Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

15 oktober 2019 | redactie

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie is moordend. 

Hoe maak je het onderscheid in deze digitale wereld?

Onderscheiden, opvallen en relevant zijn bij de juiste klant, dat is de uitdaging van marketeers in de hospitality. Ik geef het je te doen, zeker wanneer je gekozen hebt voor dit vak vanuit het willen verlenen van gastvrijheid. Want in de horeca draait het in essentie om het dit onderscheid, de gastvrijheid.
Laat het geen klanten zijn maar gasten. Dat doen we in de hopreca dag in dag uit, dat is de kern van het werk. Het is juist die kern die in de marketing vaak wordt vergeten!

Is het nu een klant of een gast?

De gegevens van je klanten heb je altijd. In je boekingssysteem vind je informatie, kennis over de klant, die je in de marketing kan en moet inzetten. Daarvoor is e-mailmarketing in mijn ogen het ideale marketingmiddel anno 2019.

Hielko van der Molen organiseert samen met de HM Academy de training 'E-mailmarketing speciaal voor de horeca' op 28 oktober 2019 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Meer informatie en inschrijven kan via deze link. 

Waar of niet waar?

Je hoort vaak zaken als: “Niemand leest nog zijn e-mail, het is spam…” Deze en vele andere negatieve sentimenten over e-mailmarketing hoor ik al jaren, ook in horeca. Gelukkig blijkt uit recent onderzoek van Spotler samen met Thuiswinkel.org dat e-mail juist het marketingmiddel is waarmee je direct met je doelgroep kan communiceren en waarvan het rendement hoog is.
Uit dit e-commerce onderzoek blijkt dat groei van online afneemt en de concurrentie alleen maar toeneemt. Dat is vergelijkbaar met wat er in de hospitalitybranche aan de hand is. Lees je verder in het onderzoek, dan blijkt dat de potentie van e-mailmarketing door de marketeers wordt onderschat. Sterker nog, je zou kunnen concluderen dat 45% van e-commercemarketeers niks doet met e-mailmarketing!

Terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat de belangrijkste reden voor het inschrijven op een periodieke nieuwsbrief, het ontvangen van aanbiedingen en deals is. Maar nog een stap verder, en veel relevanter voor marketeers, is dat 72 procent van de Nederlanders het afgelopen jaar minimaal één keer een aankoop heeft gedaan naar aanleiding e-mailcampagne. Om het nog sterker te maken: 56% van de Nederlanders deed dat vaker dan 1 keer per jaar.

Dat is echt zonde

Wat een potentie ligt daar dan te wachten. Met dank aan de mobiele telefoons wordt een e-mail tegenwoordig gelezen op de telefoon. Bij interesse wordt de e-mail nog even bewaard om later op de computer, of met de partner op de bank, nog even in detail te bekijken. Iedereen checkt meerdere keren per dag of er nieuwe e-mails binnen zijn, wederom op de telefoon. Afmelden van een mailinglijst doen mensen niet meer. Dat is inmiddels omslachtiger dan de mail gewoon verwijderen. Kortom: met e-mailmarketing kun je op een effectieve en op een laagdrempelige manier op het netvlies van je gasten komen of blijven.

E-mail is een bijzonder marketingmiddel

Met geen ander marketingmiddel kun je zo direct en persoonlijk met je klanten communiceren. Wanneer je dat goed doet, gaat meetbaar het rendement omhoog. Marketeer, laat deze kans niet liggen, in e-mail komt gastvrijheid en marketing samen.

Om e-mailmarketing goed te doen, daar komt best wat bij kijken. Het gaat om de juiste content die gastvrijheid uitstraalt. Maar ook de juiste opmaak: denk aan telefoon waarop de mails gelezen worden. Uiteraard moet je ook nog het juiste systeem selecteren. Best wel een aantal uitdagingen.

Begin vandaag nog

Aan de andere kant is het ook gewoon beginnen. Ga bewust en serieus aan de slag met e-mailmarketing. Doe dit vanuit de kern, daar waar wij in de hospitality goed in zijn, namelijk gastvrijheid.
Je eigen gastvrijheid maakt je uniek, die ervaring kun je terughalen of laten merken in een e-mail. Gastvrijheid als basis nemen maakt de e-mails persoonlijker, relevanter en daarmee onderscheidend. Met dat onderscheid trek je klanten naar je website en creëer je nieuwe boekingen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Download nu de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: