Horeca-etiquette: gedragsregels bij gebruik van e-mail en social media

3 januari 2020 | Thijs Jacobs

Ook online zijn er omgangsvormen die je in acht dient te nemen. Je wilt natuurlijk niet alleen fysiek, maar ook via e-mail en social media een goede indruk achterlaten. Sommige ‘fouten’ maakt men niet bewust, maar het is verstandig om een aantal zaken goed te checken voordat je een e-mail verzendt of iets op social media post. Wees in ieder geval altijd secuur, oprecht, begripvol en vriendelijk.

E-mail:

Lees je e-mail nog één keer goed door voor je hem verzendt. Je weet immers niet of de mail nog woprdt doorgestuurd en naar wie.
Gebruik nooit CAPS, bold, underline en te veel uitroeptekens. Dit kan geïnterpreteerd worden als ‘schreeuwen’, en dat doen we liever niet.
Wees voorzichtig met forward en reply to all: is alle content wel geschikt voor de geadresseerde? Een lange thread kun je ook nog inkorten, dat is wel zo netjes.
 Gebruik CC en BCC op de juiste manier:
•    CC staat voor Carbon Copy en is bedoeld als ‘FYI only’.
•    BCC staat voor Blind Carbon Copy en is de discrete variant van de CC.|
Wees voorzichtig met ironie en sarcasme in e-mails. Wij zijn een sarcastisch volkje, maar zonder jouw gezichtsuitdrukking erbij zou de ontvanger je goedbedoelde grap best verkeerd kunnen opvatten.
Controleer voor verzenden nog eens de lijst met geadresseerden. Soms wil de ‘auto-herkennen’ functie van Outlook ervoor zorgen dat je vertrouwelijke mail nou net naar die ene identieke voornaam van die andere klant wordt verzonden.

 

Social media:

Ben respectvol: behandel de mensen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Maak duidelijk dat het om je eigen mening gaat; schrijf daarom in de ik-vorm.
Zorg dat feiten kloppen.
Vergeef anderen hun fouten en corrigeer hen niet continu.
Wees beleefd en toon respect voor andere meningen, culturen, waarden, et cetera.
Pas geen censuur toe op de mening van anderen.
Niet pushen: bijvoorbeeld reclame posten op tijdlijn van iemand.

 

Kortom: behandel anderen online net zoals je dat in het dagelijks leven zou doen. Let ook op technische aspecten, zoals verkeerde ontvangers en foutieve ‘tags’. Wanneer je je vriendelijk en beschaafd opstelt, dan verdien je respect en waardering. Ik wens je hierbij hele fijne feestdagen toe.

Over de auteur:

Deze bijdrage is geschreven door Anne-Marie van Leggelo.
Anne-Marie is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: