Het recept voor spanningen in je team

11 maart 2019 | Monique van Gevelt

Sommige mensen begrijp je niet. Dat wil niet zeggen dat wat ze vertellen inhoudsloos of oninteressant is. Ze kunnen hun verhaal gewoon niet goed overbrengen. Het is de manier waarop ze het uitleggen en vertellen. Ze draaien om de brei heen of willen te veel communiceren in één zin. Soms brengen ze de boodschap op zo’n omslachtige manier over, dat je geest afdwaalt en je helemaal niet meer meekrijgt wat ze zeggen.

Er zijn ook mensen die denken dat iedereen dezelfde gedachtegang heeft. Ze nemen aan dat jij alles op dezelfde wijze interpreteert als zij dat doen. Dat jij direct begrijpt wat ze bedoelen.

Maar veelal hoor jij nét iets anders dan wat de boodschapper bedoelde te zeggen. Dus zal jij anders reageren en acteren dan verwacht. Hoe vaker dit soort miscommunicatie voorkomt, des te meer het gaat frustreren. Het gaat schuren in het team. Negatieve gedachtes komen bovendrijven. Aannames worden gemaakt zoals ‘dat doet hij expres’, ‘ze nemen mij niet serieus’ of zelfs ‘wat een sukkel, hij is volledig onbekwaam’. Het recept voor een gespannen sfeer en het begin van een stroeve samenwerking. Escalatie ligt op de loer.

Is dit een té zwart scenario?

Naast elkaar heen werken gebeurt bijna overal. Vooral als de werkdruk hoog is en de samenwerking ontbreekt. Als na het delegeren van een taak de uitvoering afwijkt van je verwachting, heb je een aanname gemaakt dat diegene jouw uitleg heeft begrepen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. De interpretatie kan verschillen en mensen zien dingen vanuit hun eigen perspectief. Terwijl jij vindt dat die delegeerde taak voor zichzelf spreekt.  

Verkeerde aannames kunnen hun een eigen leven gaan leiden. Want wie heeft gelijk en wat is waar?

Ben als ondernemer hiervoor op je hoede want de stap naar het oordelen over iets of iemand is snel gemaakt.

Zorg dat de neuzen dezelfde kant op staan door een duidelijke communicatie. Luister, stel vragen en toets of je goed begrepen bent. Zo kun je na een uitleg aan de medewerker vragen om hetzelfde eens aan jou uit te leggen. Vaak zit er een belangrijk nuanceverschil in met wat jij bedoelt en hoe dat door de ander wordt geïnterpreteerd. En dus uitgevoerd wordt.

Vel geen oordeel

Oordelen is het voortdurend evalueren of iets goed of slecht is. Je bent sterk overtuigd van je eigen mening en gelijk. Vaak ligt de oorzaak in de aannames die je maakt, zonder te controleren of die aannames juist zijn. Door te oordelen stopt de creativiteit en bereidwilligheid bij je medewerkers. Iedereen heeft namelijk zijn eigen waarheid, standpunten en overtuigingen. Dit heeft invloed op hun werk. Oordeel en beslis daarom niet op de automatische piloot. Slecht overwogen aannames en ongefundeerde oordelen zorgen voor een stugge relatie met je mensen.

Ook al moeten wij in de horeca vaak snel in actie schieten, meestal is het beter een nachtje over belangrijke beslissingen te slapen. Toen ik commercieel directeur was bij een hotelgroep vroeg ik mijn team vaak om input bij cruciale beslissingen. Wat waren hun gedachten en argumenten? Wat zou hun beslissing zijn? Ik bekritiseerde hetgeen zij inbrachten niet en veroorloofde mij geen oordeel. Het enige wat ik vroeg was ‘wat is wijsheid hierin?’, waarop zij hun antwoorden gaven. Na een nachtje slapen had ik in de ochtend altijd het juiste inzicht te pakken. Het juiste antwoord kwam als vanzelf naar mij toe. Op die manier zat ik er nooit naast.

Wat je eigenlijk doet is het verzamelen van de juiste kennis en inzichten, waardoor je adequaat kan handelen op het juiste moment. Dit is onmogelijk als je over alles oordeelt, zomaar aannames maakt of er zelfs een tweede agenda op na houdt.

Het is de moeite waard om aan een stukje ‘oordeelloosheid’ te werken. Je zal zien dat de mensen om je heen opbloeien en zich open stellen. Je krijgt een betere band met je team en de teamprestaties schieten omhoog. Al met al brengt het je in een positieve business flow. En wie wil dat nou niet?

Ik wens je goede zaken!

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Routing: liever efficiënt of meer contact met je gasten?

De routing in je lunchzaak is van groot belang. Tijdens de piekuren moet je immers iedere gast goed en snel voorzien van hetgeen zij besteld hebben. In veel gevallen gaat het dan ook om koffie: het is één van de bestsellers. Vrijwel geen enkele lunchroom uitgezonderd. We gingen te r...

Advertorial
Probeer nu GRATIS de botermelange van Debic

Roomboter geeft een rijkdom aan uw lunchroom die onmiskenbaar is voor het maken van broodjes waar gasten voor terugkomen. Het nadeel van roomboter is dat het niet direct smeerbaar is uit de koeling. Daarvoor is Debic Smeren & Bakken ontwikkeld: een direct smeerbare melange van roomboter en plant...

Advertorial
3, 2, 1… Stoof!

Oma’s draadjesvlees, dat is waar je elk kind voor wakker kunt maken. En nu we eenmaal volwassen zijn, loopt het water nog steeds in onze mond als we er alleen al aan denken. Anno 2019 zijn stoofgerechten weer helemaal back in business. Smakelijke hachee, Franse Boeuf Bourguignon, Vlaamse stove...

Amsterdam Opening
Amsterdam krijgt primeur van STAN&CO 2.0

STAN&CO is een begrip in Utrecht, Arnhem en Zeist en is onderdeel van Debuut Horecabeheer & Ontwikkeling. In dit sfeervolle bar-restaurant draait het allemaal om food, drinks & friends. In juni 2019 wordt ook Amsterdam verrijkt met een STAN&CO. Een 2.0 versie waarmee ze aansluit o...

Opening
Papa John's opent twintigste vestiging in Nederland

Papa John’s opende onlangs nog een nieuwe vestiging in Delft, nu is Eindhoven aan de beurt. Op 25 maart gaat op de Kleine Berg 78 in Eindhoven alweer de twintigste vestiging open. Franchisenemer Alex Clemencia en zijn broer Izahir zullen de vestiging feestelijk openen. Alex Clemencia: &ldqu...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: "Ik word verdacht van slavendrijven!"

Ik ben zojuist verhoord door de politie. Ik ben verdachte. Ik word verdacht van slavendrijven. De kwestie is van een paar jaar geleden. Ik deed toen zaken met een schoonmaakbedrijf. Dit bleek een achteraf een criminele organisatie te zijn, volgens de twee rechercheurs die mij vandaag ondervroegen. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: