Gratis fruit bij de lunch

6 mei 2014
Gratis fruit bij de lunch

Vanaf morgen gaat McDonald’s ouders in Nederland helpen om hun kinderen meer fruit te laten eten. Goed initiatief, en dat mag ook wel na alle ophef over de hamburger van de keten. Het
fastservice restaurant deelt op iedere eerste woensdag van de maand, in alle 236 restaurants, gratis Smulmeloentjes uit aan iedereen die een Happy Meal koopt.

*Honderdduizenden zakjes*
Dat gratis uitdelen betekent alleen dit jaar al enkele honderdduizenden zakjes met meloen. Met ‘Fruitige Woensdag’ helpt McDonald’s ouders een verantwoord voedingspatroon te stimuleren bij kinderen. Uit onderzoek* blijkt dat het eten van fruit door kinderen geen vanzelfsprekendheid is op dit moment. Zes op de tien kinderen eet dagelijks slechts één stuk fruit. ''Ouders waarderen het initiatief van McDonald’s, waarbij kinderen onbewust meer fruit eten'', aldus Debbie de Wagenaar van McDonald’s Nederland.

*Frugi Venta juicht initiatief toe*
Gert Mulder, directeur van Frugi Venta, het Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland, vindt het belangrijk dat marktpartijen een bijdrage leveren aan een hogere consumptie van groente en fruit. ''Ik juich het initiatief van McDonald’s van harte toe om iedere eerste woensdag van de maand gratis fruit uit te delen bij haar Happy Meals. Fruit eten wordt zo onderdeel van het Happy Meal, dat voor veel kinderen een synoniem is voor lekker en fun. En dat is wat we als groente- en fruitsector willen bereiken; gezond eten met smaak en plezier.''

*Kinderen eten te weinig fruit*
De twee ons groente en twee stuks fruit die al jaren wordt aanbevolen als dagelijkse hoeveelheid gezonde voeding, blijkt veel te weinig te zijn. Uit recent onderzoek van het University College Londen blijkt dat we met z’n allen minimaal 300 gram fruit en 375 gram groenten per dag moeten eten voor een gezonde leefstijl. Eten kinderen, naast volwassenen, ook te weinig fruit? McDonald’s liet ter gelegenheid van Fruitige Woensdag onderzoek* uitvoeren door Maurice de Hond om dit te achterhalen. Belangrijke conclusie uit dit onderzoek is dat iedere ouder er weliswaar van overtuigd is dat het eten van meerdere stuks fruit door kinderen gezond is, maar dat zes op de tien kinderen dagelijks maar één stuk fruit eet. De redenen zijn helder; kinderen vinden fruit niet altijd lekker en ouders vinden fruit te duur. Het eten van fruit door kinderen is daarmee minder vanzelfsprekend dan wordt gedacht. Bij het stimuleren van het eten van fruit door kinderen kunnen ouders dus wel hulp gebruiken.

*Ouders waarderen dit gebaar*
Het onderzoek van Maurice de Hond toont aan dat één op de drie ouders het weet te waarderen als ook restaurants het eten van fruit door kinderen stimuleren. McDonald’s haakt hier dus op aan door vanaf vandaag op iedere eerste woensdag van de maand gratis meloen (onder de naam Smulmeloentje) uit te delen bij een Happy Meal. Het fastservice restaurant verwacht alleen dit jaar al enkele honderdduizenden zakjes met meloen uit te delen aan kinderen. ‘Fruitige Woensdag is inmiddels internationaal gezien bij ons een bewezen concept’, aldus Debbie de Wagenaar, directielid McDonald’s Nederland. ‘Ouders waarderen het initiatief van McDonald’s waarbij kinderen onbewust meer fruit eten. In andere landen zien we dat ouders juist op Fruitige Woensdag met hun kinderen McDonald’s bezoeken’. Voor McDonald’s Nederland is deze stap een vrij logische. ‘Al vele jaren variëren we in het Happy Meal met verantwoorde producten. In 2008 hadden we met Worteltjes al groente in het Happy Meal en vorig jaar boden we tijdelijk Ananassticks aan. We helpen ouders daarmee een verantwoord voedingspatroon te stimuleren bij hun kinderen. Variatie in groente en fruit en vernieuwing staan centraal bij ons Happy Meal’, aldus De Wagenaar.

*Van de appel- naar de meloengeneratie*
Groeiden hun ouders nog op met traditionele fruitsoorten als de appel en mandarijn, kinderen van nu kiezen voor andere soorten fruit. Uit het onderzoek blijkt, dat 40% van de kinderen nu voor andere fruitsoorten kiest dan hun ouders vroeger deden. De mango, kiwi en meloen worden daarbij vooral genoemd. Voor een van de vijf kinderen is meloen zelfs het meest favoriete fruit. McDonald’s koos voor de Cantaloupe meloen omdat dit een lekkere, zoete en kwalitatief goede meloenvariant is waar kinderen van houden. ‘We hopen met Fruitige Woensdag ook in Nederland een significante bijdrage te leveren aan het eten van fruit door kinderen’, aldus Debbie de Wagenaar. Fruitige Woensdag betreft geen eenmalige actie. McDonald’s zal de Smulmeloentjes in ieder geval nog tot het einde van dit jaar uitdelen.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws