Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

29 mei 2020 | Thijs Jacobs

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, daalde met 14,5 procent. Vooral in maart daalden de omzet en het volume van de horeca sterk.

Fors minder omzet logiesverstrekkers

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde met 14,9 procent in het eerste kwartaal van 2020 ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Het volume daalde met hetzelfde percentage. Een kwartaal eerder nam de omzet van logiesverstrekkers nog toe met 1,1 procent. De omzet van hotels nam in het eerste kwartaal van 2020 met 16,9 procent af.

Omzet eet- en drinkgelegenheden neemt fors af

Eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, cafés en fastfoodrestaurants, hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 13,6 procent minder omgezet dan het kwartaal daarvoor. Het volume daalde met 14,4 procent.

Met een daling van 16,8 procent nam de omzet van restaurants het sterkst af. Het volume daalde met 17,2 procent. Ook bij cafés namen omzet en volume af, met respectievelijk 16,3 en 16,9 procent. De omzet van fastfoodrestaurants en kantines en catering daalde minder sterk, maar nog altijd met respectievelijk 8,9 en 9 procent.

Net als bij de logiesverstrekkers, is bij eet- en drinkgelegenheden de omzetdaling in het eerste kwartaal van 2020 vooral toe te schrijven aan maart. De omzetdaling in maart was het grootst bij cafés en restaurants. Ook kantines en catering en fastfoodrestaurants hebben in maart 2020 flink minder omgezet.

Ondernemersvertrouwen horeca sterk verslechterd

In alle bedrijfstakken is het ondernemersvertrouwen in het tweede kwartaal gedaald. Door de vele bedrijfssluitingen vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus was het pessimisme veruit het grootst bij ondernemers in de horeca. Daar komt de stemmingsindicator (% positieve antwoorden - % negatieve antwoorden) uit op -84,3. Een kwartaal eerder hielden positieve en negatieve ondernemers elkaar nog in evenwicht (0,2).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food
Utrechtse Lijnmarkt blijft in trek: ook speciaalzaak Strovaii opent haar deuren

De Utrechtse Lijnmarkt blijft onverminderd populair onder eigenaren van speciaalzaken. Medio maart opent traiteur en streekwinkel Strovaii haar deuren aan Lijnmarkt 27. Het is de zoveelste foodspeciaalzaak die een winkelruimte huurt in de straat. Utrechter Rob van de Bergh, kok en eigenaar van Strov ...

De horeca naar de stembus deel vijf; D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. B ...

Corona
Ruim de helft van Nederland vindt dat terrassen weer open kunnen

Uit onderzoek van I&O Research - in opdracht van de NOS - blijkt dat zes op de tien Nederlanders vindt dat de terrassen weer open kunnen. I&O Research doet regelmatig onderzoek naar het draagvlak van de coronomaatregelen. Uit het onderzoek blijkt dat de steun voor de maatregelen steeds verde ...

Interview Longread Themamaand energie
Lunchroomondernemers besparen op energie en maken zich op voor een tijdperk na corona

Besparen op vaste lasten is onvermijdelijk in deze uitdagende tijden. Een van de terugkerende posten is energie. Wanneer je het energieverbruik kunt laten dalen in de lunchroom, dan is er een goede besparing mogelijk. Zeker nu, want je mag immers geen gasten ontvangen in je lunchroom, waardoor de ve ...

Horeca naar de stembus deel vier: de SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. B ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw lunchroom!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: