Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

16 juli 2019 | Monique van Gevelt

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit op zaterdagavond. Je weet uit ervaring wat je piek- en stiltemomenten zijn. En toch word je soms verrast door plotselinge drukte. Dat alles maakt roosteren verrekte lastig.

Het té druk of té stil hebben is niet bevorderlijk voor de kwaliteit en prestaties. Overbelasting maakt mensen slordig, gehaast en onvriendelijk. Ziekteverzuim ligt op de loer. Zodra de druk van de ketel is, zakt de productiviteit meestal in. Medewerkers gaan dralen, kletsen en zien de gast letterlijk en figuurlijk niet meer zitten. Je moet ze wat om handen geven waardoor ze bezig blijven.

Dit soort fluctuaties vergt veel van ondernemers en leidinggevenden en het is een opgave om dit in goede banen te leiden. Het liefst wil je een continue flow aan business waardoor je de werklast uitsmeert, je omzet en kosten spreidt en zo de cashflow op peil houdt. Maar dat is niet voor veel horecabedrijven weggelegd. Dit alles maakt ons vak misschien spannend, maar ook behoorlijk stressvol.

Verlamming

Wellicht kan jij goed met stress omgaan. Maar er zijn ook nagelbijters, op en neer lopers, gejaagde typjes, sombere twijfelaars, onrustige rommelaars, geïrriteerde uit-de-slof-schieters, emotionele wrakken en mensen die verlammen bij het minste of gerichtste. Elk mens reageert er op zijn manier op.

In mijn optiek ontstaat stress als er geen vooruitgang wordt geboekt. Als je zaken niet lopen of je het gevoel hebt dat alles tegen zit. De reden kan zijn dat je te veel hooi op je vork neemt. Ook perfectie en competitiedrang kan in de weg zitten. Of je bent een controlefreak of gewoon niet opgewassen tegen alles wat op je af komt.

Als je gaat Googelen op stress krijg je waslijsten met suggesties hoe je met stress om moet gaan. Kies wat bij je past.

Mijn advies? Omgeef je met opbeurende, positieve mensen die je laten lachen. En mensen die je uitdagen en je scherpe vragen stellen waardoor je zaken weer in perspectief ziet en kan relativeren. Doe de dingen waar je tegenop ziet elke dag als allereerste. En ga het gevecht aan met je telefoonverslaving, want die is funest voor je productiviteit.

Sabotage

Stress voelt alsof je gesaboteerd wordt door je eigen gedachten en zorgen. Alles stagneert terwijl je juist nu dingen voor mekaar moet krijgen. Dit zijn van die momenten waar de twijfel toeslaat en je potentieel goede ideeën laat varen. Terwijl zo’n idee een succes had kunnen worden. Of een faliekante mislukking. Vooral voor dat laatste hebben wij angst omdat wij ons laten kidnappen door emoties, zoals schaamte of spijt. Maar falen is net zo belangrijk als het hebben van succes.

In beide gevallen zullen mensen stigmatiseren en een mening vormen. Maar hoe relevant dat is eigenlijk? Alles waar je je druk over maakt is heel betrekkelijk.

Over 100 jaar zijn we allemaal overleden en zijn alle herinneringen over wat je nu onderneemt vervaagt. Wie herinnert zich dan nog jouw verkeerde beslissingen? Je fouten en miscalculaties? De enige reden waarom mensen het over pakweg 100 jaar nog over je zullen hebben, is als je iets uitzonderlijk goeds of slechts hebt gedaan. Daarom ga ik liever voor wat gezonde stress waardoor ik goed presteer, trek ik mij wat minder aan van wat anderen vinden en probeer ik mijn bijdrage te leveren voor de toekomst. En jij?

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunchroom
Anne&Max wil vijf nieuwe vestigingen in 2020

Anne&Max wilt dé huiskamer in de stad zijn die haar gasten elke dag verrast met heerlijke biologische producten, zeer gastvrije service in mooie karakteristieke panden met een trendy interieur. Anne&Max is hard gegroeid in de afgelopen twee jaar en is nog steeds volop in ontwikkeli...

Opening Rotterdam
Bagels & Beans opent in Rotterdam Alexandrium

Goed nieuws voor wie in het oosten van Rotterdam woont of daar graag gaat shoppen: voor een paddoburgerbagel of de beruchte cheesecake kun je gewoon hier terecht. De vijfde Bagels & Beans van de Maasstad opent op 23 oktober in Rotterdam Alexandrium zijn prachtige glazen puien. Niet te missen als...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Interview Longread
Schenk je geen alcohol? Gemiste kans!

Lang niet alle lunchrooms schenken alcohol. Na een paar minuten ‘googelen’ weten we dat van de grotere lunchketens blijkbaar alleen Anne&Max alcohol schenkt. Dat zet je toch aan het denken… Is het geen gemiste kans om geen alcohol te schenken en waarom doen ze het bij Anne&...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: