goed met stress omgaan. Maar er zijn ook nagelbijters, op en neer lopers, gejaagde typjes, sombere twijfelaars, onrustige rommelaars, geïrriteerde uit-de-slof-schieters, emotionele wrakken en mensen die verlammen bij het minste of gerichtste. Elk mens reageert er op zijn manier op.

In mijn optiek ontstaat stress als er geen vooruitgang wordt geboekt. Als je zaken niet lopen of je het gevoel hebt dat alles tegen zit. De reden kan zijn dat je te veel hooi op je vork neemt. Ook perfectie en competitiedrang kan in de weg zitten. Of je bent een controlefreak of gewoon niet opgewassen tegen alles wat op je af komt.

Als je gaat Googelen op stress krijg je waslijsten met suggesties hoe je met stress om moet gaan. Kies wat bij je past.

Mijn advies? Omgeef je met opbeurende, positieve mensen die je laten lachen. En mensen die je uitdagen en je scherpe vragen stellen waardoor je zaken weer in perspectief ziet en kan relativeren. Doe de dingen waar je tegenop ziet elke dag als allereerste. En ga het gevecht aan met je telefoonverslaving, want die is funest voor je productiviteit.

Sabotage

Stress voelt alsof je gesaboteerd wordt door je eigen gedachten en zorgen. Alles stagneert terwijl je juist nu dingen voor mekaar moet krijgen. Dit zijn van die momenten waar de twijfel toeslaat en je potentieel goede ideeën laat varen. Terwijl zo’n idee een succes had kunnen worden. Of een faliekante mislukking. Vooral voor dat laatste hebben wij angst omdat wij ons laten kidnappen door emoties, zoals schaamte of spijt. Maar falen is net zo belangrijk als het hebben van succes.

In beide gevallen zullen mensen stigmatiseren en een mening vormen. Maar hoe relevant dat is eigenlijk? Alles waar je je druk over maakt is heel betrekkelijk.

Over 100 jaar zijn we allemaal overleden en zijn alle herinneringen over wat je nu onderneemt vervaagt. Wie herinnert zich dan nog jouw verkeerde beslissingen? Je fouten en miscalculaties? De enige reden waarom mensen het over pakweg 100 jaar nog over je zullen hebben, is als je iets uitzonderlijk goeds of slechts hebt gedaan. Daarom ga ik liever voor wat gezonde stress waardoor ik goed presteer, trek ik mij wat minder aan van wat anderen vinden en probeer ik mijn bijdrage te leveren voor de toekomst. En jij?

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Bier
Opmerkelijk: aantal bierbrouwerijen in Nederland gestegen

Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is opnieuw gestegen. Dit jaar kwamen er tot nu toe netto 13 brouwerijen bij. Opmerkelijke statistieken in deze tijd van corona. Volgens Bierista.nl is het hoogtepunt van de bierrevolutie bereikt. Vanaf nu zal het aantal bierbrouwerijen dalen, zo voorziet Alain...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: