Het recept voor spanningen in je team

11 maart 2019 | Monique van Gevelt

Sommige mensen begrijp je niet. Dat wil niet zeggen dat wat ze vertellen inhoudsloos of oninteressant is. Ze kunnen hun verhaal gewoon niet goed overbrengen. Het is de manier waarop ze het uitleggen en vertellen. Ze draaien om de brei heen of willen te veel communiceren in één zin. Soms brengen ze de boodschap op zo’n omslachtige manier over, dat je geest afdwaalt en je helemaal niet meer meekrijgt wat ze zeggen.

Er zijn ook mensen die denken dat iedereen dezelfde gedachtegang heeft. Ze nemen aan dat jij alles op dezelfde wijze interpreteert als zij dat doen. Dat jij direct begrijpt wat ze bedoelen.

Maar veelal hoor jij nét iets anders dan wat de boodschapper bedoelde te zeggen. Dus zal jij anders reageren en acteren dan verwacht. Hoe vaker dit soort miscommunicatie voorkomt, des te meer het gaat frustreren. Het gaat schuren in het team. Negatieve gedachtes komen bovendrijven. Aannames worden gemaakt zoals ‘dat doet hij expres’, ‘ze nemen mij niet serieus’ of zelfs ‘wat een sukkel, hij is volledig onbekwaam’. Het recept voor een gespannen sfeer en het begin van een stroeve samenwerking. Escalatie ligt op de loer.

Is dit een té zwart scenario?

Naast elkaar heen werken gebeurt bijna overal. Vooral als de werkdruk hoog is en de samenwerking ontbreekt. Als na het delegeren van een taak de uitvoering afwijkt van je verwachting, heb je een aanname gemaakt dat diegene jouw uitleg heeft begrepen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. De interpretatie kan verschillen en mensen zien dingen vanuit hun eigen perspectief. Terwijl jij vindt dat die delegeerde taak voor zichzelf spreekt.  

Verkeerde aannames kunnen hun een eigen leven gaan leiden. Want wie heeft gelijk en wat is waar?

Ben als ondernemer hiervoor op je hoede want de stap naar het oordelen over iets of iemand is snel gemaakt.

Zorg dat de neuzen dezelfde kant op staan door een duidelijke communicatie. Luister, stel vragen en toets of je goed begrepen bent. Zo kun je na een uitleg aan de medewerker vragen om hetzelfde eens aan jou uit te leggen. Vaak zit er een belangrijk nuanceverschil in met wat jij bedoelt en hoe dat door de ander wordt geïnterpreteerd. En dus uitgevoerd wordt.

Vel geen oordeel

Oordelen is het voortdurend evalueren of iets goed of slecht is. Je bent sterk overtuigd van je eigen mening en gelijk. Vaak ligt de oorzaak in de aannames die je maakt, zonder te controleren of die aannames juist zijn. Door te oordelen stopt de creativiteit en bereidwilligheid bij je medewerkers. Iedereen heeft namelijk zijn eigen waarheid, standpunten en overtuigingen. Dit heeft invloed op hun werk. Oordeel en beslis daarom niet op de automatische piloot. Slecht overwogen aannames en ongefundeerde oordelen zorgen voor een stugge relatie met je mensen.

Ook al moeten wij in de horeca vaak snel in actie schieten, meestal is het beter een nachtje over belangrijke beslissingen te slapen. Toen ik commercieel directeur was bij een hotelgroep vroeg ik mijn team vaak om input bij cruciale beslissingen. Wat waren hun gedachten en argumenten? Wat zou hun beslissing zijn? Ik bekritiseerde hetgeen zij inbrachten niet en veroorloofde mij geen oordeel. Het enige wat ik vroeg was ‘wat is wijsheid hierin?’, waarop zij hun antwoorden gaven. Na een nachtje slapen had ik in de ochtend altijd het juiste inzicht te pakken. Het juiste antwoord kwam als vanzelf naar mij toe. Op die manier zat ik er nooit naast.

Wat je eigenlijk doet is het verzamelen van de juiste kennis en inzichten, waardoor je adequaat kan handelen op het juiste moment. Dit is onmogelijk als je over alles oordeelt, zomaar aannames maakt of er zelfs een tweede agenda op na houdt.

Het is de moeite waard om aan een stukje ‘oordeelloosheid’ te werken. Je zal zien dat de mensen om je heen opbloeien en zich open stellen. Je krijgt een betere band met je team en de teamprestaties schieten omhoog. Al met al brengt het je in een positieve business flow. En wie wil dat nou niet?

Ik wens je goede zaken!

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Koffie & thee
Zijn we allemaal al klaar voor Nationale Koffiedag?

Op dinsdag 24 september 2019, de vierde dinsdag van september, is het Nationale Koffiedag. Hét moment om op deze dag samen een kop koffie te drinken en ideeën uit te wisselen. Ook over de herkomst van de koffie. Meer dan driekwart van de Nederlandse medewerkers (84%) vindt dat lekkere ko...

Opening Koffie & thee
30ml Coffee Roasters wordt lid van Amsterdam Roasters

30ml Coffee Roasters zal zich gaan vestigen bij Amsterdam Roasters in Amsterdam Noord en zal de faciliteiten en koffiebranders gebruiken om de koffie te branden voor hun franchise bedrijven. Frans Kooijman, CEO: "De reden voor 30ml om lid te worden van Amsterdam Roasters is vanwege de samenwerk...

Food Awards
Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek wint ABN AMRO Best Newcomer Retail Award

Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek heeft op dinsdag 17 september de ‘ABN AMRO Best Newcomer Retail Award’ gewonnen. “Wat een fantastisch nieuws”, zegt Eric Habraken van De Verspillingsfabriek. “Ook voor HMSHost International en Amsterdam Airport Schiphol natuur...

Amsterdam Bezorgen
Welk eten bestellen Amsterdammers online? Check de lijst!

Deze week viert Deliveroo zijn vierde Nederlandse verjaardag. In 2015 werd het maaltijdplatform geïntroduceerd in Nederland en in september van dat jaar startte Deliveroo met het bezorgen van maaltijden in Amsterdam. Het gaf restaurants die geen eigen bezorgservice hadden de mogelijkheid om ...

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2019

Heb jij je lekkerste broodje nog niet aangemeld voor dé culinaire wedstrijd voor lunchrooms? Dat kan nog tot 4 oktober 2019. Via deze link meld je je aan. Check de video hieronder voor meer info! ...

Columns
Column Sico de Moel: boer zoekt (kaas)vrouw

"En voor de heer met lactose intolerantie: een kaasplankje met bijzondere Hollandse kazen." Gasten met een serieuze lactose-intolerantie hebben altijd een pilletje bij zich, voor als het misgaat. Die kijken dan ook niet vreemd op als ik hun crème brûlée vervang door een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: