Helpt jouw team je door de crisis heen?

1 september 2020 | Monique van Gevelt

Van de week scrolde ik door mijn LinkedIn-netwerk en mij bekroop een beklemmend gevoel. Ondanks dat sommige horecabedrijven nog altijd zoeken naar medewerkers, blijkt de aangekondigde ontslaggolf een feit. Er zijn ongelooflijk veel horecamensen op zoek naar een nieuwe baan.

Doordrongen van de situatie

Horecaondernemers werken hard om hun bedrijf door deze tijd heen te loodsen. Toch blijken niet alle medewerkers zich ervan doordrongen dat hun werkende leven op z’n kop staat. Elke generatie krijgt vroeg of laat wel een knauw. Er komt een bedreigende situatie voorbij waardoor zekerheden vervagen. Zoals een oorlogsdreiging, recessie of pandemie. Met die onzekerheid moet je dealen. Maar sommigen steken hun hoofd in het zand, terwijl krampachtig vasthouden aan hoe het was niet in je voordeel werkt.

Extreem inzetbaar

Tijdens mijn vakantie deze zomer kwam ik een medewerker tegen die zichzelf overal tussen wurmde. Als er een taak te vergeven was, stak hij direct zijn hand op en zei ‘mag ik dat doen?’ Hij vertelde mij dat hij al zes jaar werkte voor dit fantastische bedrijf en hij graag deze baan wilde behouden. Daarom maakte hij zichzelf zo extreem inzetbaar dat je hem werkelijk overal tegenkwam. Achter de bar, bij het zwembad, bij de fietsverhuur en hij checkte de gasten in. Hij had er lol in en dat straalde hij uit. Bij de gasten was hij ongekend populair en daardoor maakte hij zich onmisbaar. Deze medewerker voegde waarde toe aan het bedrijf. Als zijn baas dan toch mensen moet ontslaan, zal hij een van de laatsten zijn op de lijst

Mensen raken pas betrokken als ze snappen wat je bedoelt

Dat soort betrokkenheid kun je niet afdwingen. Het is iets dat je moet cultiveren. Allereerst moet je een helder doel voor ogen hebben, dat door het hele team gedeeld en gedragen wordt. Het is de toekomstvisie, en wat jij met je bedrijf voor ogen hebt, die je goed moet overbrengen op je mensen. Wees daarbij transparant over je drijfveren en neem je team mee in je gedrevenheid. Want als jij je openstelt en écht betrokken bent bij je mensen, bouw je een band op. Ze voelen zich betrokken en dat heeft directe invloed op het resultaat en de prestaties.

De eerste prioriteit is deze crisis overleven. Maar een betrokken team dat, samen met jou, onverschrokken de schouders eronder zet, kan het verschil maken tussen erop of eronder.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: