Het is maar wat je gewend bent

2 augustus 2019 | Monique van Gevelt

Soms vraag je je af waarom gasten jouw harde werk, ambacht in je bedrijf, de kwaliteit en gastvrijheid niet naar waarde weten te schatten. Jij werkt met de beste producten en bent écht goed bezig met het vak. En toch heeft dat ‘all you can eat’ restaurant op de hoek een hogere score op Tripadvisor dan jij.

Knap frustrerend, zoiets. Vooral omdat jij die ‘all you can eat’ tent helemaal niks vindt. ‘Dat is een vreetschuur, dat heeft niks met horeca te maken’. En toch lopen veel gasten er mee weg.

Elk bedrijf heeft zijn doelgroepen en wekt een bepaald verwachtingspatroon. De doelgroep van het chique restaurant met ‘sterallures’ is anders dan die van een ‘all you can eat’ restaurant. Een ander slag volk, zal ik maar zeggen. Mensen met een eigen voorkeur en levensstijl. Ook al gaan ze soms vreemd en doen ze een horecazaak aan die helemaal niet bij ze past.

Je weet heus wel waar ik op doel. Het zijn gasten die je binnen ziet komen en waarbij je denkt ‘ach nee hè’. Deze mensen horen niet bij jouw clientèle en grote kans dat ze bij jou niet 100 procent tevreden zullen zijn. Jullie zijn geen match. Eigenlijk moet je je afvragen waarom die mensen überhaupt bij jou binnenstappen. Want ergens heb je iets niet duidelijk gemaakt.

Door te vechten om de gast kun je een blauwtje lopen

In gebieden met een hoge concentratie aan horeca en relatief weinig inwoners, passanten of bezoekers krijg je al snel een overlapping in doelgroep. Er vindt een gevecht om de gast plaats en horecaondernemers zijn al snel tevreden met elke gast, ook al past die niet bij het horecabedrijf. Met z’n allen vis je dan in dezelfde vijver.

Een gast die niet bij jou en je bedrijf past, wordt nooit een vaste gast. In het extreme wordt het eerder een lastpost die zich negatief over je uitlaat. Die gast verwacht wat anders dan wat jij levert óf hij is meer of minder gewend.

Als je in zo’n gebied opereert kun je je maar beter sterk onderscheiden. Dat je iets gaat bieden waar mensen voor omrijden en van heinde en van verre op afkomen. Het restaurant van mijn ouders opereerde in zo’n gebied. Toen het water hen aan de lippen stond door de massale concurrentie gooiden ze het roer om. Mijn moeder was een fantastische chef. Ze specialiseerde zich in wildgerechten en tournedos, die ze bereidde en presenteerde op haar manier. Veel gasten uit de directe omgeving kregen wij niet meer, maar het zat wel vol met een doelgroep die hier graag voor wilde omrijden.

Emotie

Het hebben van een positievere of negatievere ervaring ligt aan je perceptie en wat je gewend bent. Je komt graag daar waar je je thuis en op je gemak voelt. In het Engels noemen ze het heel prachtig ‘the sense of belonging’.

Waar je je thuisvoelt ligt aan hoe je bent opgegroeid, wat je allemaal hebt meegemaakt, uit welk milieu je komt en hoe je je ontwikkelt. En dan heb je nog de sociale druk waar jouw gasten mee te maken krijgen. Het ‘kijk mij nou’ effect of het feit dat mensen daar willen komen, waar hun vrienden ook komen.

Daarom is het zo belangrijk dat je goed naar je doelgroep kijkt. Niet zozeer naar leeftijd of woonplaats. Maar naar hoe ze denken, wat ze doen en waarom ze iets doen. Kruip onder hun huid.

Sommige horecaondernemers voelen feilloos aan wat hun doelgroep wil en trekken ze moeiteloos aan. Dat komt omdat ze dicht bij zichzelf blijven. Geen fratsen of kopiëren, maar authentiek zijn. Daardoor worden ze enorm aantrekkelijk voor hun doelgroep. En omdat ze zo echt zijn, zullen ze de verwachting vaak overtreffen omdat ze sympathie opwekken of zelfs respect afdwingen.

Of je een goede review ontvangt heeft niet altijd te maken met kwaliteit of gastvrijheid. Dit zit hem vaak in een dieperliggende emotie die moeilijk is te vangen. Zo kan ik mij voorstellen dat in een ‘all you can eat’ restaurant gulzigheid of hebzucht een rol speelt. En bij een sterrenzaak ijdelheid om de hoek komt kijken. Wat voor emotie wek jij op bij je gast?

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Opening Fastfood
Dunkin’ opent vestiging met drive through in Goes

Donutliefhebbers hoeven binnenkort hun auto niet uit om van hun favoriete donuts te genieten. Deze zomer opent namelijk een food court in Goes, waar zowel Dunkin’ als New York Pizza via een drive through verkrijgbaar zullen zijn. Daarnaast kan er ook van Dunkin’s heerlijke koffie en donu...

Coronacrisis
Kwalitaria en Délifrance starten actie tegen eenzaamheid

Kwalitaria en Délifrance roepen gezamenlijk iedereen op om iemand blij te maken met een kaartje. Met deze actie hopen de formules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Vanaf vandaag zijn er gratis kleurkaarten verkrijgbaar in de geopende vestigingen en via de website van beide f...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: