Groente

19 juni 2009 |

Behalve kinderen houden mannen ook niet van groenten. Voor mannen zijn asperges wellicht een uitzondering, maar dan houdt het wel op. Groenten zijn niet spannend, niet sexy en niet lekker. (column Pieter Punter, Lunchroom 2009, nr.2)

In een recent onderzoek van de Universiteit van Wageningen is vastgesteld dat het weinig uitmaakt of de groente gekookt, gestoomd, gebakken of gegrild is. Nu is dat bij nader inzien ook niet verwonderlijk, want groente waar niet iets extra mee is gedaan heeft weinig te bieden. Groente moeten worden bewerkt om aantrekkelijk te worden.

Thuiskok Marjolein Vos heeft dit probleem onlangs beschreven in haar NRC kolom en kwam met een onverslaanbaar recept voor sperziebonen (www.nrc.nl/thuiskok). De absolute kampioen voor ontzettend lekkere groentegerechten is Ottolenghi in London. Begin mei was ik in de buurt en ben er gaan eten. Versheid en eenvoud staan voorop in de keuken. Naast een aantal hippe zaken waar eten kan worden afgehaald, heeft men één restaurant in Upper Street.

Het bedrijf is opgezet door Ottolenghi en Tamimi, beiden afkomstig uit Jeruzalem (de een uit het joodse deel en de ander uit het Palestijnse deel). Ze zijn vooral bekend door hun groenten en ik moet bekennen dat ze absoluut fantastisch zijn. De kaart is klein maar zeer spannend. Wat te denken van geroosterde aubergine met citroenharissa, walnoten, chili, koriander, kurkuma en karwijyoghurt? Of van gegrilde asperges met jonge pecorinokaas, dragon, kervel, rode basilicum, geroosterde pistachionoten en truffelolie? Met een dergelijk aanbod zou iedereen spontaan vegetariër worden. Ottolenghi is het levende bewijs van de stelling dat groente ontzettend lekker en spannend kan zijn, mits er maar iets creatiefs mee wordt gedaan (kijk ook eens op de website www.ottolenghi.co.uk/ en in het kookboek).

Na deze ervaring zal ik nooit meer beweren dat groenten saai zijn of niet lekker. Waar het bij ons aan ontbreekt, is de durf om uitgesproken smaken en spannende kleuren te gebruiken. Met verse kruiden, citroen, granaatappel, knoflook en chili zijn zelfs de meest saaie groenten spannend en lekker te maken. Volgens mij ligt hier een enorm potentieel voor de Nederlandse lunchroomuitbater; de combinatie groente en smaak moet een absolute winnaar zijn in de strijd om lekker én gezond. Vaarwel broodje kroket en patatje oorlog, welkom gegrilde bloemkool met tomaten, dille en kappertjes.

Pieter Punter
OP&P Product Research BV
"info@opp.nl":mailto:info@opp.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Opening Fastfood
Dunkin’ opent vestiging met drive through in Goes

Donutliefhebbers hoeven binnenkort hun auto niet uit om van hun favoriete donuts te genieten. Deze zomer opent namelijk een food court in Goes, waar zowel Dunkin’ als New York Pizza via een drive through verkrijgbaar zullen zijn. Daarnaast kan er ook van Dunkin’s heerlijke koffie en donu...

Coronacrisis
Kwalitaria en Délifrance starten actie tegen eenzaamheid

Kwalitaria en Délifrance roepen gezamenlijk iedereen op om iemand blij te maken met een kaartje. Met deze actie hopen de formules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Vanaf vandaag zijn er gratis kleurkaarten verkrijgbaar in de geopende vestigingen en via de website van beide f...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: