"Het werk wordt zo bijzonder gemaakt door de mensen hier"

6 februari 2020 | Kirsten de Man

Brazzerie Abrona is gevestigd in de Meern en bezit zowel een restaurant als een bakkerij. Daarnaast werken zij met verstandelijk beperkten en mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Melloney de Haan is een zorgbegeleider in deze organisatie en vertelt samen met Jacques Westerhoff over hun ervaring in dit beroep.

Het bestverkochte gerecht bij de Brazzerie is de lunchplank. Deze lunchplanken worden geserveerd op een plank met een selectie aan gerechten van de lunchkaart, maar allemaal in een kleinere vorm. Ook ‘s avonds worden de planken besteld, alleen dan in dinervorm. De mensen hebben dan keuze uit vlees, vis of vegetarisch met een plank met lekkernijen als dessert.

Dit gerecht is zo’n succes omdat ‘het een huiselijke sfeer weergeeft.’ Vertelt Melloney de Haan, zorgbegeleider bij de Brazzerie. Verder zijn hun borden, die elke week nieuwe gerechten weergeven, ook een succes. ‘’De borden zijn heel erg gevarieerd, maar er bevindt zich ook een grote lijn in. Het is prettig om een eenheid te hebben binnen Abrona zodat de cliënten tijdens een uitwisseling tussen filialen niet voor verrassingen komen te staan.’’

Sociale media

Voor de socialemediapagina’s op Facebook en Instagram huren ze iemand in. Zij werken samen met een communicatiestrateeg. Een lange tijd hebben ze het zelfstandig gedaan, iets wat ze ook ontzettend leuk vonden om te doen, maar ook veel tijd kost. ‘’Wij kunnen die tijd beter besteden aan cliënten en hun ontwikkeling dan aan Facebook.’’ De content leveren zij zelf aan en daar wordt een verhaal bij geschreven dat voor iedereen leesbaar is. Verder werken ze steeds meer samen met verschillende verenigingen omdat de maatschappelijke acceptatie door deze interactie zal groeien.

Voorzieningen

De Brazzerie bezit een moestuin, bakkerij, restaurant, terras, buitenspeelplaats en een serre. In de bakkerij maken ze eigen producten zoals brood, koekjes en gebakjes. Deze verkopen ze aan de supermarkten in de buurt en geserveerd in de Brazzerie zelf. Verder bieden ze lunch, diner, borrelen en high tea’s aan voor de gasten.

Personeel

Met een kleine 35 cliënten, praktijkbegeleiding zoals bijvoorbeeld een bakker of een kok en ook de zorgafdeling, is het bij elkaar een boel personeel. Volgens Jacques is het eigenlijk te veel. Waar ze in het begin alleen zorg hadden voor cliënten bieden ze deze zorg nu ook aan de praktijkbegeleiding aan en voor de cliënten vinden ze het belangrijk dat ervan open tot sluit zorgdekking is. ‘’Het werk is zwaar en dat vergeten wij wel eens. Je bent continu aan het opletten. Ik moet weten wat er gebeurt met cliënt A als ik aan het werk ben met cliënt C.’’ Naast het runnen van de Brazzerie en Bakkerij hebben ze ook een maatschappelijke functie. ‘’Als een cliënt opeens een inzinking krijgt omdat er thuis iets gebeurd is ga je praten met zo’n jongen of dame, maar dan is het nog niet klaar. Zijn gedrag kan invloed hebben gehad op de andere cliënten waardoor er een domino-effect ontstaat.’’ Tijdens de sollicitatiegesprekken vindt Jacques het belangrijk dat de sollicitanten zich realiseren hoe zwaar het is. ‘’Buiten de uren die je op de werkvloer maakt, heb je ook nog de uren dat de gesprekken door je hoofd heen spoken. Dat maakt het zwaar.’’

USP

Het unique selling point van Brazzerie Abrona is het hebben van een goed bedrijf, waar je goed kan eten en drinken en een bedrijf waar je ook normale prijzen betaalt. Daarnaast is het geven van een beleving aan hun gasten een belangrijke factor binnen het bedrijf en die beleving creëren ze door ‘de openhartigheid en oprechtheid van onze gastheer en gastvrouwen.’ Hier wordt het personeel niet met een beperking, maar als ieder ander persoon benaderd en wordt er gekeken naar mogelijkheden. ‘’Dat is echt een heel groot verschil.’’

Doelgroep

‘’Wij trekken iedereen aan van rijk tot arm en van hoog naar laag. In de maatschappij heb je ook mensen die leuk, lief en aardig zijn maar ook hufters die dat niet zijn. Als de cliënten niet leren hoe daar mee moet worden omgegaan voed je ze alsnog op in een beschermde omgeving en wordt het ook niet geleerd. Dan ben je uiteindelijk nog steeds bezig met kom maar, het komt allemaal wel goed. In plaats van wacht even jij hebt ook een mond, jij kan ook praten en je hoeft niet alles te accepteren.’’ Elke week heeft de Brazzerie projecten met mensen die het moeilijk hebben, bijvoorbeeld mensen die eenzaam zijn. Ook komen er gezinnen met kinderen, waar Jacques heel blij mee is. ‘’Het is belangrijk voor de cliënten om in aanraking te komen met kinderen want ook zij zijn een groot onderdeel van onze maatschappij. Zonder ervaring ga je het nooit leren.’’

Vooroordelen vanuit de maatschappij

Verspreid over Nederland zijn er ongeveer 300.000 mensen met een verstandelijke beperking die ook echt inzetbaar zijn voor de maatschappij. Zij worden niet beperkt door hun beperking, maar juist door hoe de maatschappij denkt. Westerhoff heeft een duidelijke mening over dit probleem. ‘’Om deze mensen daadwerkelijk in te kunnen zetten moet er als maatschappij anders worden nagedacht. Deze mensen willen zo ontzettend graag, maar worden van tevoren al in een hokje geplaatst waardoor zij stil blijven staan. Regelmatig vraag ik mij af waar de beperking nou echt ligt en ik kom steeds vaker tot de conclusie dat die bij de maatschappij ligt omdat wij altijd ons vooroordeel klaar hebben.’’ Als eigenaar van de Brazzerie draait hij het volledig om en kijken ze juist naar wat ze wel kunnen en dat maakt een groot verschil die ook in de maatschappij doorgevoerd zal moeten worden.

Vervelende klanten

Ook in de Brazzerie zijn er hufters. ‘’We hebben met de opening gehad dat iemand hierbinnen kwam en zei: Hartstikke mooi, maar je denkt toch niet dat ik hier ga eten met een cliënt die kwijlt? Dat je echt denkt: bent u niet een van de gelukkige die een kind heeft zonder beperkingen?’’ Een van de werknemers is een Nederlandse dame die zich heeft bekeerd tot de islam. Ook zij ontving nare reacties van mensen over haar hoofddoek. ‘’Je ziet dat mensen heel erg vasthouden aan een standaard patroon en daar mensen op afrekenen, terwijl het echt niet uit maakt hoe je er uitziet, wie je bent of waar je vandaan komt. Het is wat je voor ogen hebt en wat je over wilt brengen. Ik kan mij geen betere dame wensen. Ook zij draagt een warm hart toe naar de gasten en dat is in het hele bedrijf zo. Iedereen die hier werkt staat er zo in.’’

Bijzonder werk

‘’Het werk wordt zo bijzonder gemaakt door de mensen hier. Hoe mooi is het als ik liefde kan overbrengen naar heel veel mensen die daar maar een klein beetje van nodig hebben om weer wat meer in zichzelf te geloven of meer uit zichzelf te kunnen halen’’, vertelt Melonney vol liefde. Ook Jacques is het met haar eens. ‘’Ik sta hier in dienst van mensen die het waarderen dat ik met ze bezig ben en niet op een kinderlijke manier of een belerende manier, maar op een gelijkwaardige manier. Ik vind het onwijs gaaf dat ik de kennis die ik heb opgebouwd mag doorgeven naar deze jongens en meiden. Voor mij is elk succes per dag belangrijk en dat ontstaat als je een keer een cliënt iets ziet doen waarvan je denkt: wauw.’’ Voor beiden is het duidelijk dat dit het werk is dat ze voor de rest van hun leven willen doen. Ze zijn ontzettend trots op hun cliënten en hun bedrijf. Een jongen vanuit hun bakkerij wordt overgeplaatst naar een commerciële bakkerij in Baarn. ‘’Het is zo mooi dat je daaraan hebt kunnen bijdragen, dat doet geen overheid, dat doet geen school, maar dat doen wij met elkaar naar een jongen toe.’’

Deze crossmediale productie is gemaakt door Kirsten de Man, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: