"Hoe groter we worden, hoe makkelijker het is"

Auteur: Juan Kort
"Hoe groter we worden, hoe makkelijker het is"

Ondernemen in Breda. In 2015 startte Sanne Huisman (40) Teds All day Brunch. Een leven met inmiddels negen locaties en twee jonge kinderen, klinkt als onmogelijk. Toch lijkt de onderneemster er zich doorheen te slaan en is de uitbreiding niet gestopt. “Met een geweldig team kan Londen zomaar de toekomst zijn.”

Meer foto's onderaan deze pagina

Het is Aswoensdag, lopend door de straten van Breda zijn de laatste restjes carnaval te vinden. Askruisjes zijn er niet te zien, in sommige kroegen wordt er wel haring gehapt wat wordt weggespoeld met jonge jenever. Wat confetti plakt nog op de stoepen en een afgebrand karretje staat er in een straat verlaten bij. Aangekomen bij de Chassékazerne is er van de carnavalssfeer weinig te merken. In de verbouwde en voormalige militaire kazerne aan de Parade in het centrum van Breda bevindt zich de nieuwste locatie van Teds. De zaak is nog geen week open, maar draait als een geoliede machine. Al snel verschijnt de eigenaresse van Teds; Sanne. “De soft opening was op 18 februari, de officiële opening is gepland op 4 maart. Op die dag wordt ook gevierd dat het boutique hotel in ditzelfde pand zijn deuren heeft geopend.” De Chassékazerne is het voormalige pand van Breda’s Museum. Nu zijn er woningen, een filmhuis, een botanische kas, vier horecaruimtes en een boutique hotel met negentien kamers. Het project heeft de naam Breda Botanique.

Hokjesdenken

“We hebben een geweldige samenwerking opgebouwd met Hotel Breda Botanique. Wij verzorgen een heerlijk ontbijt voor hun gasten. Daarmee biedt het hotel echt iets anders dan een standaard hotelontbijt.” Verder draait het allemaal al erg soepel volgens de onderneemster. “Voor een eerste week, loopt het super lekker. We gaan pas echt communiceren na de grand opening op 4 maart. Het heeft op onze Instagrampagina uiteraard wel gestaan en de mensen uit de buurt weten dat hier nu een Teds gevestigd is, maar het gebouw attendeert mensen die hier toevallig buiten langslopen nog niet.” Dat het wel goedkomt met deze vestiging lijkt vanzelfsprekend. “Ik ben erg tevreden over de resultaten en groei van Teds. We zijn nu acht jaar open, dit is locatie nummer negen. Gemiddeld openen we er één per jaar, maar dat willen we nu gaan versnellen. Het tempo daarvan is afhankelijk van de hoeveelheid juiste locaties die we tegenkomen. Er wordt hard gewerkt en het loopt lekker. Het is overal zo druk dat je niet weet waar al die mensen vandaan komen. In januari opende de tweede locatie in Utrecht, aan het Stadhuisplein, midden in de stad. Daar gaat alles eveneens als warme broodjes, letterlijk en figuurlijk, over de toonbank. De allereerste locatie opende ik in Amsterdam, waar ik toen woonde. Zelfs in de hoofdstad bestond het concept All day Brunch nog niet, wat betekent dat je de hele dag door van lekkere brunch gerechten kan genieten. Ik werkte voor een likeurmerk vaak in de weekenden. Daarom wilde ik op maandagochtend weleens genieten van een French toast met frietjes. Meestal kon dat niet in de ochtend. Ik snapte dat ‘hokjesdenken’ nooit. Waarom zou je in de ochtend geen friet kunnen bakken? Toen ontstond het idee om Teds te beginnen.”

De ziel

De rest is geschiedenis. “Ik had nog geen kinderen, dus er was in mijn leven meer tijd om een eigen onderneming te beginnen. Ik werd vanwege het All day Brunch concept voor gek verklaard. ‘Hoe ga je de werkvoorraad de hele dag bijhouden?’, kreeg ik te horen. Toch wist ik zeker dat hier een doelgroep voor zou zijn. Ik startte voor de eerste locatie met crowdfunding onder vrienden, familie en andere bekenden via een platform voor horecazaken. Dat was een spannende tijd. Ik draaide de zaak zelf en was nog volop bezig het concept te verbeteren. Binnen mijn netwerk zaten veel mensen uit de doelgroep en ik was voortdurend met hen in gesprek over de gastbeleving van Teds en alles wat er werd geserveerd. Dat vond, en vind ik, super belangrijk. Ik denk dat daar echt de basis voor het concept is gelegd, vanuit eigen ervaring en direct contact met alle gasten.”

Sanne had alleen tijdens haar studie veel in de horeca gewerkt. Het neerzetten van het bedrijf, was (en is) een risico. Was het het waard? “Teds is ingeslagen als een bom. Mensen vinden het spontane zo lekker en wij spelen in op die behoefte. Je kan bij Teds de hele dag door alles bestellen. Ik heb samen met een kok het concept uitgewerkt, met de gedachte: ‘Dit wil ik eten als ik zin heb om te genieten en als ik weekend heb’. Die kok werkt inmiddels al acht jaar bij ons, daar ben ik super trots op. Met hem, maar inmiddels ook met een aantal anderen doe ik nog steeds de menukaartontwikkeling. We kijken namelijk vier keer per jaar naar het menu. Het succes van Teds komt door het type eten, de unieke inslag en een beetje de ‘overdaad’. De gerechten zijn geïnspireerd op verschillende windstreken, van Turkish eggs en French toast tot Amerikaanse Eggs benedicts en Philly cheese steaks. De saus is de ziel van elk broodje. Zonder saus is alles saai.”

Doelgroep

Of boring, zoals je het ook kan noemen. De kaart is nu enkel in het Engels samengesteld. Sanne legt uit waarom zij daarvoor heeft gekozen: “De fysieke kaart komt nu corona achter de rug is, weer terug. Momenteel kan men de kaart via een QR-code bekijken. De papieren kaart verschijnt straks weer in het Engels én in het Nederlands. Ik dacht dat iedereen het Engels wel zou begrijpen, maar dat is niet zo. Sommige dingen klinken veel lekkerder in het Engels, het geeft een bepaald sfeertje die onze doelgroep aanspreekt. Volgens de statistieken van onze Instagram zijn onze volgers tussen de achttien en veertig jaar, daarvan is 90 procent vrouw. Meiden lunchen, vrienden gaan ’s avonds naar de kroeg. Die meiden nemen hun vriend een andere keer weer mee hiernaartoe. Zij vinden het dan ook heel lekker en komen weer terug met hun vrienden.” Op de menukaart is duidelijk te lezen ‘No Subway’. “De gerechten zijn vanuit het concept bedacht en de smaken passen bij elkaar. Het is met een knipoog natuurlijk, maar we willen niet dat de gasten hun eigen broodje ervan gaan maken. Het is bovendien tijdrovend voor de keuken. Alles wordt namelijk vers bereid op elke locatie.”

Duurzaamheid

Teds houdt rekening met diëten, allergieën en andere wensen. “Een gast die op dieet is, kan bij ons kiezen voor bijvoorbeeld een Caesarsalade of Griekse yoghurt met fruit. Als glutenvrije opties bieden wij verschillende sandwiches en eiergerechten en ook voor vegans staat er genoeg op het menu. Bijna alles wat duurzaam geleverd kan worden, is biologisch. Biologische producten die een lange afstand moeten afleggen, vervangen we door producten die dichtbij huis groeien om zo de ecologische voetafdruk te verkleinen. We willen niet zomaar overal het stempel ‘biologisch’ op plakken, want het is niet altijd beter voor het milieu. Zo levert bijvoorbeeld VHC al onze ingrediënten en materialen, zelfs onze eigen koffiebonen om zo kilometers te besparen. Als pilot serveren we nu plat en bruisend water in blik, omdat dit materiaal het makkelijkst te recyclen is.”

Sterkste Man

Teds is overigens vernoemd naar haar Franse buldog, waarvan de naam geïnspireerd is op Ted van der Parre; de Sterkste Man van de Wereld in 1992. “Dat vond ik als kind toentertijd machtig mooi. Ik ben hem nooit vergeten.” Een andere man in haar leven is haar huidige partner. “Met Michiel (41) ben ik getrouwd en heb ik twee kinderen. Inmiddels draait Michiel volledig de operatie en financiën van het bedrijf. Ik houd me vooral bezig met het creatieve stuk; het merk en alles waar de gasten mee in aanraking komen.” De inrichting is modern en strak, met wat kleurrijke details. “Ik kan creatief helemaal opgaan in een nieuwe locatie, dat vind ik het leukste om te doen. Inmiddels hebben we een geweldig team. Het belangrijkste is je passie blijven volgen en open te blijven staan voor vernieuwing.”

Volgens Sanne gaat het samenwerken “Super goed.” Wel zegt ze dat getrouwd zijn met je zakenpartner zijn pittige kanten kent. “Inmiddels praten we tijdens het avondeten bijna niet meer over de zaak. We kennen elk restaurant natuurlijk enorm goed, maar proberen elke vestiging zijn eigen karakter te geven. Dit doen we door onze structuur. Elke Teds heeft een vestigingsmanager die ondersteuning krijgt van een meewerkende regiomanager. De drie regiomanagers kennen zo de mensen, uitdagingen en oplossingen van drie zaken. Dat levert veel synergie op. Zij worden op hun beurt begeleid door een operationeel manager, die daarnaast ook de overkoepelende zaken als inkoop, team en technische onderdelen regelt. Michiel is de olie in die motor. Dit werkt goed voor ons. We hebben nog ruimte om te ademen, maar ook om snel te schakelen als het nodig is. We kiezen er bewust voor om de zaken in eigen beheer en eigendom te houden. De huidige structuur is schaalbaar en we zien nog mooie groeikansen. Er zijn nog een aantal steden waar een tweede Teds mogelijk is, maar we kijken ook actief naar nieuwe steden als Deventer, Arnhem, Nijmegen, Zwolle en Groningen. Op het moment zijn we actief in gesprek voor locaties in Eindhoven en Maastricht. Antwerpen zou de meeste logische buitenlandse stad zijn. Berlijn lijkt me vet, maar de Duitsers werken anders. Londen is heel gaaf, met een geweldig team kan dat zomaar de toekomst zijn.”

Uitbreiden

Die toekomst lijkt er rooskleurig uit te zien voor Teds. “We hebben veel geleerd in de afgelopen jaren. Hoe groter we worden, hoe makkelijker het is. Medewerkers kunnen we af en toe uitwisselen tussen de verschillende locaties. Terwijl het project Breda Botanique – waar we ons nu bevinden – vertraging opliep, kon het team al wel aan de slag bij Teds Rotterdam en waren ze goed ingewerkt toen het hier openging. We zorgen goed voor onze mensen. Trainingen, opleidingen en goed belonen werkt hierbij heel fijn. Mensen werken graag bij ons en sommigen doen dat ook al heel lang. Zij zijn meegegroeid de afgelopen jaren, daar ben ik trots op. Hierdoor komen nieuwe mensen vaak via bestaande teamleden binnen. Misschien ook omdat we bijvoorbeeld bonussen uitkeren voor extra shifts in de weekenden of het feit dat de medewerkers punten sparen aan de hand van de uren dat zij werken, waarmee ze bijvoorbeeld sneakers verdienen. Bovendien helpt het dat Teds op het moment een dagzaak is, wat aantrekkelijkere tijden kent. We hebben zin in de komende jaren, we zijn klaar voor groei vanuit een geweldige stabiele basis!"

Privé:

Leeftijd: 40 jaar
Woonplaats: Muiden
Kinderen en partner: Twee kinderen van vijf en vier met Michiel Huisman (41) en twee hondjes Donnie en Frenkie (de holding is naar laatstgenoemde hond vernoemd)
Opgegroeid in: Houten
Opleiding: Bachelor HBO rechten in Amsterdam
Hobby’s: “Ik ben blij als ik drie keer in een week kan sporten”

Facts & figures:

Prijs koffie: 2,80 euro
Prijs frisdrank: 3 euro
Hardloper (eten) en prijs: Triple omega (12,95 euro) en French toast (12,95 euro) - Cappuccino (3,25 euro)
Gemiddelde omzet per bon: Gemiddelde besteding is 17 euro
Omzetverhouding drinken/eten: 30% drinken/70% eten
Aantal zitplaatsen binnen: Gemiddeld 45 per locatie
Aantal zitplaatsen buiten: “We hebben bij elke zaak een terras, dat is een vereiste. Het liefst een grote, maar soms alleen een gevelterras. Hier zijn er vijftig zitplaatsen buiten.”
Oppervlakte zaak: 150 m² totaal
Oppervlakte terras: 60 m²

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws