Gemak wint van gezondheid: groei fastfoodrestaurants zet door

28 januari 2019 | Thijs Jacobs

De afgelopen vijf jaar is het aantal fastfoodrestaurants in Nederland toegenomen van 364 naar 422 restaurants. De stijging bedraagt hiermee 17%, een groei die iets achterblijft bij de ontwikkeling van de totale fastservicesector (19%, vooral door groei van lunchroom- en grillroomaanbod). Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snel weg, outlet centers) groeide het aanbod fors. Uit de publicatie ‘Het fastfoodrestaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies blijkt dat einde van de groei voorlopig nog niet in zicht is.

Ontwikkeling in de provincies

Noord-Holland heeft, mede dankzij Amsterdam de hoogste dichtheid van aantal fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners (3,2). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland lager (2,0) dan het Nederlands gemiddelde (2,5).
 
Met name in Drenthe en Zeeland is het fastfoodrestaurant minder sterk vertegenwoordigd. Dit komt doordat hier weinig kilometers rijksweg zijn (belangrijke locatie voor fastfoodrestaurant) en er een beperkt aantal grotere steden is met daarbij een laag aantal inwoners per km². Ook speelt mee dat in deze provincies een relatief groot deel (45%) van de bevolking 50-plus is, een groep die niet tot de belangrijkste doelgroep behoort. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door nagenoeg een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht.

High traffic

Gemeentes met een relatief groot fastfood aanbod liggen vaak langs A-snelwegen waar zich clusters van fastfoodrestaurants bevinden (Veenendaal, Capelle aan de IJssel, Gouda Rijswijk). Verder valt op dat er in gemeenten met grootschalig trekkers als retail outlet centers (Roosendaal, Lelystad, Roermond) of high traffic locaties (Haarlemmermeer met Schiphol en rondom het brugrestaurant aan de A4) veel fastfoodrestaurants gevestigd zijn.

Ketendominantie

In Nederland behoort bijna 85% van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’, McDonalds’, KFC, Burger King). Flevoland kent het meest gevarieerde aanbod, in Friesland domineert McDonalds het meest. De formules hebben een gemiddelde verkoopoppervlakte van ruim 200m², waarmee dit bedrijfstype fors groter is dan reguliere restaurants en andere daghoreca.

Internationale middenmoter

 Nederland telt 1,4 McDonald’s vestigingen per 100.000 inwoners, waarmee we in de middenmoot staan. In Europa voeren Oostenrijk en Frankrijk de lijst aan, met relatief gezien 50% meer aanbod dan Nederland. Amerika spant de kroon met bijna 4,5 McDonald’s per 100.000 inwoners. In de Europese hoofdsteden telt Dublin verreweg de meeste vestigingen per 100.000 inwoners (6,3), Amsterdam staat eveneens in de middenmoot (2,4).
 
Ten opzichte van andere Europese landen telt  Nederland relatief weinig Burger King vestigingen. Binnen Europa voeren Spanje en Zweden de lijst aan, met relatief gezien 4 tot 5 keer meer aanbod dan Nederland. In de Europese hoofdsteden is Burger King opvallend veel vertegenwoordigd in Madrid en de Scandinavische hoofdsteden. Dit zijn steden waar KFC en McDonald’s matig  of helemaal niet vertegenwoordigd zijn.

Toekomst: groei en toetreding nieuwe spelers

Wij verwachten dat de groei van fastfood de komende jaren zal toenemen. Dit is enerzijds vanuit de toename van maaltijdbezorging en anderzijds door expansiedrift van bestaande ketens en nieuwe toetreders op de markt. Met name in de grote steden zien we dat concepten als Five Guys en Ellis Gourmet Burger hun intrede doen. Op dit momenteel nog maar een marginaal deel van het aanbod, echter door de toenemende behoefte aan meer ‘fast casual’ dan fastfood, met aandacht voor kwaliteit en herkomst van producten, scoren dit soort concepten goed.
 
Daarentegen staat de gevestigde orde verre van stil. Waar McDonald’s het met name zoekt in verbreding in bezoekmoment (ontbijt) en assortiment (McCafé met koffie en luxere gourmet burgers) zien we dat KFC en met name Burger King inzet op groei van verkooppunten. Recent opende Burger King vestigingen in Tilburg en Spijkenisse en de volgende in Beesd staat al in de startblokken, allen met een nieuwe ‘look & feel’. Doelstelling is om 100 tot 200 locaties in Nederland te vestigen. Ook in België wordt ingezet op uitbreiding.
 
Gezien het huidig aanbod in relatie tot het aantal inwoners (in relatie tot internationale cijfers), de trends en stijging van het jaarlijks aantal voertuigkilometers  zien wij de komende vijf tot zeven jaren het totaal aantal fastfoodrestaurants richting de 500 toenemen. Hierbij speelt ook mee dat grote ketens financiële slagkracht hebben en  eenvoudiger kunnen uitbreiden. De groei zal echter wel afvlakken, mede gezien de toenemende aandacht voor gezondheid.

Trends

Ook op het gebied van technologie staat de sector niet stil. De bestelzuil heeft na McDonalds ook zijn intrede gedaan bij de Burger King. De ABN Amro meldt dat door het toegenomen gemak en de frontale verleiding de gemiddelde orderbedragen tot wel 10% hoger oplopen. Dat er minder snel een volgende gast in je nek staat te hijgen zal hier ook een rol in spelen. Een ander voorbeeld is de recent door ons gespotte volledig geautomatiseerde Hamburgermachine, een prachtige uitvinding in de USA. Dat de ketens ook steeds meer aan bezorgen doen betekent dat er methodes ontwikkeld zijn om het eten warm te bezorgen, wat met name bij de dunne frietjes een uitdaging is.
 
Tenslotte verwachten we dat ook fastfoodrestaurants ook steeds meer rekening zullen gaan (moeten) houden met vegetariërs, veganisten en gasten met allergieën. McDonald’s lanceerde in de zomer van 2018 voor het eerst al een vegetarische variant voor de hamburger.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: