'Horeca slordig met tijden vakantiekracht'

21 juli 2011 |
'Horeca slordig met tijden vakantiekracht'<

Werkgevers gaan vaak slordig om met de regels voor werk- en rusttijden bij vakantiewerk door kinderen en jongeren. Tijdens controles van de Arbeidsinspectie bleek meer dan de helft van de gecontroleerde ondernemingen in de horeca zich niet te houden aan de werktijden voor kinderen.

Nieuw rapport
Dat blijkt uit 717 controles die de Arbeidsinspectie vorig jaar in onder meer de horeca, supermarkten en de land- en tuinbouw uitvoerde. In de horeca werden 315 bedrijven aan een inspectie onderworpen. De resultaten zijn verschenen in het vandaag openbaar gemaakte rapport 'Vakantiewerk en bijbanen in 2010' van de overheidsinstantie.

Laat op de avond aan het werk
Tijdens de 315 inspecties in de horeca bleek 60 procent van de ondernemingen zich niet te houden aan de werktijden voor kinderen. Veel werkgevers lieten 15-jarigen na 19.00 uur en 16- en 17- jarigen na 23.00 uur werken, terwijl dit volgens de Regeling Kinderarbeid niet is toegestaan.

Naleving achteruit
Uit het rapport is ook te concluderen dat de gecontroleerde horecaondernemers met de jaren minder maling hebben aan de naleving van de regels. In 2005 hield nog 65% van de horecawerkgevers zich aan de bepalingen. Vorig jaar leefde nog maar 40% de regels na.

Omstandigheden wel oké
Wel zijn de werkomstandigheden voor de groep jongste werknemers tijdens hun vakantie- en bijbaantjes meestal in orde.

Reactie Koninklijke Horeca Nederland
In een eerste reactie laat woordvoerder Joris Prinssen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland weten: "Werken in de horeca is voor veel jongeren de leukste bijbaan en de branche laat hen graag werkervaring opdoen. De naleving van de werktijden is blijkbaar nog niet in orde en daarom is KHN blij met de verruiming van de werktijden voor 15-jarigen van 19:00 uur naar 21:00 uur. Dat geeft meer flexibiliteit aan de werkgever en werknemer. Uit deze inspectie blijkt dat er nog werk aan de winkel is om ondernemers, jongeren en hun ouders goed voor te lichten over het werken in de horeca. Ondernemers kunnen daarvoor ook bij KHN terecht."

Reactie Arbeidsinspectie
Woordvoerder Magda de Vetten, woordvoerster van de Arbeidsinspectie, laat weten: "De cijfers in het onderzoek hebben alleen betrekking op de gecontroleerde groep bedrijven. We doen deze inspecties om indicaties te krijgen hoe sectoren ervoor staan. We houden zo een vinger aan de pols en weten waar we moeten zijn en waar we minder op inspectie hoeven. Zo onderzoeken we de zorgsector niet meer. Dat was een zorgenkindje, maar heeft zich in de laatste jaren sterk verbeterd."

Deel van het geheel...
De inspecties vinden telkens plaats bij andere horecaondernemingen. De 315 bedrijven uit de horeca die vorig jaar zijn gecontroleerd zijn samen goed voor 0,8% van het totaal aantal horecaondernemingen in Nederland.

Gebrek aan ervaring en druk met elkaar zijn vormen risico's
Door gebrek aan ervaring lopen vakantiewerkers 25% meer risico op een bedrijfsongeval dan reguliere arbeidskrachten. Volgens Wilma Frankema van accountantskantoor Accon avm kan het verzuimen van het naleven van de regels rond vakantiewerk ondernemers duur komen te staan. Een belangrijke oorzaak voor ongevallen tijdens het vakantiewerk is dat jongeren meer aandacht hebben voor elkaar dan voor hun werkzaamheden, waardoor een ongeluk in een klein hoekje zit.

Risico op boete en gevangenisstraf
Bij het overtreden van de regels riskeert de ondernemer een forse boete die, afhankelijk van de omstandigheden, kan oplopen tot 45.000 euro. Ook kan de bedrijfsvoering worden stilgelegd, zoals tijdens de laatste inspectieronde van de Arbeidsinspectie tweemaal is voorgekomen, of zelfs een gevangenisstraf worden opgelegd.

Wat te doen?
Frankema zet de regels waaraan ondernemers moeten voldoen op een rijtje:
-Zorg voor goede veiligheidsinstructies, afdoende toezicht en de juiste verzekeringen.
-Inventariseer alle gevaren op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn.
-Leg alle afspraken met de vakantiewerkers schriftelijk vast. Veel ondernemers realiseren zich niet dat de vakantiewerker, of dit nu een jongere of een oudere is, gelijkwaardig is aan een gewone werknemer, met alle juridische rechten en plichten die daarbij horen.
-Zorg voor naleving van de arbeidstijdenwetgeving.
-Zorg voor goede administratie van de identificatiegegevens.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Opening Culinair
Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is h...

Internationaal Michelin
De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. Michelin en TripAdvisor, met docht...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: