Hema zet minder om met eten en drinken

13 december 2016 | Jorien Slager

Warenhuisketen Hema heeft zijn omzet in het derde kwartaal met 3 procent zien toenemen. Dat is echter niet te danken aan de verkoop van eten en drinken. Daar noteerde Hema juist een flink negatieve index, blijkt uit donderdagavond gepresenteerde cijfers. Uit de cijfers blijkt dat de tak food & horeca ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder op een index van 94 zit.

Hema zet minder om met eten en drinken

Dit zorgde ervoor dat Hema als geheel minder snel groeide dan de markt, ondanks stijgingen bij mode, huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorging. De onderneming meldt dat het marktaandeel in food is gedaald. Hema stelt dat de horeca wel veel beter presteerde dan de markt, maar de totale daling bij food te maken heeft met het terugdringen van voedselverspilling en een flinke afname van het aantal promoties.

Food & Catering

Wanneer gekeken wordt naar de afgelopen twaalf maanden dan groeit de tak food & catering nog wel met 1 procent, maar ook dat is minder dan de markt als geheel. Hema heeft onder meer een assortiment vers en kruidenierswaren en beschikt in de meeste vestigingen over een restaurant. De laatste jaren werd geëxperimenteerd met mini-supermarkten. De cijfers laten ook zien dat Hema als geheel opnieuw een nettoverlies leed, maar dat was met €1,6 miljoen wel stukken kleiner dan een jaar eerder.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: