Gratis fruit bij de lunch

6 mei 2014 |
Gratis fruit bij de lunch<

Vanaf morgen gaat McDonald’s ouders in Nederland helpen om hun kinderen meer fruit te laten eten. Goed initiatief, en dat mag ook wel na alle ophef over de hamburger van de keten. Het
fastservice restaurant deelt op iedere eerste woensdag van de maand, in alle 236 restaurants, gratis Smulmeloentjes uit aan iedereen die een Happy Meal koopt.

Honderdduizenden zakjes
Dat gratis uitdelen betekent alleen dit jaar al enkele honderdduizenden zakjes met meloen. Met ‘Fruitige Woensdag’ helpt McDonald’s ouders een verantwoord voedingspatroon te stimuleren bij kinderen. Uit onderzoek* blijkt dat het eten van fruit door kinderen geen vanzelfsprekendheid is op dit moment. Zes op de tien kinderen eet dagelijks slechts één stuk fruit. ''Ouders waarderen het initiatief van McDonald’s, waarbij kinderen onbewust meer fruit eten'', aldus Debbie de Wagenaar van McDonald’s Nederland.

Frugi Venta juicht initiatief toe
Gert Mulder, directeur van Frugi Venta, het Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland, vindt het belangrijk dat marktpartijen een bijdrage leveren aan een hogere consumptie van groente en fruit. ''Ik juich het initiatief van McDonald’s van harte toe om iedere eerste woensdag van de maand gratis fruit uit te delen bij haar Happy Meals. Fruit eten wordt zo onderdeel van het Happy Meal, dat voor veel kinderen een synoniem is voor lekker en fun. En dat is wat we als groente- en fruitsector willen bereiken; gezond eten met smaak en plezier.''

Kinderen eten te weinig fruit
De twee ons groente en twee stuks fruit die al jaren wordt aanbevolen als dagelijkse hoeveelheid gezonde voeding, blijkt veel te weinig te zijn. Uit recent onderzoek van het University College Londen blijkt dat we met z’n allen minimaal 300 gram fruit en 375 gram groenten per dag moeten eten voor een gezonde leefstijl. Eten kinderen, naast volwassenen, ook te weinig fruit? McDonald’s liet ter gelegenheid van Fruitige Woensdag onderzoek* uitvoeren door Maurice de Hond om dit te achterhalen. Belangrijke conclusie uit dit onderzoek is dat iedere ouder er weliswaar van overtuigd is dat het eten van meerdere stuks fruit door kinderen gezond is, maar dat zes op de tien kinderen dagelijks maar één stuk fruit eet. De redenen zijn helder; kinderen vinden fruit niet altijd lekker en ouders vinden fruit te duur. Het eten van fruit door kinderen is daarmee minder vanzelfsprekend dan wordt gedacht. Bij het stimuleren van het eten van fruit door kinderen kunnen ouders dus wel hulp gebruiken.

Ouders waarderen dit gebaar
Het onderzoek van Maurice de Hond toont aan dat één op de drie ouders het weet te waarderen als ook restaurants het eten van fruit door kinderen stimuleren. McDonald’s haakt hier dus op aan door vanaf vandaag op iedere eerste woensdag van de maand gratis meloen (onder de naam Smulmeloentje) uit te delen bij een Happy Meal. Het fastservice restaurant verwacht alleen dit jaar al enkele honderdduizenden zakjes met meloen uit te delen aan kinderen. ‘Fruitige Woensdag is inmiddels internationaal gezien bij ons een bewezen concept’, aldus Debbie de Wagenaar, directielid McDonald’s Nederland. ‘Ouders waarderen het initiatief van McDonald’s waarbij kinderen onbewust meer fruit eten. In andere landen zien we dat ouders juist op Fruitige Woensdag met hun kinderen McDonald’s bezoeken’. Voor McDonald’s Nederland is deze stap een vrij logische. ‘Al vele jaren variëren we in het Happy Meal met verantwoorde producten. In 2008 hadden we met Worteltjes al groente in het Happy Meal en vorig jaar boden we tijdelijk Ananassticks aan. We helpen ouders daarmee een verantwoord voedingspatroon te stimuleren bij hun kinderen. Variatie in groente en fruit en vernieuwing staan centraal bij ons Happy Meal’, aldus De Wagenaar.

Van de appel- naar de meloengeneratie
Groeiden hun ouders nog op met traditionele fruitsoorten als de appel en mandarijn, kinderen van nu kiezen voor andere soorten fruit. Uit het onderzoek blijkt, dat 40% van de kinderen nu voor andere fruitsoorten kiest dan hun ouders vroeger deden. De mango, kiwi en meloen worden daarbij vooral genoemd. Voor een van de vijf kinderen is meloen zelfs het meest favoriete fruit. McDonald’s koos voor de Cantaloupe meloen omdat dit een lekkere, zoete en kwalitatief goede meloenvariant is waar kinderen van houden. ‘We hopen met Fruitige Woensdag ook in Nederland een significante bijdrage te leveren aan het eten van fruit door kinderen’, aldus Debbie de Wagenaar. Fruitige Woensdag betreft geen eenmalige actie. McDonald’s zal de Smulmeloentjes in ieder geval nog tot het einde van dit jaar uitdelen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Opening Culinair
Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: