Het recept voor spanningen in je team

11 maart 2019 | Monique van Gevelt

Sommige mensen begrijp je niet. Dat wil niet zeggen dat wat ze vertellen inhoudsloos of oninteressant is. Ze kunnen hun verhaal gewoon niet goed overbrengen. Het is de manier waarop ze het uitleggen en vertellen. Ze draaien om de brei heen of willen te veel communiceren in één zin. Soms brengen ze de boodschap op zo’n omslachtige manier over, dat je geest afdwaalt en je helemaal niet meer meekrijgt wat ze zeggen.

Er zijn ook mensen die denken dat iedereen dezelfde gedachtegang heeft. Ze nemen aan dat jij alles op dezelfde wijze interpreteert als zij dat doen. Dat jij direct begrijpt wat ze bedoelen.

Maar veelal hoor jij nét iets anders dan wat de boodschapper bedoelde te zeggen. Dus zal jij anders reageren en acteren dan verwacht. Hoe vaker dit soort miscommunicatie voorkomt, des te meer het gaat frustreren. Het gaat schuren in het team. Negatieve gedachtes komen bovendrijven. Aannames worden gemaakt zoals ‘dat doet hij expres’, ‘ze nemen mij niet serieus’ of zelfs ‘wat een sukkel, hij is volledig onbekwaam’. Het recept voor een gespannen sfeer en het begin van een stroeve samenwerking. Escalatie ligt op de loer.

Is dit een té zwart scenario?

Naast elkaar heen werken gebeurt bijna overal. Vooral als de werkdruk hoog is en de samenwerking ontbreekt. Als na het delegeren van een taak de uitvoering afwijkt van je verwachting, heb je een aanname gemaakt dat diegene jouw uitleg heeft begrepen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. De interpretatie kan verschillen en mensen zien dingen vanuit hun eigen perspectief. Terwijl jij vindt dat die delegeerde taak voor zichzelf spreekt.  

Verkeerde aannames kunnen hun een eigen leven gaan leiden. Want wie heeft gelijk en wat is waar?

Ben als ondernemer hiervoor op je hoede want de stap naar het oordelen over iets of iemand is snel gemaakt.

Zorg dat de neuzen dezelfde kant op staan door een duidelijke communicatie. Luister, stel vragen en toets of je goed begrepen bent. Zo kun je na een uitleg aan de medewerker vragen om hetzelfde eens aan jou uit te leggen. Vaak zit er een belangrijk nuanceverschil in met wat jij bedoelt en hoe dat door de ander wordt geïnterpreteerd. En dus uitgevoerd wordt.

Vel geen oordeel

Oordelen is het voortdurend evalueren of iets goed of slecht is. Je bent sterk overtuigd van je eigen mening en gelijk. Vaak ligt de oorzaak in de aannames die je maakt, zonder te controleren of die aannames juist zijn. Door te oordelen stopt de creativiteit en bereidwilligheid bij je medewerkers. Iedereen heeft namelijk zijn eigen waarheid, standpunten en overtuigingen. Dit heeft invloed op hun werk. Oordeel en beslis daarom niet op de automatische piloot. Slecht overwogen aannames en ongefundeerde oordelen zorgen voor een stugge relatie met je mensen.

Ook al moeten wij in de horeca vaak snel in actie schieten, meestal is het beter een nachtje over belangrijke beslissingen te slapen. Toen ik commercieel directeur was bij een hotelgroep vroeg ik mijn team vaak om input bij cruciale beslissingen. Wat waren hun gedachten en argumenten? Wat zou hun beslissing zijn? Ik bekritiseerde hetgeen zij inbrachten niet en veroorloofde mij geen oordeel. Het enige wat ik vroeg was ‘wat is wijsheid hierin?’, waarop zij hun antwoorden gaven. Na een nachtje slapen had ik in de ochtend altijd het juiste inzicht te pakken. Het juiste antwoord kwam als vanzelf naar mij toe. Op die manier zat ik er nooit naast.

Wat je eigenlijk doet is het verzamelen van de juiste kennis en inzichten, waardoor je adequaat kan handelen op het juiste moment. Dit is onmogelijk als je over alles oordeelt, zomaar aannames maakt of er zelfs een tweede agenda op na houdt.

Het is de moeite waard om aan een stukje ‘oordeelloosheid’ te werken. Je zal zien dat de mensen om je heen opbloeien en zich open stellen. Je krijgt een betere band met je team en de teamprestaties schieten omhoog. Al met al brengt het je in een positieve business flow. En wie wil dat nou niet?

Ik wens je goede zaken!

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: