Het recept voor spanningen in je team

11 maart 2019 | Monique van Gevelt

Sommige mensen begrijp je niet. Dat wil niet zeggen dat wat ze vertellen inhoudsloos of oninteressant is. Ze kunnen hun verhaal gewoon niet goed overbrengen. Het is de manier waarop ze het uitleggen en vertellen. Ze draaien om de brei heen of willen te veel communiceren in één zin. Soms brengen ze de boodschap op zo’n omslachtige manier over, dat je geest afdwaalt en je helemaal niet meer meekrijgt wat ze zeggen.

Er zijn ook mensen die denken dat iedereen dezelfde gedachtegang heeft. Ze nemen aan dat jij alles op dezelfde wijze interpreteert als zij dat doen. Dat jij direct begrijpt wat ze bedoelen.

Maar veelal hoor jij nét iets anders dan wat de boodschapper bedoelde te zeggen. Dus zal jij anders reageren en acteren dan verwacht. Hoe vaker dit soort miscommunicatie voorkomt, des te meer het gaat frustreren. Het gaat schuren in het team. Negatieve gedachtes komen bovendrijven. Aannames worden gemaakt zoals ‘dat doet hij expres’, ‘ze nemen mij niet serieus’ of zelfs ‘wat een sukkel, hij is volledig onbekwaam’. Het recept voor een gespannen sfeer en het begin van een stroeve samenwerking. Escalatie ligt op de loer.

Is dit een té zwart scenario?

Naast elkaar heen werken gebeurt bijna overal. Vooral als de werkdruk hoog is en de samenwerking ontbreekt. Als na het delegeren van een taak de uitvoering afwijkt van je verwachting, heb je een aanname gemaakt dat diegene jouw uitleg heeft begrepen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. De interpretatie kan verschillen en mensen zien dingen vanuit hun eigen perspectief. Terwijl jij vindt dat die delegeerde taak voor zichzelf spreekt.  

Verkeerde aannames kunnen hun een eigen leven gaan leiden. Want wie heeft gelijk en wat is waar?

Ben als ondernemer hiervoor op je hoede want de stap naar het oordelen over iets of iemand is snel gemaakt.

Zorg dat de neuzen dezelfde kant op staan door een duidelijke communicatie. Luister, stel vragen en toets of je goed begrepen bent. Zo kun je na een uitleg aan de medewerker vragen om hetzelfde eens aan jou uit te leggen. Vaak zit er een belangrijk nuanceverschil in met wat jij bedoelt en hoe dat door de ander wordt geïnterpreteerd. En dus uitgevoerd wordt.

Vel geen oordeel

Oordelen is het voortdurend evalueren of iets goed of slecht is. Je bent sterk overtuigd van je eigen mening en gelijk. Vaak ligt de oorzaak in de aannames die je maakt, zonder te controleren of die aannames juist zijn. Door te oordelen stopt de creativiteit en bereidwilligheid bij je medewerkers. Iedereen heeft namelijk zijn eigen waarheid, standpunten en overtuigingen. Dit heeft invloed op hun werk. Oordeel en beslis daarom niet op de automatische piloot. Slecht overwogen aannames en ongefundeerde oordelen zorgen voor een stugge relatie met je mensen.

Ook al moeten wij in de horeca vaak snel in actie schieten, meestal is het beter een nachtje over belangrijke beslissingen te slapen. Toen ik commercieel directeur was bij een hotelgroep vroeg ik mijn team vaak om input bij cruciale beslissingen. Wat waren hun gedachten en argumenten? Wat zou hun beslissing zijn? Ik bekritiseerde hetgeen zij inbrachten niet en veroorloofde mij geen oordeel. Het enige wat ik vroeg was ‘wat is wijsheid hierin?’, waarop zij hun antwoorden gaven. Na een nachtje slapen had ik in de ochtend altijd het juiste inzicht te pakken. Het juiste antwoord kwam als vanzelf naar mij toe. Op die manier zat ik er nooit naast.

Wat je eigenlijk doet is het verzamelen van de juiste kennis en inzichten, waardoor je adequaat kan handelen op het juiste moment. Dit is onmogelijk als je over alles oordeelt, zomaar aannames maakt of er zelfs een tweede agenda op na houdt.

Het is de moeite waard om aan een stukje ‘oordeelloosheid’ te werken. Je zal zien dat de mensen om je heen opbloeien en zich open stellen. Je krijgt een betere band met je team en de teamprestaties schieten omhoog. Al met al brengt het je in een positieve business flow. En wie wil dat nou niet?

Ik wens je goede zaken!

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Interview
Bagels & Beans opent eerste aGoGo in Hoog Catharijne Utrecht

Speciaal voor wie wel wil genieten, maar niet wil wachten, opent op donderdag 4 juli de allereerste Bagels & Beans aGoGo: de bekende belegde bagels en prijswinnende Panamese koffie, maar dan sneller. Naast dit compleet nieuwe concept krijgt winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht ook een &lsquo...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Achtergronden
Juni-editie Lunchroom: alles over thee, terras-etiquette, gebak en brood

Je kunt de juni-editie van Lunchroom weer gratis downloaden. In deze uitgave lees je het interview met de dames van Thee Leutje in Leerdam. Deze lunch- en tearoom is authentiek en gezellig, maar bovenal zijn de producten van topkwaliteit! Verder lees je over brood, terras-etiquette (Anne-Marie va...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Horecaexploitant, gedraag je!

Wie bedrijfsmatig alcohol mag schenken, komt een bepaalde verantwoordelijkheid toe. Althans, dat vindt de wetgever. Als leidinggevende van een kroeg of als slijter moet je in staat zijn om klanten op de naleving van de waarden en normen van de Drank- en Horecawet aan te spreken. Kennelijk is dat nie...

Tech Advertorial
Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige ...

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: