Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

16 juli 2019 | Monique van Gevelt

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit op zaterdagavond. Je weet uit ervaring wat je piek- en stiltemomenten zijn. En toch word je soms verrast door plotselinge drukte. Dat alles maakt roosteren verrekte lastig.

Het té druk of té stil hebben is niet bevorderlijk voor de kwaliteit en prestaties. Overbelasting maakt mensen slordig, gehaast en onvriendelijk. Ziekteverzuim ligt op de loer. Zodra de druk van de ketel is, zakt de productiviteit meestal in. Medewerkers gaan dralen, kletsen en zien de gast letterlijk en figuurlijk niet meer zitten. Je moet ze wat om handen geven waardoor ze bezig blijven.

Dit soort fluctuaties vergt veel van ondernemers en leidinggevenden en het is een opgave om dit in goede banen te leiden. Het liefst wil je een continue flow aan business waardoor je de werklast uitsmeert, je omzet en kosten spreidt en zo de cashflow op peil houdt. Maar dat is niet voor veel horecabedrijven weggelegd. Dit alles maakt ons vak misschien spannend, maar ook behoorlijk stressvol.

Verlamming

Wellicht kan jij goed met stress omgaan. Maar er zijn ook nagelbijters, op en neer lopers, gejaagde typjes, sombere twijfelaars, onrustige rommelaars, geïrriteerde uit-de-slof-schieters, emotionele wrakken en mensen die verlammen bij het minste of gerichtste. Elk mens reageert er op zijn manier op.

In mijn optiek ontstaat stress als er geen vooruitgang wordt geboekt. Als je zaken niet lopen of je het gevoel hebt dat alles tegen zit. De reden kan zijn dat je te veel hooi op je vork neemt. Ook perfectie en competitiedrang kan in de weg zitten. Of je bent een controlefreak of gewoon niet opgewassen tegen alles wat op je af komt.

Als je gaat Googelen op stress krijg je waslijsten met suggesties hoe je met stress om moet gaan. Kies wat bij je past.

Mijn advies? Omgeef je met opbeurende, positieve mensen die je laten lachen. En mensen die je uitdagen en je scherpe vragen stellen waardoor je zaken weer in perspectief ziet en kan relativeren. Doe de dingen waar je tegenop ziet elke dag als allereerste. En ga het gevecht aan met je telefoonverslaving, want die is funest voor je productiviteit.

Sabotage

Stress voelt alsof je gesaboteerd wordt door je eigen gedachten en zorgen. Alles stagneert terwijl je juist nu dingen voor mekaar moet krijgen. Dit zijn van die momenten waar de twijfel toeslaat en je potentieel goede ideeën laat varen. Terwijl zo’n idee een succes had kunnen worden. Of een faliekante mislukking. Vooral voor dat laatste hebben wij angst omdat wij ons laten kidnappen door emoties, zoals schaamte of spijt. Maar falen is net zo belangrijk als het hebben van succes.

In beide gevallen zullen mensen stigmatiseren en een mening vormen. Maar hoe relevant dat is eigenlijk? Alles waar je je druk over maakt is heel betrekkelijk.

Over 100 jaar zijn we allemaal overleden en zijn alle herinneringen over wat je nu onderneemt vervaagt. Wie herinnert zich dan nog jouw verkeerde beslissingen? Je fouten en miscalculaties? De enige reden waarom mensen het over pakweg 100 jaar nog over je zullen hebben, is als je iets uitzonderlijk goeds of slechts hebt gedaan. Daarom ga ik liever voor wat gezonde stress waardoor ik goed presteer, trek ik mij wat minder aan van wat anderen vinden en probeer ik mijn bijdrage te leveren voor de toekomst. En jij?

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Opening Culinair
Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: